|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag provkört tre nya bilar i mellanklassen. Behöver en bil till kontoret och ville ställa dessa tre mot varandra. Utrustningslistan ser i närmast identisk ut för alla tre; Mercedes C 220 CDI Sedan: - Metallic - Svart läder - PDC - Avantgarde - Bi-Xenon - Drag - Larm - Navigator (DVD) - Automat Pris: SEK 338.088 _______________________ BMW 320dA (facelift) - Metallic - Dakota läder - Automat - Komfortpaket - Navi professional - PDC fram/bak - Sportstol - M-ratt - Förvaringspaket - Larm - Drag - Bi-Xenon Pris: 34.450 Euro ______________________ Audi A4 sedan 2.7 TDI multitronic - Metallic (pärleffekt - Milano läder - Navi (DVD) - Xenon plus - Proline - Sportpaket - Drag - PDC fram/bak Pris: SEK 343.560 ________________________________________________ Personligen gick Mercedesen bort direkt. Gillade inte styrningen, (plast-)reglagen, stolarna etc. Komforten var det absolut inget fel på dock! BMW'n var roligast att köra i kurvor med. Trots mindre motor än Audi hade man mer kul i BMW'n och kändes tryggare på något sätt. En BMW-skada man tragit på sin kanske? Den saknade dessvärre det stora fina bagageutrymmet Audi'n hade. RFT dödade komforten och kändes bara klumpigt. Inte lika praktisk som Audi men en fröjd att köra. Audi'ns motor var ju helt klart starkast och automatlådan jobbade riktigt fint! Slår nog BMW'ns. Irriterande med navigeringsratten som gick åt motsatt håll mot det mest logiska som i BMW (vrid åt höger för neråt blev alltså helt omvänt på Audi). Stolarna var bäst i BMW men Audi's stolar var inte långt efter. Kassaskåpskänslan var nog bättre i Audi'n.. Framkraffset ger den dock ett starkt minus i körglädljekategorin även om den betedde sig riktigt bra för att vara en vridstark framhjulsdriven maskin! Som bilförare säger hjärtat BMW men hjärnan ropar Audi! Helt ärligt verkar mitt val gå till Audi denna gång. Vad tycker panelen? Gör jag helt rätt? | |
|
Jag resonerar ungefär som du - har dock inte provkört MB:n men mina reflektioner är som följer; Den nya MB:n tycker jag är riktigt ful, vet inte riktigt vad den ser ut som men snygg är den då inte - detta är anledningen till att jag aldrig velat provköra bilen ifråga... En BMW är ju alltid en BMW, kanske blir det en hel del jämförelse från din sida eftersom du själv kör 330 - jämförelser på både gott och ont men särskilt ont... Nya A4:an tycker jag är riktigt läcker, undantaget julgransbelysningen som är nedtryckt i framlyktorna... Dieselmotorn har jag aldrig provkört varför jag inte vågar uttala mig om den men de nya bensinmotorerna tycker jag jobbar på rel. bra. Summa summarum; Min röst hade förmodligen fallit på Audin, främst pga. att det kanske känns lite väl trist att köra samma bil i jobbet som privat - iofs. annan motor men det är väl knappast så att en 320d slår din 330... Sedan tycker jag Audins desigt är väldigt tilltalande, förvisso sämre andrahandsvärde (mina egna erfarenheter av audi, vilket ej är ngn vetenskap)... Att du sedan får förmånen att "längta" efter din 330 än mer, är väl enbart ett plus... Lycka till! =) |
|
|
Lite OT: Är det tyska ambassaden du jobbar vid? ;) |
|
|
tvesovla: Tack för dina synpunkter! Instämmer med allt du säger. Audi'n var faktiskt en riktigt fin bil och jag är glatt överraskad. Ingen av dom lever upp till 330'n och bilen kommer knappast köras som min (förutom när jag kör själv då;). Tycker Mercedesen ser ut som en Opel Astra... Nä, det blir nog Audi'n endå. Jag var helt inställd på BMW innan jag provade den men jag får helt enkelt tänka om och precis som du säger är det ju trevligare att längta efter BMW'n när man rattar runt med framhjulsdrift. Anders-72: Hahaha.. Tänkte inte ens på det! Men jag kanske får jobb där nu om de läser detta ;) |
|
|
Jag hade valt BMW'n, även fast Audi's 2.7TDI är en pärla. Jag är ingen vidare supporter av deras multitronic, då jag tycker det tar för mycket effekt (känsla). Jag vet inte hur många mil du kommer köra men nya A4'an har en svaghet på motorväg i högre hastigheter: sidospeglarna. Mycket vindbrus i högre hastigheter. Jag har inte provat E90 LCI, så den kanske har samma sjukdom, med de nya stora sidospeglarna? BMW's nya Navi Pro är dessutom rätt häftigt :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Jag skulle välja Audin bara för den makalöst komfortabla Multritroniclådan. Vad gäller komfortabla lådor så är det den bästa som finns. Helt otrolig komfort och oändligt antal utväxlingar gör att bilens prestanda utnyttjas till max utan att det känns. Det är möjligt Sim att det känns som att den stjäl effekt men sanningen är tvärtom, bilens prestanda utnyttjas bättre än med någon annan låda. Känslan av att bilen aldrig växlar är otroligt skön när man vänjer sig men kör man för första gången så är det nog ovant. Audin är också den mest moderna konstruktionen i samlingen och skulle vara mitt val. BMW känns avhängd redan från början (knatterdiesel och dålig komfort) och passar inte riktigt in i sammanhanget. Mercedesen kan jag inte uttala mig definitivt om då jag endast körde den gamla C220CDi. Men redan i det utförandet kändes bilen väldigt harmonisk och skön att köra. //Lövet |
|
|
Till heltsonika: Jag delar helt din uppfattning om MB; provkörde 2 st modeller i augusti - men det blev en bmw (318d, 2009-modell). Har aldrig reflekterat över en Audi! Varför? Jo för att framhjulsdriften kan aldrig tjäna två herrar samtidigt (styra och driva optimalt). Jag har denna beskrivelse (postat den tidigare i en annan tråd om "körglädje") En jämförelse i en artikel (vet inte var) gjorde man sig följande betraktninger apropå sladd och "hur mycket du har att gå på" vid respektive -hjuldrift: 1) Vid bakhjulsdrift - du kan inte köra så fort innan du får sladd- men du har god tid på dig för att få kontroll över situationen. 2) Vid framhjulsdrift - du kan köra fortare innan du får sladd - kanske är det i senaste laget för att få kontroll över situationen. 3)Vid 4-hjulsdrift - du kan köre väldigt fort innan du får sladd- men det blir inte tid nog till att få kontroll över situationen! PS. Någon (elak) har sagt om förare av 4-hjulsdriftsbiler att dom kör fast på platser som ingen annan gör:-) |
|
|
efterpostar mig själv... 1)-2)-3) gäller på vinterföre!! |
|
|
BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW! ;) Nej skämt åsido, Audin är en mkt trevlig bil och omväxling förnöjer som det heter. Spendera ambassadens pengar hos VAG koncernen, de ser ut att behöva det (tänker på de interna stridigheterna) Mvh/ Niclas |
|
| Idag beställde jag i alla fall Audi'n. Drog ut lite på tiden men till mars ska den vara levererad. | |
|
Heltsonika: Kan du förklara hur det kommer sig att du valde MB efter ditt första inlägg? |
|
| Starre: Nu pratade du väl i nattmössan? Jag skrev ju Audi :) Mercedes'en var aldrig aktuell. Den gav mig helt enkelt inget starkt intryck. Blev mest förvånad att den inte kändes mer premium. Bara en sån sak som att reglagerattarna till värmen/stereon etc höll på falla sönder när man tog i dom eller att man fick vika armen dubbel om man skulle ha upp mittarmstödet.. Viano'n vi har på jobbet känns betydligt bättre i allt trots att det är en transportbil. | |
|
heltsonika: Sorry måste ha varit trött när jag läste ditt inlägg |
|
|
heltsonika: Jag beklagar djupt ditt val utav just det märke som beställdes då du idag åker det intelligentaste bilmärket. Mängden värdetapp på bilar detta år räknas nog 50% på ett år eller så i slutet utav året(jag har sett några prognoser ifrån ett privat institut) och om du åker vidare i bilen du har är värdetappet hur stort? Lycka till iaf! Mvh Asken |
|
| Asken: Det drabbar ingen fattig. Det är inte jag som köper bilen utan jag beställde den till jobbet. Men visst har du rätt i det du säger! | |
|
Vart ifrån kommer siffran 50% värdetapp på 1 år? BMW CS #5139 |
|
|
50% är naturligtvis bull. Eller är det minsann SP som kommit fram till den siffran? Runt 50% på tre år kan du räkna med. Leasingavtal ligger någonstans kring 45% restvärde men då räknar man ofta med att bilen byts in, inte säljs privat. ______________________________ //Lövet |
|
|
Det finns knappast någon som tappar 50% på ett år om man köper en BMW eller Audi. Möjligtvis uddamärken och konstiga modeller. Själv har jag börjat vänja mig vid Audin nu, den känns bara bättre och bättre, så lycka till heltsonika, jag tycker det var ett bra val. Som sagt, ombyte förnöjer. //Stefan |
|
|
Beräknar man bruttopris(rabatt är ett vis att kommunciera att prissättningen är skev ifrån början, dessutom gräver man bara hål i varandras omsättning..) samt de facto att det pågår en liten dialog kring utsläpp och vad som är farligt där samt att deflationen det första halvåret lär hamna någonstans kring -14% på BNP om allt går väl. Jag mötte en leasingnisse häromveckan, de beräknar 50% RV på 2 år på "stora bilar" för närvarande för att vara på säkra sidan. Leasing är en nyhetens fluga efter sommaren är min tes... Mvh Asken |
|
|
Asken: Har du varit i flaskan eller vad pratar du om egentligen? Deflation 14%, jaha du, vart då någonstans? Inte i Europa i alla fall. Dessutom är deflation per definition negativ, en deflation på -14% innebär att vi skulle ha 14% inflation. I Sverige har vi inflation, senaste månaden låg nivån kring 0,9% på årsbasis om jag minns rätt. Möjligen kanske du syftar på BNP tillväxt men det har ingenting med deflation att göra som är ett valutamått. Minskningen i svensk BNP är inte heller den ens i närheten av några 14%. ______________________________ //Lövet |
|
| bra val men hade personligen gått för bmw :P har ägt en audi och är inte sugen på märket längre... visst är inredningarna snygga och har bra kvalite men så bra som alla säger är dem inte.. kan inte hitta en bra körställning i audi.. när ja väl sitter rätt känns det som om knapparna sitter på fel plats.. håller med om att mercan inte känns premium.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.