|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en 523i touring med den nya 190hk motorn som gått ca 1300 mil. Den ska dra 7.7 enligt faktablad. Jag förstår att det inte är realistiskt MEN min ligger kring litern blandad körning, ofta med dragning åt mer landsväg än stad. Jag har inte brytt mig så mycket hittils iom att jag trodde förbr skulle sjunka efter ett tag, men icke. Andra BMW jag har haft har legat på ca 1 L mer än angiven förbrukning, något som jag skulle vara nöjd med även med denna. Är det normalt med såpass mycket högre förbr än angiven som jag har? Har hittils kört på 98 oktan, spelar det ngn roll för effekt samt förbr om jag kör på 95 istället? | |
|
Förbrukningen ökar ett par procent med 95 oktan så visst påverkar det förbrukningen. 0,77 lit/mil är ett helt teoretiskt värde som dessvärre inte har så mycket bäring på verkligheten. Visste du exempelvis att accelerationen inom EUs körnorm är 0-50 km/h på 22 sekunder? Misstänker att du inte riktigt kör på det sättet ;-) BMW har på senare år lyckats körcykeloptimera sina bilar riktigt mycket, och även förbättrar förbrukningen i verkligheten, men än så länge kör man inte en 5 serie med sexa på 0,77 liter milen i verkligheten. //Lövet |
|
|
Hej och välkommen till forumet! Jo...farsgubben har en 07:as 523i(manuell,facelift,190hk) som minst har dragit 0,699l/mil och som mest(om jag inte missminner mig) ca 0,80l/mil... Han tyckte att den i början drog mer än hans fd 523i E39(man) och det var han väl lite fundersam över också... Han kör väldigt ekonomiskt, det har han alltid gjort.... Men den bilen har varit inne på mjukvaruuppgraderingar i motorstyrningen(det var vad BMW sa iaf) två ggr och han tyckte att den började dra något mindre efter detta.. Kan vara psykologiskt också,men det var hans "känsla" iaf.. Vet inte om du har gjort något dylikt på din vagn,men en tanke iaf.. Du har visserligen en touring som antagligen är lite tyngre och har ett annat luftmotstånd osv,men uppåt litern tycker jag den inte ska dra OM du nu är den lugna typen som kör snålt.. Men om du gasar lite "friskt" så tror jag alldeles säkert att den börjar dra uppåt litern eller mer "över en tank".. Just förbrukningen är farsan som sagt inte helt nöjd med ty han trodde att den lätt skulle dra under 0,7l/mil med BMW's förbrukningssiffror på papperet i bakgrunden s.a.s. och hans snåla "körprofil". (BMW hävdar 0,74l/mil blandad körning på sedanen.) Men han nämner inte förbrukningen så frekvent nu som i början hur som haver :) Han körde först med 95oktan,sedan en tid kör han med 98oktan, men han har inte märkt av någon direkt minskning av förbrukningen på grund av detta.. Vagnen har nu rullat ungefär lika långt(lite) som din... Jag skulle dock kunna tänka mig att den kan börja dra lite mindre efter 2000mil eller nå't. Mvh Janne. |
|
|
Ska revidera förbrukningssiffrorna på farsans 523i-07:a: Som minst på en full tank-tom tank-fulltank har den dragit 0,65l/mil. Som mest har den dragit 0,79l/mil och då med vinterdäcken.. Mvh Janne. |
|
|
På min mors 325 från 2007 var det fel i någon styrbox. Så bilen drog 1,2-1,5 liter per mil. Hon fick bilen uppdaterad och idag kör hon den på 0,7. Kanske du borde be BMW kolla över styrprogram och liknande. |
|
| Just det ang. elektroniker har jag funderat på. Jag var i kontakt med BMW ang. ett annat ärende och då sa de att de ville ha in bilen en halv dag för uppdateringar. Sedan hörde de av sig och sa att det inte behövdes.. kanske behövs ändå? Du som har en far med samma motor som mig, vet du om den har blivit uppdaterad? Nu ligger jag på 10,5 efter 30 mils körning på en tank med 98 oktan. varav 10-12 mil är ren landsvägskörning. | |
| Janne T. Såg nu att din fars bil blivit uppdaterad. jag som läste för snabbt, sorry. ang. körstil så har jag som jag tycker samma körstil som jag alltid har haft. som de andra BMW dragit ca 1dl mer per mil än angivet med. | |
|
Hmm...låter nog lite som att din motor skulle behöva en "liten uppgradering" av motorstyrningen trots allt...Hör med BMW! 1,05l/mil med ganska stor andel landsvägskörning låter för mycket för denna motor(med piezoinsprutningen och allt annat miljö/förbruknings monterat). Men ok,har du resten av tiden kört i storstadstrafik så kanske det kan bli dylik förbrukning trots allt...vet ju inte din exakta "körprofil/körväg" osv.. Men förstår att du FÖRVÄNTAT dig en förbrukning på ca 0,85-0,87l/mil som du beskrivit s.a.s.. Men 08:orna kanske redan "från början" har fått dessa uppgraderingar från fabrik i och med att din ju är en årsmodell nyare..Skulle kunna tänka mig det iaf. Men om du är missnöjd så begär att BMW kontrollerar upp bilen angående detta,du har ju garanti kvar och BMW vill väl att du ska vara en nöjd kund misstänker jag. Mvh Janne. |
|
|
Är det verklig förbrukning du pratar om eller avläst från färddatorn? |
|
| Förbrukningen är avläst från färddatorn. Brukar det diffa mot verkligheten? | |
|
Ta och mät verklig förbrukning istället... Huruvida färddatorn överensstämmer med verkligheten ska jag låta vara osagt,men det är ju en felmöjlighet i det iaf.. Dvs mät enligt "tankmetoden" och återkom sedan.. Mvh Janne. |
|
|
Nu har jag mätt med tankmetoden. där blev förbrukningen dryga litern per mil. Faktum är att om man tittar på färddatorn så har förbr ökat de senaste 500 milen. tycker det borde vara tvärtom? Jag ska försöka kontakta BMW ang. detta i veckan. Kan man kräva uppgradering av styrboxen om de är motvilliga? Sista jag ställde frågan ang. förbr när jag var där i ett annat ämne så svarade de bara att den angivna förbr är uppmätt under väldigt speciella förhållanden (vilket jag är medveten om) sen var det slut på diskusionen typ. |
|
|
Ja...vet inte huruvida BMW gör en "uppdatering" bara för att du vill det,men är BMW bara liiite serviceminded så tar man in bilen och kontrollerar om senaste mjukvaran är installerad iaf.. Borde ju gå att se snabbt med deras apparatur! Över litern låter även för mig lite väl magstarkt som sagt...förstår att du är konfunderad. Visst har du manuell låda? Jag(jag o frugan) lyckas inte ens få våran gamla E39 523:a över litern(med den körning som vi har ,dvs kanske 60% landsväg och resten hyfsad "småstadskärnekörning",nämnas bör är att den inte har klimatanläggning!). Sista tankningen hade den dragit 0,83l/mil och den ligger i dessa regioner mest hela tiden nu.. Visst,går ju naturligtvis inte att jämföra våra körningar(helst iom att vi saknar ac),men en liten hint iaf.. BMW hävdar i bränsledeklarationen 0,97l/mil blandad körning för våran E39:a i alla fall vad jag minns nu..Men denna "körcykel" som deklarationen baserar sig på har kanske ändrats på senare tid också,vet dock inte. Mvh Janne. |
|
|
Kanske ska säga att farsgubben lyckades få våran E39(han var första ägare) under 0,6l/mil på några långkörningar,minns jag inte helt galet(kan kontrollera bättre) 0,57-0,59l/mil,snudd på "dieselsiffror"m.a.o., men han är inte den som kör varken snabbt eller för den delen speciellt ivrig på omkörningar.. Han använder farthållaren ivrigt för övrigt. Tror det var han som uppfann snålkörningen ;) Menar med mitt resonemang att man nog inte ska tro att man som normalbilist kan få ner en E60 523 facelift till hans siffror...blir nästan olidligt att sitta i bilen då anser jag(har gjort det själv och man sitter nästan och blir irriterad på hans körning där i passagerarstolen :/ ) JAG har aldrig fått ner denna bil till mindre än ca 0,8l/mil, mätt med "tankmetoden" då.. Inte ens under långa landsvägskörningar.. Har visserligen inte hållit alla fartbegränsningar ska väl tilläggas.. Mvh Janne. |
|
| Får ner min gamla 528 till 0,75-0,80 vid ren landsvägskörning, jar aldrig varit över litern vid någon tankning (räknar alltid ut förbrukningen vid tankning, sjukligt?!)! | |
|
Om jag anstränger mig och håller lagliga 70, 90 och 110 på långkörning ligger min 545 på 0,93 enligt tripp/tankning. Nu har det visserlige bara hänt två gånger, då jag har vanvettigt tung högerfot :) Men iaf, det borde tyda på att något är galet med din 523. |
|
|
Min -07a har drog 0.66 vid en långkörning(ca. 50 mil) med 46 mil landsväg och resten skogsvägar. 0,62 hade den de första 15 milen då jag anstränge mig att hålla mellan 90-100, vilket verkar vara idealet efter detta korta test. Har sedan senaste tankninge´n och med blandad körning i stockholm legat på 0,73. Men visst måste man anstränga sig rejält för att komma ner till dessa siffror, vilket är fantastiskt för en 6:a. 0,66 är uppmätt tankning till tankning, och det var det samma som datorn visade också. |
|
| Har nu pratat med BMW och de ska ta in bilen på tisdag nästa vecka för kontroll. Uppdaterar tråden med resultatet då. | |
|
Hur gick det "Gitarrjohan"? Kan väl också säga att farsgubbens facelift 523:a dragit så mycket som 0,83l/mil som max...INTE "bara" 0,79l/mil som jag skrev tidigare.Kollat hans papper lite till. Men det var nog före "uppgraderingarna" och kanske också att bilen var "lite rå" då.. Mvh Janne. |
|
| Bilen skain forst den 6/11, fick andra pga en resa. dock sa matte jag forbr sthlm-skavsta i 120-130 km/h landsvagskorning, blev ca 1 liter i snitt=ej godkant | |
|
Tänkte bara gå in med att även vid mätning med "tankmetoden" får man glädjesiffror. Att hastighetsmätaren visar för mycket vet de flesta, men något som då verkar undgå de flesta är att även trippmätaren/mätarställningen visar för mycket. Jämförde med en GPS och på en ca 2 mil lång sträcka visade bilens trippmätare en halv km mer än GPSen som fick nollad trippmätare samtidigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.