|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tycker du borde köpa en E30 och piska skiten ur ett tag samtidigt som du lär dig köra, man är ingen expert bara för att man klarat uppkörningen. Spara samtidigt pengar och köp dig sen en fin e39 istället för att leta bland bottenskrapen på blocket som i slutändan kommer kosta dig mkt mer än ifall du köpt en fräsch bil från början. |
|
|
Värt att tänka på, när man inte är någon expert, är att krocksäkerheten är sämre i E30:n. Inte för att jag tror att det budskapet går fram, då jag själv upplevde mig som helt odödlig med nytt körkort... |
|
|
Hej och grattis till körkortet! Personligen tycker jag du ska ha en 528:a Ring och storpruta på denna: Länk Mvh Jens |
|
|
Baader: Nja...har man pengarna att köpa en bra bil från början s.a.s... då gör man det :) Borde finnas en hel del bra E39:or att köpa för rimlig slant idag...E30 är naturligtvis ett val att göra,men det var ju inte det han hade tänkt.. Nu ska jag vara lite "duktig" och förklara mig lite till ;) : Har man råd att köpa en bil med ASC+T direkt är det ju ingen vits att köpa den BMW idag som är bland det sämsta att krocka med.. dvs E30. Visst...bra feeling/körglädje osv i en E30, men den absolut farligaste BMW'n om man räknar från åttiotalet och framåt i fråga om krocksäkerhet.punkt. Nu krockar ju inte alla färska körkortsinnehavare naturligtvis och man ska ju inte heller anta detta,men som sagt...har man råd till en bättre bil,då köper man en bättre bil...enkelt ;) OBS! Nu menar jag inte att E30 är en bil att glömma bort...otrolig körglädje och säkert en bra bil annars(lättmekad bl.a.) och en härlig bil att äga...MEN,tänker man bara liiite på krocksäkerheten så faller den som en sten på den skalan...tyvärr. Mvh Janne. |
|
|
Tarre: Jag låg i samma funderingar som du i somras och det slutade med en oxfordgrön 528iA -99 med 16500 mil på klockan. Min bil ägdes av en äldre herre som själv importerade den 2003 från BMW i Neumünster. Då var bilen dessutom en Premium Selection-bil. Utrustningslistan är diger och innehåller bland annat GPS, PDC, komfortstolar med nappaläder osv. Denna bil ville han ha 79 för. Jag prutade slutligen ner till strax under 70 inkl. blockets begförsäkring. Nåja, bilen var och är i ett utomordentligt skick men som med alla begbilar så finns det alltid nåt som behöver göras om man är riktigt pedantisk. Min slutnota ser ut så här: Inspektion 2 (byte av luftfilter, oljefilter, kupéfilter, olja, tändstift osv) Stötdämpare fram Drivrem + AC-rem + spännare Stabilisatorstag (klapperstag) Xenonlampor Nytt huvemblem Skruv till verktygslåda (gjord i plast och knäcks ibland) Säkring Summa, cirka 15000:-, visserligen var då allt BMW originaldelar. Kontentan är att man inte ska luras av de billiga utgångspriserna på E39. Oftast behövs service eller annat som gör att bilen för 50 snart kostar dig 80.000:-. Jag rekommenderar att du tittar efter en fin 523 eller 528 med TU-motorn, dvs från 99. Kolla att ABS-enheten är bytt bara. Betala gärna mer för en fin bil än att rusta upp en halvbra. |
|
| e39, bra bil........beror på vad man jämför med :-) | |
|
Baader> man jämför lämpligen med en bil i samma prisklass, och då är svaret: Ja. om man jämför med en ny F01 för >1 MKR som tappar 200k på ett år, så självklart: Nej. mvh |
|
|
Tack för gratulationerna och alla väldigt hjälpsamma svar hittills! Ska spana efter 523/528a helst årsmodell 99 med den "uppgraderade" motorn som jag förstått det. Det är alltså viktigt att kolla om ABS:en nyligen är utbytt eller inte då om den inte är utbytt, kan det kosta mig flera tusenlappar? Ungefär hur mycket drar dessa bilar? Då menar jag allmän/blandad körning, följa hastighetsgränserna och inte köra som en galning. Jag har sannerligen tagit körkortet idag men jag är ödmjuk och vet att jag absolut inte är en expert på att köra bil och att det finns en anledning till att prövotiden finns, det tar tid att bli rutinerad förare. Man kan argumentera huruvida det är värt att jag lägger 50k på en bil när jag kan lägga 20k på en annan och bli bra med den. Men det är ändå den första bilen i min familj (på 6 medlemmar) och jag vill ha en stabil och säker bil när jag skjutsar de yngsta syskonen till skolan osv och allmänt är ute med dem på vägen helt enkelt :). |
|
| Zed82: Åh fan där gick kostnaderna upp i taket ganska snabbt! Men får känslan av att det är svårt att förutse vad för efterkostnader jag kommer få efter jag valt en bil eller kan man spå sådant om man har ett tränat öga och kunnighet? | |
|
Jag ligger på cirka 0.75 vid lugn landsvägskörning i 90-100km/h. Vid snabb motorvägskörning ~140-150km/h drar den cirka 1.1l/milen. Strikt stadskörning resulterar i cirka 1.3-1.4l/milen. Helt ok enligt mig och jag är inte snål på gasen. Vad gäller efterkostnaderna så har jag lärt mig en sak när det handlar om begbilar. Väldigt få personer säljer en bil som är fullt fungerande och utan brister. Lyckas man hitta en sådan bil så är det kostnader runt hörnet ändå pga miltal, service osv. Flera av "felen" jag räknade upp tidigare är grejer som man hade kunnat leva med på en 10 år gammal bil men som sagt, jag har en sjukdom i att allt måste vara 100%. ABS-enheten går förresten att skicka till USA för reparation, kostar cirka 2500 kr om jag har förstått det rätt. En ny enhet går på mycket mer än så, någonstans runt 10000 kr. |
|
|
Stor skillnad i kraft och bensinförbrukning mellan 523/528? Känns som att 520an är utesluten då den är aningen svag för en så stor bil. Gäller att hålla utkik nu på en fräsch bil. Är så jobbigt att hitta en som passar in perfekt på ens kriterier men har tygklädsel eller fel färg osv. De färger jag gillar är svart, gråmetallic, gråsilver, antar att dessa också är de dyraste färgerna på marknaden? Tog också en titt på Begagnatguiden på E39 och det kändes som att det fanns 25 st olika fel och intrycket jag fick var att E39 är en totalt problematisk bil men av att döma vad kompisar sagt och ni här på forumet verkar det ändå som en stabil bil? För övrigt om någon skulle hitta en fin annons på en 523/528 i 50 000 kr prisklassen skulle jag uppskatta ett PM med länk som jag kan kika på, tack! :) |
|
|
Jag kan ju ta och summera mina 3 år med e39:a Inspektion 2 Oljeservice Nya skivor, klossar och handbromsbackar bak. Nya Stabilisatorstag fram Nytt batteri ca 6000-7000kr. |
|
| Sen får jag hålla med Zed82 i det att många skjuter på slitdelsbyten och service om dom vet att dom snart ska sälja bilen. Så ta med sånt som hur mycket det finns kvar på bromsar och vad service indikatorn visar, i priset. | |
|
Tarre: Att köpa en begagnad BMW är nog ett av de svåraste bilköp man kan förete sig. Att dessutom leta i de nedre prisregionerna av en modell är nog ännu svårare. Du gör det inte lätt för dig själv. Vid köp av en E39 årsmodell 99 och uppåt för 50.000:- skulle jag nog räkna med minst 10.000 till i reparationskostnader. Ett tips är att kolla med FD Ormen här på forumet. Han hade sin 523 -99 ute ett bra tag utan att få sålt den. Tror att bilen låg ute för 55 innan han tog bort annonsen och bestämde sig för att köra vidare ett tag till. Kolla med honom, bilen verkade fräsch. Några tips till, akta dig för rost. Kolla innanför tankluckan, huven, bakluckan och dörrarna. Kolla även så att bilen inte vibrerar vid farter över 90. Den ska vara stadig utan vibrationer i ratt eller säte. |
|
| Har ju hittat Audi A6or för ca samma pris och de har varit årsmodell 99-00 och sett väldigt fräscha ut men fått intrycket av att Audi service är mycket dyrare och saker har en tendens att oftare gå sönder i dem. Därför blev det en BMW 5-serie. Förstår att jag inte gör det lätt för mig men hoppas på att kunna hitta en stabil bil jag kan ha användning för i några år och helst i Stockholm och angränsande län. | |
| Förresten, hur funkar det med automat i din bil Zed82? Var det din första bil eller har du ägt manual-bilar dessförinnan? | |
|
Min förra bil var en Z3 M Roadster, manuell så klart. Den enda automataren jag ägt var en Saab 9-3 Aero Cab -05 förutom 528:an. Kan direkt säga att Saabs lådor inte går att jämföra med BMW:s. Saaben var mycket törstigare med automatlåda, kunde dra upp mot 2.5 liter/milen. BMW:n ligger mer i närheten av en manuell dito. Den växlar smidigt och man märker inte ens av den. Personligen skulle jag fundera både en och två gånger innan jag köpte en manuell bil igen. Automat är bara för skönt och avslappnat. I ditt fall, i och med att det är din första bil, skulle jag nog köra på manuell låda. Bara för att få in känslan för manuella växellådor, sedan när det sitter i ryggmärgen så kan man gå över till automat. |
|
| Var ute och körde en gammal 525a från 80-talet igår och det var riktigt kul! Ska spana ordentligt, vill ha en bil så snabbt som möjligt men samtidigt inte köpa någonting hastigt bara för att. :) | |
| är du 19 och ekonom, jag är imponerad ;) | |
|
Tjenare. Välkommen in i BMW-himlen. Motorn är inte fel och vill du ha en riktigt kul bil finnes samma motor i E36-karossen som compact. Det är en raketsläde med den kombinationen. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.