|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Detta blir mitt första inlägg på forumet men måste inleda med att tacka för en grym hemsida. Har alltid gillat BMW och finner alltid massa nyttig information här. Därför tänkte jag ta tillfället i akt och be om lite hjälp, sökte men hittade inte en likadan tråd. Då till min fråga. Jag har uppkörning på onsdag och känner mig väldigt förberett, då jag snart tar körkortet har jag under längre tid spanat på bilar och funnit stort intresse för just BMW-bilarna. De känns sportiga och av hög kvalité. Jag tänkte lägga mellan 40-60000kr på en BMW Sedan och anledningen till att jag spenderar lite mycket för en förstabil är då min familj inte har någon och detta blir då den enda. Hade tänkt en sedan men har svårt att välja mellan 5-serien och 3-serien (har inget behov av kombi och tycker sedan är snyggare). Har hittat diverse 520:or, 523:or och vissa 528:or för runt 45-50 000kr och 3-serier för dryga 5000kr mer. De jag hittat har varit från årsmodell 97-99. Försäkringen lägger jag på en annan så med detta sagt, vad skulle ni rekommendera? Jag är student men har en stabil deltidsinkomst och har råd att äga en bil av denna kaliber. Hur ser servicekostnaderna ut, bensinförbrukningen är den mycket högre för 5-serien osv? Har spanat modellguiden men inte förstått om det som är listat är blandad körning osv. Hoppas jag fått med allt för att förhoppningsvis kunna få lite hjälpande svar :) Tack på förhand! | |
|
För den summan skulle jag försöka hitta en så bra/fräsch E39 av modellerna 523/528 som möjligt är...snåla vagnar i förhållande till motorstorleken,ingen mördande försäkring heller. Torde finnas en del fina exemplar i din "prisklass" ty utbudet är ganska stort,men det gäller ju att sortera agnarna från vetet om man säger.. Försök gärna hitta en med skinn(helst sportskinn anser jag) och lite mer "rolig" utrustning såsom M-pkt osv,serviceboken skall vara med(helst korrekt ifylld,kvitton OM nu inte ägaren lämnat in bilen för dessa simplare stift och filterbyten osv dvs lite servicehistorik medelst kvitton i alla fall),mätarställningen skall du kontrollera så långt det bara går bakåt s.a.s.. Bl.a. så ska du RINGA fd ägare och kolla+ att det vore bra om alla besiktningspapper finns med... samt försök bilda dig en uppfattning om slitaget på ratt,lyktor,kanske vindruta,pedalgummin och allmänt skick för att så långt det är möjligt verifiera miltalet när du väl valt en bil du är mer intresserad av och åker för att titta på.. Finns bilar som gått lååångt mer än mätarställningen visar..men dessa borde du kunna sortera bort med bara liiite bilkunskap och efterforskningar.. Undvik automatare tycker åtminstone jag(men det lär jag ju få f-n för ska du se ;)) Mvh Janne. |
|
|
Välkommen till Forumet. "Försäkringen lägger jag på en annan..." Läs och begrunda. Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Tack för det uttömmande svaret Janne! Har faktiskt hittat flera 523or runt 45-50000kr alltifrån 97a till 99a. Skiljer det sig mycket mellan dessa år? Ska absolut se till att kolla om mätarställningen stämmer överens med hur bilens skick är och ta med mig en tredje man för lite objektivitet :) |
|
| Intressant länk Udo, tack! Men ska hålla mig borta från If, finns andra försäkringsbolag där jag vet har funkat felfritt för flera av mina vänner. Annars kommer en halvförsäkring kosta mig ca 10000kr varje år, en kostnad jag absolut vill slippa även om det innebär lite risker. | |
|
håller med om att du bör satsa på en E39. E46 Sedan är inget vidare enligt mig, och du får mycket mer bil för pengarna om du väljer E39. i alla fall i den prisklassen du tittar på. grattis i förhand till körkortet för resten! |
|
|
Alltid lutat åt E39 men nu är det nog spikat efter era rekommendationer! Av ren nyfikenhet, ska man inte köpa automat för att det är sämre på dem årsmodellerna eller för att det alltid är bäst att köra manual i sin första bil? Tack Bapelsin, återkommer imorgon också hur det gick men att misslyckas finns inte! :) |
|
|
Ok... Min "ovilja" till automatlådor har jag främst till att dessa drar en smula mer soppa(iaf på E39,modernare lådor drar nästan mindre än manuella)+att automatlådorna brukar ta udden ur "känslan" i körningen en smula genom att man inte får välja själv när man vill växla...t.ex.. Men visst,komforten blir ju bättre med automatlådan(främst i stadskörning).. Livslängdsmässigt vill jag inte säga någonting om annat än att det ofta blir dyrare med automatlådehaveri OM det händer. Men det finns MÅNGA här som förordar automatlådan i alla lägen,sök gärna på frågan i "sök inlägg" så lär du få läsa dig less om bl.a. detta.. Mvh Janne. |
|
|
Jo...automatlådan är ju en "steptronic" i alla E39(vad jag vet) där man faktiskt kan välja växel själv om man vill detta...men det är ändå inte samma feeling i det som en manuell låda.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för det informativa svaret Janne! Hur är det med servicekostnader och så, något som ganska vanligt brukar haverera förr eller senare på dessa modeller? Ser att du har en 523i 97a och det är just många sådana jag stött på, vissa 1-2 år nyare. |
|
| M52-motorn hade dubbel vanos fr.o.m. modellår -99 vilket är den större skillnaden inom de årgångar du söker. Det ger en bättre bottenkraft samt lite snålare maskin. Tycker du kan fylla på med årgång -00 också, för det är väl ung. samma sak som -99. -01 kom faceliften och M54-motorn så de är oftast något dyrare även om även de också har blivit löjligt billiga snabbt. | |
|
Tarre: Ja...vattenpumpen+termostathuset är en lite känslig detalj på iaf tidiga E39 M52. Visserligen så har jag inte bytt på min ännu(gått över 18000mil,dokumenterat),men det är nog snart dags om jag vill vara hyfsat säker på tillförlitligheten framledes..Stötdämparna fram kan börja läcka relativt tidigt. Regleringsenheten till kupéfläkten kan lägga av,symptom är bl.a. att fläkten går fram o tillbaka i hastighet omotiverat..kostar ca 7-800kr.Bytet kanske 1000-lappen. Finns annars mycket att läsa om bl.a. denna vagn i begagnatguiden här till vänster.. En annan grej är att den tydligen är lite känslig att starta om man flyttat bilen en kort bit,t.ex när man vill byta plats på uppfarten med någon annan bil dvs kört bara något tiotal meter...Den "surar ner sig" och kan bli svårstartad sedan (men ofta kan det räcka med att nöta lite längre på startmotorn i dylika fall). OBS! katalysatorn mår inte speciellt bra utav denna behandling(risk för oförbränd bensin till katten naturligtvis)...men alternativet annars är väl att byta stiften/alt. rengöra dessa). Mvh Janne. |
|
|
Servicekostnaderna är inte något annat än att följa servicedioderna och serva efter detta...Inspection 1 kanske kostar 3500-4000kr på BMW,oljeservicen ca 2000kr,inspection 2 ca 4000kr sedan börjar det om med oljeservice,insp1,oljeservice,inspection 2... Allt detta går efter antalet förbrukade liter bensin(1500liter för de tidiga,2500liter på senare modeller exakt brytdatum vet jag inte men troligen efter att dubbelvanos blev infört till 99:orna(kan ha helt fel där). Men någon annan kan säkert svara mera exakt där.. Brukar väl bil mellan 1500-2000mil mellan dessa servicar på 96-98 iaf(vid normalkörning/lugn körning).. JAG byter dock olja+oljefilter en gång emellan tillfällena har ännu inte gjort någon inspection service...Kommer dock att göra detta själv. Mvh Janne. |
|
| Vore det alltså ett smartare drag från min sida att köpa en 523/528 av årsmodell 99? Kan det skilja sig mycket i pris från 97, 98? | |
|
Jag anser att de tidiga modellerna av E39(undvik -96:orna pga vissa barnsjukdomar) är bättre på bl.a. rostskyddet än modeller efter låt säga 00-01,men det är ju bara vad jag anser(har läst/hört/sett dessa tendenser)... Finns en hel del att läsa om vissa rostproblem på bl.a. E39 om du letar en smula.. Sedan kanske man tycker att det är bra att köpa modellerna som kom med dubbelvanos etc,med då bl.a. lägre förbrukning och längre serviceintervall,men det är absolut viktigast att kontrollera skicket på vagnarna INNAN man "bestämmer" sig för nyare modell. Men visst,hittar du en med dubbelvanos som är "rostfri" och i ett oklanderligt skick för under 60 papp så... Mvh Janne. |
|
|
Enligt vad jag förstår så var/är det en del problem med ABS boxen på främst 99-års modell,men det kan iofs inträffa på tídigare modeller också... Kontrollera absolut att inga varningslampor lyser och köp ingen med någon lysande ABS lampa eller dylikt! OM du inte får den 15000kr billigare eller nå't :) Ok,visst...kan vara något simplare fel än att behöva byta ut denna box(givar fel t.ex),men var uppmärksam iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Tog körkortet idag!! Var inte oväntat men fortfarande extremt glad. :) Så nu är jag verkligen berättigad att spana efter en bil och slipper höra kommentarer som "ta körkortet först!" och tänkte dela med mig av några länkar och se om någon orkar ge lite feed-back? Inser givetvis att man i slutändan bestämmer sig när man väl ser bilen framför sig men man kan även delvis se skicket på vissa bilar genom bilderna :) Länk (denna är nog en av favoriterna; årsmodellen är rätt, den har inte gått så värst långt, interiören och aluminiumdetaljerna var fina samt att svart är favoritfärgen. Kan man se det som negativt att det är tyg?) Länk! (Mycket talar för denna, speciellt med tanke på priset och det fina utseendet i samband med fälgarna. Det negativa är att skinnstolarna inte är sportstolar och inte ser alltför välvårdade ut?) Länk (Väldigt fint exemplar, en ägare och bra årsmodell. Gått lite långt men man ska väl inte haka upp sig på mätarställningen. Fin ljus interiör men i riskzonen för att lätt se smutsiga ut?) Kollar jag på fel saker eller kan ni någorlunda hålla med? Bör jag titta på andra saker eller omvärdera prioriteringarna? |
|
|
Här är en automat som jag fastnade för, tyckte den såg allmänt fräsch ut men vet att du inte förespråkar automat. Kanske inte så bra val som första bil heller så man verkligen får in växlandet i ryggen för evigt: Länk |
|
|
Tja...svårt att säga, ty bilderna säger ju långt ifrån allt.. Du får väl bestämma dig för en(eller flera) och ringa och "förhöra" dig om skicket via telefonen så gott det går.. Ratten var då "ganska så sliten" på den billigaste vagnen du länkade till...Undrar varför? Kan säkert finnas naturliga förklaringar till detta, men kontrollera serviceboken + fd ägare/bes.papper osv för bl.a. miltalet kontra verkligheten.. OBS! Trösklarna är ofta lite "småbuckliga" pga ganska låg bil,kontrollera underredet efter diverse skador och då främst trösklarna(kan vara svårt att se detta på bilder av naturliga skäl).. Men ingen av dessa såg ju speciellt misskötta ut(det lilla man kan se),så det är ju "bara" att följa råden i "begagnatguiden" och försöka bilda sig en uppfattning om verkligt skick/miltal/pris/utrustning/service/reparationer osv på plats+ringa fd ägare för eventuell info därifrån också... Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Ja...grattis till kortet måste man naturligtvis skriva! Mvh Janne. |
|
|
De gröna bilarna är inte populära, varvid det kan påverka priset. Själv tycker jag färgen passar de tidiga E39:orna. Det är inte aluminiumlister i den första länken, utan gråa blanklackade. Aluminium har en borstad matt finish. Tycker inte skinnet såg så tokigt ut i den andra. Den har ju trots allt 21000mil och under varenda mil har det suttit någon, åtminstone på förarstolen ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.