|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har märkt att nya bilar har mjuka rutor.som lätt blir repiga om man inte är försiktig.Vad använder ni för skrapor,stålskrapor verkar livsfarliga. Varför är de så ömtåliga? protos | |
| Jag tror att en skrapa med ett tunnt mässingsblad är betydligt bättre än "reklamskrapor" i plast. De senare är tjockare och skjuter sandkorn framför sig som dessutom kan fastna i plasten. | |
| Skaffa något att lägga över rutan eller parkera under tak om möjligt. Det är mitt tips. | |
| Eller använd tex Lahegas De-icer. Finns avissningsspray av de flesta fabrikat. | |
|
Då man är klassisk och prenumenrerar på en tryckt morgontidning så blir gårdagens exemplar en ypperlig fukt/frost-sugare som bara avlägsnas morgonen efter ifrån framrutorna medans bilen står på tomgång 20 sek och sedan, swosch iväg. Mvh Asken |
|
|
Kör med BMW:s avisningsspray. Det är ju nästintill omöjligt att skrapa rutorna utan att det blir repor. Om det är riktigt tjock is så funkar det ju väldigt dåligt med skrapa. |
|
| Angående hårdhet så tror jag rutorna varit lite mjukare ända sedan vindrutor, framför allt, började limmas och ingå som en bärande struktur i karossen. De gamla som hängde löst i en slitsad gummilist behövde inte vara så duktila och flexa på samma sätt. Det är ju en viss klang när man lägger ner en ruta från t.ex en gammal 70-tals bil. | |
|
kupevärmare :-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Som flera varit inne på: Avisningsspray! Det finns flera tillverkare, t ex Sonax, BMW (är troligen Sonax), Turtle mm. och alla jag testat har fungerat bra! Dock är det inget vidare på tjocka snölager, så snön måste man borsta bort först! Garage är givetvis det bästa, men det var ju inte det frågan handlade om... ;) Jag upplever också att dagens rutor är ganska repkänsliga! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Läste någonstans att man ska skjuta skrapan från sig,aldrig dra för då lägger sig eventuella sandkorn mellan skrapa och ruta med repor till följd.Jag tycker att det verkar fungera med en plastskrapa i gott skick. M.V.H Risto | |
|
Sen kan det vara bra om rutan är någorlunda ren när man parkerar. Onödigt att dra runt en massa grus ock dylikt när isen skrapas bort. |
|
|
Att skjuta en skrapa och inte dra ger nog mest utslag på en tunn metallskrapa av den gamla mässingstypen. Ev. sandkorn kullrar över bladet då det skjuts, men släpas med när man drar. En plastskrapa som är tjock kan man även skjuta sandkorn med.. Men som andra säger, skippa skrapning och lös det på annat sätt. |
|
|
Såg att jag fått tre fina repor och jag har inte skrapat rutan så många gånger än :( Rutorna verkar helt klart sämre nuförtiden eller så hade man sådåliga bilar tidigare så man inte märkte att det blev repor? |
|
|
2002ti, kanske lite av varje? Rutorna var säkert hårdare förr, men även bilägarens tolerans lär ha varit större. Rutorna var lite mer slitna, men det var så det var. Liksom att halvljusen var sämre, vinterdäcken likaså, bilarna var törstigare men slöare och så vidare... Vi kör också med BMW:s avisningsspray. |
|
|
Hur fungerar den här sprayen, påförs den innan eller efter att rutorna blivit nedisade? Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76: Man sprayar på det efter att rutorna blivit nedisade. Jag brukar köpa Sonax avisningsspray på Gekås i Ullared, kostar 30-40 kr vill jag minnas. Vet inte vad BMW:s egna spray kostar, men tippar på att den är dyrare. /Masten |
|
|
BMW's spray kostar typ 80-90 kr. |
|
|
80-90 låter inte så farligt med tanke på att man slipper repor. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| 5L varmt vatten tar bort is och kondens | |
| Varmt vatten på en iskall bil är inte alltför genomtänkt, risken för att en ruta spricker om man har ett stenskott sen tidigare är rätt stor. | |
|
Har inte hänt på 5år på mina bilar, flera stenskott och sprickor men inget som förvärrats av varmt vatten. Kallt har det varit med, just nu är det 18 minus. Har hällt på när det varit 30, men man får hälla sakta inte bara "hinka" på vattnet. Liten rättelse, skrev kondens... Lite fel, frysen kondens i rutan ska det vara, typ vanligt frost. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.