AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.319

Normal förbrukning samt oktantal på 523 (190Hk) -08?

Sida 2 av 2
GPS:n mäter inte perfekt heller då den mäter efter den geodermiska cirkeln och får inte med extrasträckorna som blir när man åker upp och ned i backar och nedförslut. GPS brukar vara väldigt dåliga på höjd och är inte något som tas med i beräkningarna...
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Gitarrjohan, min E60 530dA verkar dra mer bränsle i ganska många hundra mil efter nystart av datorn/uppdatering. Skiljer någon liter per 100 km mellan nytt program och tills den "lärt sig" det den ska. Tycker det känns mycket att behöva köra flera hundra mil innan den är optimal. Motorstyrningen är väl lika långsam och trög som I-driven... :-)
//Mikael
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
GPS stämmer betydligt bättre än bilens mätare.

En backe som lutar med 10% (det är väldigt mycket) påverkar längden med 0,5% så det kan man nog säga är försumbart. Dessutom finns det egentligen inga vägar som lutar så mycket hela tiden så i verkligheten är skillnaden ännu mindre.

Vad jag har sett skiljer det mellan 3-6% mellan olika bilars uppmätta körsträcka och GPS. Det får man alltså lägga till sin beräknade förbrukning.

För övrigt drar min 325 (3,0 218 hk) mellan 0,58-0,68 i landsvägskörning, enligt färddatorn. Som faktiskt stämmer bra med räknat på tankning. Däremot har jag ännu inte kollat den bilen mot GPS.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
att en trippmätare visar fel kan ju bero på annan omkrets på däcken, hur nötta dom är osv. 5% skillnad gör 3-4 mil på en tankning, eller förbrukningen diffar med ½ deciliter per mil. Så GPS är säkrare, även i Alperna ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
go
198
gokar
430dA -16
Jag har en 523-06 och kör den oftast mellan 0.80-0.85 beroende på hur mycket stadskörning det blir.....använder farthållaren på långkörningar och kör inte speciellt snålt så det låter mycket med din förbrukning speciellt eftersom din bil ska vara snålare i teorin..
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Min bil var inne hos BMW förra veckan. De bytte en sensor som jag tror heter nocksensor? har inte kört tillräckligt mycket blandad körning för att kunna utläsa någon rättvis siffra än. Men känslan är att att den inte drar mindre än förut. Någon som vet vad denna sensor gör?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.