|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ingen aning om vad som skiljer, jag vet bara att BMW använder SLX oljan. /Anderz3 Zätan: Länk |
|
| Ok, tack det blev 7L SLX 0W30 | |
|
Törs säga att SLX Longtec 0W-30 och Edge 0W-30 är samma olja. Likadan produktspecifikation har dom iaf. SLX = Originalverkstäder Edge = Mekonomen, Micro m.m |
|
|
BMW-lelle Aaaa, en kille med skarpa ögon :) Tack för infon. /Anderz3 Zätan: Länk |
|
|
Hej, Igår gjorde jag mitt första oljebyte på egen hand och följde instruktionerna som det länkades till längre upp i tråden. Några reflektioner såhär efteråt som kanske är självklara för lite mer rutinerade förare men som jag tänkte ändå belysa ifall någon mindre erfaren som jag kan ha nytta av. Original-domkraften är inte mycket att ha, kändes inte så säker men det hade jag räknat ut innan och skaffade 2st pallbockar från Clas Ohlsson för 129 kr paret. Nästa gång blir det att skaffa en riktig domkraft. Första bakslaget kom när jag hissade upp bilen och skulle in med den första pallbocken. Fast jag hade domkraften i högsta läget så fattades det 1 cm för att kunna få in pallbocken under den bärande delen 20-25 cm in. Så de var bara att veva ner bilen och sätta in en träkloss under domkraften och göra om det. Väl uppe och med 2 st pallbockar på plats skulle jag in under bilen. lättare sagt än gjort. Är inte stor men bredaxlad och det var lite svårt att komma in mellan domkraften och främre hjulet. Men till slut kom jag under. Dags att lossa oljepluggen :) tog i för kung och fosterland utan att den rubbades. Jag hade läst att man ska dra den med 25Nm så till slut började jag fundera om jag drog åt fel håll men icke. Jag hade inget val än att ta fram hammaren och "försiktigt" knacka loss den. Sen väntade jag en bra stund, fick åka till Clas Ohlsson och införskaffa en nyckel som jag kunde lossa oljefiltret med för jag hade inte så stora nycklar. Så oljan fick rinna ur under en timma eller så men det slutade aldrig droppa, fast jag hade skruvat loss påfyllningslocket. (bilen nerhissad) Då kom jag att tänka på att hissa upp bilen på förarsidan framme och sedan bak och helt riktigt så fanns det uppskattningsvis 0.5 liter olja kvar som nu rann ut. Mvh/Rolle |
|
|
Det är lämpligt att byta filtret först och sen oljan. Oljan som hålls i filterhuset rinner ner i tråget via en kanal som öppnas när filterhatten skruvas upp. Gör man tvärsom rinner ca 0.5L gammal olja från filterhuset ner i den nya oljan. |
|
|
AKN: Jag lät all olja rinna ur och tog ut filtret och såg till att det inte fanns någon olja kvar i filterhuset sedan fyllde jag på med nytt olja. Men din kommentar kanske inte var riktad till mig utan bara en generell upplysning. Mvh/Rolle |
|
|
Ja det var en generell upplysning. Kontentan av det jag menar är att filtret skall vara bytt (filterhuset tömt) innan pluggen åter skruvas skruvas dit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.