AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.581

Löjligt högt pris för byte av partikelfilter

Sida 1 av 2
To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Jag börjar med de goda nyheterna...
För en månad sedan hämtade jag hem en E61 530dT -04 från BMW Schubert Motors i Tyskland. Om namnet klingar någorlunda bekant är det för att herr Schubert driver Schubert Motorsports där t.ex. Richard Göransson är förare.
Med denna eminenta smak för duktiga chaufförer var det ju inte svårt att känna att man vill gynna herr Schubert genom att inköpa ett stycke bil från densamme :-)
Det blev en gråmetallic 530DT med en del godis för sinnena såsom 18" style 124 hjul, HUD, Dynamic Drive, NaviPro, helskinn med sportstolar etc etc.
Bilen i fråga hade gått 15000 mil med en ägare. Då jag handlat bil tidigare via BMW i Tyskland var jag inte rädd för att efter en del utfrågningar med säljare Steffen köpa den trots många mil.
Det gick inte pruta något vidare mycket men fick nytt batteri och oljeservice, byte av microfilter samt bromsvätska bytt inför hemresan. Fair deal tyckte jag och började köra hem från Haldensleben.
Vilken bil och vilken stabilitet var de första intrycken. De 500 NM i vrid sköt fram bilen utan vidare ansträngning upp till 230 som var så snabbt som jag provade att pressa den då jag inte ville upp i det röda fältet på varvräknaren. Min gamla Volvo V70 D5 var mer ostabil i 150 än 530:n i 230, credit where credit is due till chassisättarna på BMW.
En period av moloken väntan infann sig efter hemkomsten fram till bilen var inregistrerad. Väntade på september månads utgång då E46 cabben skulle ställas av till förmån för 530:n. Man vill ju ha en sömlös transition mellan körandet av kvalitetsbilar :-)
Nu efter en veckas körning ligger smilet fortfarande kvar på läpparna. Ingen forcerad körning alls, bara everyday good clean driving till jobbet. Det har blivit roligt att ta den slingriga 70 km/h genvägen till jobbet istället för den raaaaaaka 90-vägen.
Hittills en stor dos offtopic!

Vad är det jag vill säga då?
Jo, eftersom bilen börjar närma sig 16000 mil har jag i servicemenyn i Idriven sett att partikelfiltret ska bytas om 1400 mil. Jag ringde följdaktligen till BMW i Malmö för att kolla kostnad för byte.
Pris erhållet av dam i telefon:--------drygt 14000 :-!!!
Jag har ju hört att andra biltillverkare såsom Toyota och Citroen tar runt 6000:- för byte men detta var mer än väntat.
Jag var tvungen att fråga damen i telefon om vad hon tyckte om priset.
-"Jaaa, lite dyrt var det allt", fick man ur henne. Om jag förstod henne rätt bestod ca 11000 av priset för själva partikelfiltret och resten av kringdelar och arbete. Känns som BMWs kampanj för efficient dynamics har skett på bekostnad av efficient pricing eller vad tycker ni?

/Ingemar
PS På vägen hem från jobbet fastnade jag bakom en Volvo 240 80-talare, jag konstaterade att jag hade kunnat köpa den med helt nya vinterdäck till för samma pris som ett partikelfilter...

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

du har köpt fel bil

ifall du vill snåla :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Grattis till en fin bil :-)

Det kostar runt €1.300 i Tyskland (inkl allt), och byts mellan 160.000-200.000 km.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Gå med i Bmw club schweden och kom till höstträffen på Förenade bil i november, då har du 20% på alla reservdelar OCh blir medlem i en väldigt trevlig klubb!

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Vad är det som gör att man måste byta filtret? Sätter det igen och ger för stort motstånd eller är det bara att reningseffekten blir försämrad?

Finns det någon anledning att byta om bilprovningen tycker att avgasvärdena är ok? Vad tillåter bilprovningen för opacitetsvärden på en sån där kärra. Jag har en likdan från 2001 som med svensk miljöklassad skitdiesel ger 0,1 i bilprovningens opacitesmätning.

Misstänker att din kärra går genom besiktningen med ett rakt rör istället för partikellfilter så länge dom inte ser att det saknas =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Detta kanske duger? Ev. så behövs 2 stycken + eget byggt främre rör, ring och prata med dem - de vet oftast vad som behövs...

Mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Mina herrar..ersätta original PF-filter med tomma rör/universal-katalysator med 0% passform? på en E61 från 04a?
det är väl ingen 740-epa från 81 vi talar om eller?

mvh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Byt till nytt orginal eller kör vidare med det du har nu.

Kolla på några tyska E60 forums om det finns någon som kört vidare utan att byta.

Du kan säkert lätt köra 20.000 mil innan något behövs göras, men å andra sidan så finns det en orsak till varför BMW har ett intervall på 16.000 mil ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Frågan är vad som händer om man åker vidare med ett filter, ger det bara sämre rening eller ökar motståndet i det. Tror inte det är några problem att ta sig genom besiktningen utan PF.

Är det så att reningen minskar är de ju inget man behöver bry sig om om inte besiktningen har åsikter.

Är det så att det ökar motståndet kan ett alternativ vara att plocka loss orginal PF och öppna upp det lite. Typ kör en 50-60mm hålsåg rakt genom filtermassa så lär det blir noll motstånd men samtidigt noll rening (det var snarare så jag tänkte med "rakt rör").

Tycker man sen att man vill lägga ut 14000:- på ett nytt filter som troligen inte behövs av någon annan anledning än möjligen det egna miljömedvetandet så får man väl göra det.

En annan fördel med att öppna upp partikelfiltret är att du sänker förbrukningen med nån procent så man sparar pengar i dubbel bemärkelse.

ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Vad händer om du sänker motstándet mer än vad bilen är optimerad för, tex raka rör, risk för övervarvning av turbo tex? kanske billigare att byta filter än att plocka pulveriserade kompressor vingar ur kolvarna....

/Christian

Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Detta kommer bli ett jäkla problem när bilarna blir äldre och billigare, vilka bilägare tycker det är kul att byta ett filter för säg 15% av bilens värde?

Och att ta bort det anser jag är ganska korkat.. Eller är miljöproblemen som finns bara en bluff???

Hoppas det dyker upp någon motsvarande pirat del på ebay som är lite överkomligare.

11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan ju bara tycka det var ett totalt vansinnigt pris på ett "filter"(visserligen inte vilket filter som helst, men ändå!?)...
Rubriken var ju kanonbra hur som helst,stämmer absolut..
Löjligt dyrt!

Vad är det som är så j*vla avancerat/dyrt i den burken?

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Katalysatorteknik har ju utbytes PF för E39 för 7500:-: Länk

Som sagt, de vet säkert nåt sätt att fixa det billigare än 15 lappar... BMW har ofta helt ok priser på reservdelar men ibland så blir det lite magstarkt...

Mvh
BMW har även rekommenderat bytesintervall 16000mil på lambdasonder. Men hur många byter dem innan de är trasiga?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Varför måste partikelfiltret överhuvudtaget bytas ut?

Är ju någon form av funktion på dessa som dels höjer temperaturen i detta filter som då gör att de små partiklarna bränns bort och det blir i princip bara co2 kvar+vatten,dvs partikelfiltret "renar sig självt" i en process och i normala fall skall detta filter aldrig behöva bytas ut....eller har jag fattat principen fel på BMW's partikelfilter?

Märkligt att man har "utbytesintervall" på detta "självrenande" filter anser ju jag...
Visst,det vore väl på sin plats att kontrollera funktionen någon gång "då och då" ,men aldrig behöva bytas ut om det inte "rostar sönder/körs sönder etc. etc."..

Svagt att man måste? byta ut det vid ett visst miltal "per automatik"...

Mvh Janne.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Ett partikelfilter regenererar sig själv om man nár en viss temperatur och det finns rätt mängd bränbart, sot, i förhállande till syremängd i avgaserna. Men detta kräver att bilen körs pá ett gynsamt sätt. Om bilen hela sitt liv gár landsvägskörning dá är flöde, syre, och temperaturer inga problem.

Men om man kör enbart stadstrafik, start och stopp, dá ger varje transient förhállande, gas pá drag, en extramängd sotladdning, lága temperaturer med avbryten regenerering till följd, du stannar igen när det blir rött. Om filtret blir för fullt och du lyckas dra pá ett längre tag, dá brinner hela filtret upp. Blir för mycket som brinner helt enkelt av sotet och filterämnet smälter.

Detta gäller alla typer av partikelfilter, har inget med BMW att göra. Tacka miljölagstiftarna för att de kräver denna extrakostnad. Eller var glad att vi gör átgärder som främjar moder natur.

Man kan ocksá áka buss, som förövrigt har exakt samma problem med sina filter.....

/Christian

Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Jag har inte kollat hur BMW kontrollsystem fungerar, men om det finns en mottrycksgivare som mäter hur fullt filltret igentligen är, och det máste det finnas, dá är det ingen risk att köra utan att byta filter, bygger det inte igen, sá fungerar det som det ska. Blir det för högt tryck sätter den check engine el dyl och det är dags att byta, precis som med lambda exemplet ovan.

Det är mitt rád.

/Christian

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...
Men varför har det i trådskaparens vagn kommit fram ett specifikt miltal där detta filter skall bytas(om 1400mil enligt honom)?
Kanske är som du säger någon mottrycksgivare som "anser detta",men man borde ju kunna se någonstans att det verkligen förhåller sig på det viset och datorn räknat ut att det då ska ha uppnåtts ett maxvärde på mottrycket efter ytterligare 1400mils körning...

Han(TopGear) ska kanske "gasa utav h-vete" så att han bränner bort alla tidigare rester,då kanske han får ett annat läge om man säger :)
Kanske datorn spottar ur sig>>>Ok,nu haver du gasat rejält,så nu behöver du inte byta detta filter förrän om 11987mil ;)

Men för mig ser det nu ut som om att det är ett "fastställt miltal" där detta filter ska? bytas ut vare sig det behövs eller ej....kan ju naturligtvis ha fel där..

Visst,ägaren gör ju som han vill,men BMW torde nog ha en bra!? förklaring om varför det måste bytas ut just då..Jaja..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...eller så köra lite längre sträcka landsvägskörning om jag resonerar som "chrisod" för att få en gynnsam körprofil för filtrets välmående och bränna ur det som "stör"...

Mvh Janne.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

BMW behöver nog som tillverkare ha en plan för livsláng, enl lagstiftning, pá emisionspáverkande delar, tex. partikelfilter och lambda, därav samma gräns pá báda, för att kunna crtifiera bilarna.

Sedan om det behövs eller ej är frágan.
Skulle tippa att 16000mil är gränsvärdet BMW räknat med i ceritifieringen. Om filtert tar slut innan larmar den.

Kom ihág nu att farsan fick byta filter efter 2000 mil pá sin 320d 2006, dá han bara körde stadstrafik. Gick pá garantin sá klart men det larmade bilen om. Tror den gör samma om det är fel vid 17000mil. Precis som lambdan.

/Christian

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.