|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| En annan sak som kan spela in är växellådan. 330i E90 har överlag hög utväxling och ganska stora steg mellan växlarna. 6:an är en ren överväxel. Det här betyder att bilen går bra om man har rätt växel i, men felvald växel straffar sig mer än på en bil med lägre och tätare utväxling. Nu minns jag inte riktigt hur växlarna låg 330i E46, men jag har för mig att den är likartad. | |
|
Som Stefan.L säger, man ska inte tro på all prestandafakta som skrivs, det bästa är att göra egna tester samt filma. Äger ingen Skoda men en Golf Gti-07(230hk) lite fler hk men inte mycket (skodan brukar ligga på 210-215 vid bänkning) Har en bekant som har en 330 och vi har kört mot varann ett antal gånger, han har inte en chans i starten och tar aldrig ikapp. Skodan med likvärdig effekt kommer göra samma sak enligt mig. mvh |
|
| Jag uppfattade inte riktigt det där sista, kan du ta det igen? | |
|
En OctaviaII RS mot en 325 E90 Länk |
|
|
Notera att 325an är automat! Rian: Vi har förstått nu! ;) |
|
|
Tycker Golfen med motsvarande motor känns piggare. Svärfar har en GTI 07(DSG) med uppgraderad programv. Riktigt rolig och kul att köra. //Stefan |
|
|
rian, StefanL säger inte att man inte skall0 lita på prestandafakta som skrivs. Tvärtom bör man lita mycket mer på det än den egna erfarenheten. Men i mitt fall (jag ägde en 330i E46 tidigare) ger den egna erfarenheten samma resultat. Jag hängde alltid av Skoda Octavia RS när de bjöd upp till rejs. |
|
|
BTW, rian, om din kompis inte har en chans i starten tyder det på att han inte kör bilen på ett lämpligt sätt. Att du dragit andra slutsatser än vad de uppmätta tiderna visar, tyder på att du och din kompis inte gjort rätt. |
|
|
Vi är några grabbar som brukar ha lite kul emellanåt och prestanda mäta våra bilar. Det vi ser tydligt är när en duktig förare hanterar bilen så kommer man ibland ner till de siffror biltillv uppger. Men det är inte ofta kan jag säga. Exempelvis när vi mätte min gamla 335ci körde en kompis (före detta racerförare/instr.) 0-100 på 5,14s med bra däck och fäste. 335dT utan trim 0-100 på 5,87s, med trim 5,58s osv. Det är med andra ord svårt att jämföra prestanda om man inte gör det på ett seriöst och riktigt sett och har en duktig förare. Detta har inget med tråden att göra utan ville bara ge en liten reflektion på att man inte kan dra några slutsatser om bilens prestanda vid rödljusrace, för att det hänger så mycket på hur duktig föraren är. (samma slutsats som Nockenwelle med andra ord) PS: idag gick bilen ovanligt bra, tydligen mycket syre i luften. //Stefan |
|
| kul läsning men jösses vad jag känner mig gammal. Tävla vid rödljus? Är det bara jag som är över 20 här på forumet! ;) | |
| För mig som bor i en stad med fartkameror på varje tänkbar raksträcka så känns konceptet med att testa accelerationsförmågan exotiskt. | |
|
Själva skulle vi aldrig utsätta vare sig andra eller oss själva för risker, vi kör självklart på inhägnade områden när vi testar prestandan. Men visst har det hänt att man rödljusrejsat för kul skull. Vid ett tillfälle så hade jag varit och hämtat några pizzor och kör ut på en stor industrigata när det dyker upp två killar i keps i en m3 cab e46 som bara ville utmana. Ja, ni kan räkna ut hur det gick. Själv glömde helt bort pizzorna i bilen och när jag kom hem till familjen o skulle lägga upp dessa så fanns det inte mycket till fyllning kvar. Hustrun undrade vad som hänt. //Stefan |
|
| Hahahahaha! Fan vad kul det där lät. Vad hade du för förklaring? Och hur gick det i racet? =P | |
|
Nockenwelle Jag tar honom även vid rullande start 50-200 100-200, och i dom inervallerna kan inte så mycket gå fel enligt mig. Vid lite närmare koll på det olika stegen när det gäller omprogramering samt avgas såg jag att Skodan bara kan uppnå ca 270-280 hk medans Golfen får 320-330 hk med samma spec.Måste kolla upp vad som skiljer mellan dessa motorer.Blev lite tveksam nu eftersom jag trodde att dessa bilar var identiska motormässigt. mvh |
|
| Vad var det för fyllning på pizzorna? ;-) | |
|
rian, ge mig ett vettigt skäl till varför dina erfarenheter skulle var mer giltiga och trovärdiga än seriösa mätningar. Vad är det ni gör som är bättre? |
|
| Dessutom rian, du jämför 330i med en bil som är både starkare och lättare än Skodan, vad har det för relevans? | |
|
Ang pizzorna. Jag parkerade bilen i garaget och fixade till fyllningen så gott det gick med en skruvmejsel. Hustrun utbrast,-fy fan vilken slarig pizzabagare. Dessutom var dom köpta på stans bästa pizzeria (Mozarella i Linköping) så man borde förvänta sig bättre. //Stefan |
|
|
Det vi gör Nokenwelle är att vi startar vid 100 & kör till 200 de e allt trovärdigt eller ej får andra avgöra, fel av mig att jämföra min bil när det va Skoda vi diskutera trodde motorerna va identiska. 30 Edition modellen skiljer en hel del jämfört med Skodan & vanliga Gtin. Fick reda på det i dag. m.a.o 330 har säkert en bra chans mot Skodan (orginal) mvh |
|
|
Ang racet: När jag var ca 2 billängder före slog jag av på tempot då dom kom upp jämsides och vevade ner rutan, -är det en 335:a frågade ena killen -jag svarade, -nej det är en 320 diesel. Då såg dom ut som två fågelholkar. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.