AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.582

Löjligt högt pris för byte av partikelfilter

Sida 2 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,låter väl rimligt det du skriver...

Man kan dock inte förtränga tankarna om huruvida ägarna verkligen byter ut detta filter vid då 16000mil bara för att i-driven hostar fram detta,dvs den larmar inte utan den tycker bara att man kört utsatt "livslängdskörsträcka" för detta filter ;)

JAG skulle iaf inte bytt ut det förrän det är dags på "riktigt"....

Mvh Janne.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Näe, men sá är det. Vi har en lagstiftning som sätter gränsvärden pá emissioner, ljudnivá etc. Dessa ska uppfyllas när bilen är ny och under bilens livslängd. Jobbar själv inte sá mycket med personbilar men en gissning är 20.000mil. Inom tunga sidan är det ca 100.000 mil, 10.000h eller 8ár, beroende pá storlek av motor etc.

Huruvida det är rimligt för slutkund eller ej, det diskuteras nog knappt i Bryssel. Kanske rimlighetsniván ligger i om vi överhuvudtaget har en jord att
köra pá i framtiden eller ej....

Sedan kommer det till en kostnadsfrága, om en tillverkare ska lägga ner sá mycket utvecklingstid som behövs för att ha en kalibrering som täcker alla tänkbara driftsfall skulle vi nog aldrig ha rád att köpa bilen över huvud taget.

/Christian

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...jo,det är såklart så att man ska vara rädd om miljön osv,men jag ser ju inget "fel" i att vänta med bytet tills det är dags s.a.s..inte ens för miljöns skull,snarare tvärt om..man väntar med att byta tills det verkligen behövs som sagt,då sparar man ju "skrotet" från att hamna i värsta fall på tippen i onödan(jo,det återvinns ju säkert om en verkstad tar hand om detta,men ändå)..

Mvh Janne.
Just bytt mitt partikelfilter efter 22000mil på min 520 E61.

1. Bilen går som en dröm nu jämfört med innan. Bättre ös, bättre förbrukning.

2. Min iDrive sa att det var 2000 mil kvar innan det var dags att byta, men min mekaniker sa att bilen mådde dåligt. Jag köpte det eftersom den gått långt och betädde sig konstigt (ingen kraft i motorn, dog vid kallstarter, drog mer och mer).

3. Det pratas om att rengöra gamla filtret, men alltså - det är 2014 nu. Vi har alla ett ansvar när det gäller miljön. Att stå och spola ner kemiskt avfall i sitt avlopp hemma borde i alla fall vara kriminellt. 15000:- är, som någon annan tidigare sa, en rätt liten kostnad på 20000 mil.

Så sluta smutsa ner med en massa halvdanna reningsprocedurer, köp ett nytt filter och lämna in det gamla. Det enda ansvarsfulla att göra, du gör dig själv, din bil, och dina barn en tjänst. (och det finns många mekaniker som tar halva timpengen jämfört med vad BMW tar).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.