AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.285

Skoda Octavia RS vs 330 E46

Sida 1 av 4
Do
73
Dorian1
323i - 99
Är det någon som vet hur bra bilarna står sig mot varann prestandamässigt? Den nuvarande RS ska ju ha 200 hk men har för mig att den har mer när de testat den...känns absolut som mer iaf. Provade den idag och tyckte den gick väldigt bra! Bättre än jag trodde....gav rejält med kraft när man varvade ur den. Så frågan är om en 330 E46 är snabbare? Är det mer tryck i den?
Det borde vara tack och hej på Octavian, Har ägt en 330 samt nyligen provat nya Octavia RS. Den uppfattningen jag fick så skulle inte Octavian ha mycket att sätta emot, dock den gamla Octavian med Forsbergs Chip som skulle ge omkring 220hk var nästan jämnsnabb med min 330 när jag och polare testade.
Det finns naturligtvis en hel del bilar som är snabbare än BMW:s motsvarande modeller, frågan är om det är intressant ? Personligen har jag för länge sedan tröttnat på att fåna mig vid rödljus och dylikt. Körupplevelsen handlar till 90% om helt andra saker än prestanda.

Greven
Do
73
Dorian1
323i - 99
Jo 330 borde ju vara snabbare. Även om det känns lite mer i RS. Men det beror nog på turboknuffen och vridet så det känns nog mer. Någon mer som testat?

Gourmand: Nu gav du ju din personliga åsikt...klart det är mkt andra saker som spelar in men just nu så undrade jag just över prestandan dem emellan.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
330 gör 100 på 6.5 medans nya Skoda RS gör det på 7,3 (bensinaren).

Bara dessa 0.8 sek gör ju en hel del.

Min far köpte en rs -03 ny och chippade den (runt 220hkr). Jag körde mot en del 330s. Ibland tog man dem vid rödljusen och ibland inte. Svårt med framkrafs men om inte bmwföraren var duktig var det rätt lätt att åka ifrån den. Uppe i fart var det jämnt då fwd har lägre drivlineförluster. RSen är underskattad :)
Jag kan belysa frågan lite om ni vill ha lite färs input.

Kom för några veckor sedan till ett rödljus och det stod en Skoda där. Jag ställde mig ju i vänsterfilen istället för att lägga mig efter skodan och la i sportläget på automaten.

När det blev grönt gav jag inte så mycket gas (det brukar inte behövas) men Skodan stämplade och jag blev ju tvungen att trycka på lite. När han växlade från ettan till tvåan hamnade vi brevid varandra. Faktum är att det var oerhört jämt men sakta drog jag ifrån honom (marginellt) och jag mistänker att det var i växlingarna som han tappade lite ork.

Jag har skrivit det förut, jag blir alltid lika förvånad när folk trampar gasen i botten vid rödljusen och oftast är det ju inget problem att gasa ifrån Micror, golfar, V70 men skodan var verkligen en ulv i fårakläder.

Att race:a med en skoda är som att bli biten av en pudel. Se upp för Skodorna...;)

Back to topic. Skodan var snabb, riktigt snabb, men 330 E46 är snabbare.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Skodan kan ju knappast ha lika bra urkraft, men säkerligen skjuter den iväg bra med mindre vikt och turbo. I originalutförande är jag inte rädd för en RS dock. Helt annat med SAAB 9000 då som jag inte underskattar en sekund.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Printscreen => I vilket århundrade har FWD lägre drivlineförluster än RWD?!

Mvh/ Niclas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
330-mike: Det beror ju på hur man definierar urkraft. Det är oftast en fördel med turbo om man vill ha högt högt vridmoment på låga varv, vilket är urkraft för mig.

Heden: I detta århundrade liksom det förra århundradet har FWD lägre drivlineförluster. Särskilt för tvärställda motorer där alla axlar, från vevaxeln till hjulens drivaxlar arbetar parallellt. Största förlusten i en BMW sitter i den vinklade slutväxeln (vilket det även gör på vissa FWD Audi, gamla Saab o.s.v).
Därtill kommer små förluster i kardanknutar och stödlager.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, Anders - tänker då på att en turbomotor har en spool-up inför varje effekthämtning som kan innebära att "urkraften" är jämnare fördelad och konstant på en bil med högt vridmoment utan turbo.

Jag har haft lika många turbobilar som sugisar.

Men visst, en turbo med fullt spinn är ju grymt vridstark när den väl fått upp sin effekt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, det är klart att på en lite större sugmotor ligger ju vridmomentet på lur och ger sig till känna momentant vid gaspådrag, så ser man det så kan jag hålla med.
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Jag hade en Opel Astra OPC på dryga 200 hk en period.
Jag tror den var snabbare än 330 Xi, åtminstone till 100.
Sen blev det nog kört för Opelns del.

Mvh

HN
Jag har lekt med både gamla och nya Skoda RS, både från stillastående och ute på motorvägen. Resultat med körning av 330iC Vs Skoda RS? Ja...De ser fula ut även i min backspegel. =)

MVH
Lite tester
Länk
Länk
"Printscreen => I vilket århundrade har FWD lägre drivlineförluster än RWD?!"
Var inte spydig om du inte har en susning om vad du talar om.

"Ja, Anders - tänker då på att en turbomotor har en spool-up inför varje effekthämtning som kan innebära att "urkraften" är jämnare fördelad och konstant på en bil med högt vridmoment utan turbo.

Jag har haft lika många turbobilar som sugisar.

Men visst, en turbo med fullt spinn är ju grymt vridstark när den väl fått upp sin effekt"

Vad menar du med "fått upp sin effekt"? Du får mig att tro att du enbart kört gamla saab 99 turbo där ketchupeffekt var ett faktum. Nya turbomotorer är oerhört responsiva. Har du provat nya E9x 335 eller kanske en ny Audi med turbo? Man känner knappt av turbon :)

Givet Skoda Octavia RS 2.0TFSI och BMW 330 E46 (M54B30);
Motorerna är relativt jämstarka vid ca 2000varv, vid alla andra varv är BMWn starkare, d.v.s högre effekt - vridmoment, vilket mått man nu vill använda. Då det inte skiljer så mycket i vikt är det inte så konstigt att BMWn är snabbare.
Någon sa det bra, vilken bil vill man sitta i även om Skodan skulle vara snabbare, jag vet mitt val i alla fall
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Frontline, nu handlade inte om vart man vill sitta utan vilket som var snabbast...

Jag hade en hyrd Skoda RS för ca 2 år sedan över en helg och körde lite i stan och på landsväg. Aldrig tidigare har jag blivit så omkörd på motorvägen och dragen vid rödljus som då. Min poäng är inte att bilen är seg ( jag gasade inte på extra för bilen bredvid gjorde det) utan att alla Ford, Volvo-ägare osv minsann inte ska ligga bakom någon Skoda.

Dagen efter körde jag BMW och fast lugnare tempo då, så märktes inte alls samma tendenser av.

Mvh Johan
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Jag tog upp OPC-Astran eftersom den bilen testades mot Skoda Rs
för några år sedan.
Skodan vann,mest beroende på det betydligt lägre priset.
I dag ser kanske prisbilden annorlunda ut?
Men att jämföra med 330 nej!

Mvh

Håkan
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Som en liten jämförelse så drar min 328 relativt jämnt med den "gamla" octavia rs med 180hk motorn. Vann dock det racet så det kändes bra =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.