AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.289

Skoda Octavia RS vs 330 E46

Sida 2 av 4
Precis har du en BMW så håller sig de flesta normala på avstånd, skulle aldrig äga en Skoda.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag har ägt en Octavia RS - 06 som var mappad av Vtech. Bilen gav ca 240hk och var säkerligen snabbare än 330 :)) dock i trimmad tillstånd som sagt. Oerhört fin bil som jag körde bana med i ett år. Länk

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller helt med Grelle. Körde också en skoda rs under några dagar -alla skulle bara om även om man körde relativt snabbt.

//Stefan
När jag mötte skodan som jag skrev om tidigare i tråden så tyckte jag bara att bilen såg ut att tillhöra någon med lite avslappnad körstil. I bilen var en herr (kring 50) med sin fru i passagerarsätet. När han stämplade blev jag som sagt förvånad, men han var väl helt enkelt trött på att folk ville köra om honom.

Otur att jag drog honom också och att allt fortsatte som vanligt för honom då...;)

Faktum är att jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en VW/Skoda/Audi/Bugatti nästan enbart tack vare deras grymma DSG-låda.

Mumma! Dock finns den inte tillsammans med Octavia RS läste jag på Automotorsport.
Skoda ger otroligt mycket bil för pengarna, har kört den nya RSn och jag gillar den skarpt och eftersom jag inte har några märkes komplex skulle jag kunna äga en, men BMW är alltid BMW :)

Men när det gäller mycket bil o kvalite för pengarna, så är Skoda svårslaget.
Jo nu börjar ju RS1 komma ner under hundringen och alla 20åringar har börjat köra dem. Lätta att få lite extra hästar under huven och eftersom de har turbo kan de låta "PSCHHH" också ;)

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja Printscreen...."Var inte spydig om du inte har en susning om vad du talar om" sa visst någon längre upp i tråden ; )

Jag har ägt både Audi och Saab turbobilar. Av nyare snitt än den jag har nu.

Turboeffekten är kraftfull men inte på samma sätt som i min nuvarande sugmotor som levererar kraften jämnare. Turbobilarna rasar upp i kraft på helt annat sätt och inte från grundeninnan laddtrycket nått en viss nivå.

Får väl ställa frågan tillbaka - har du själv kört en turbobil senare än Saab 99? : )
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har en annan fundering..

Det finns just nu en del -08 Audi A4 Avant 2.0 TDi Quattro till salu till runt 250.00 med hyfsad utrustning (proline med farthållare, xenon, knappratt och 2-zon klima)
Exempel: Länk

Men tittar man på en BMW 320D Touring även de utan facelift finns ju inte chans att få loss en -08 med låga mil för 250´ om man vill ha comfortpaketet..
Exempel: Länk

Vad göra? Jag har ju kört Audi´n men gillar BMW, men för 50.000 kr mindre så får jag ju dessutom 4wd på Audin!

//amullo
---
Länk
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
En 330 är totalt chanslös mot en Skoda Rs
med omprogramering samt avgas.
Här är 2 st golfar med samma motor

Länk

Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Rian - jämför vi inte bilar i original/standardskick i den här tråden? : )
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Måste bara få flika in med lite synpunkter. Har en kompis som äger en Octavia RS kombi.. en 07:a tror jag att det är. Den går helt ok, det ska jag inte säga nåt om. Men kvalitetskänslan och komforten är under all kritik.
Sitter man i baksätet så är det helt omöjligt att delta i en konversation som äger rum i framsätet. Man hör ingenting över vägljudet.
Men visst, man får vad man betalar för...

Tycker förövrigt att det är en konstig jämförelse, BMW 330 VS Octavia RS...
Do
73
Dorian1
323i - 99
Intressant att läsa era svar. Skulle nog också tippa på 330...aldrig kört en sån så vet inte hur trycket i den känns och hur pass bra den går. Var mest att jag ville jämföra dem eftersom de bör vara hyffsat likvärdiga och tyckte själv att RS:en gick bra. Så ingen konstig jämförelse eftersom bägge är mellanklassare och väger väl ungefär samma. Går ju i tankar om att skaffa en 330 typ -01 så ville höra lite åsikter.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Rian,jag tror nog dom flesta här inne har så pass mycket mellan öronen att vi kan själva räkna ut att en bil oavsett märke,som har 324Hk och 411Nm smiskar en bil med motsvarande vikt och 230hk.
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Lite utanför ämnet. Men varför är det så
många här på forumet som tycker att Bmw 330
är en snabb bil? I själva verket är det en
ganska slö bil,( men som säkert är bra på många andra sätt)
Att en Bmw 330 tar en orginal Skoda (rs) skulle jag vilja se.
Har svårt att se 330 som vinnare faktist.mvh
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
330 är en snabb bil tycker jag. Har piskat brorsans volvo v70 som var chippad till 300hk (visserligen automat, och med sliten turbo) på 400meter och låg jämsiden med nissan skyline också chippad, okej.. han var väl liiite före på slutet =). Även på bana har jag bättre tider än ovanstående bilar.
Den vinner väl på att den har så bra bottenvrid tror jag. Är alltid snabbast iväg i starten.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Rian, varför skulle Skodan hänga med, den har ju lägre effekt (i alla fall i original) och bara marginellt lägre vikt.

Sony länkade till följande tider i ett tidigare inlägg:

BMW 330i

0 - 80 km/h 4,7 s
0 - 100 km/h 6,6 s
0 - 120 km/h 9,3 s
0 - 130 km/h 10,7 s
0 - 140 km/h 12,2 s
0 - 160 km/h 16,1 s
0 - 180 km/h 21,0 s

Skoda:

0 - 80 km/h 5,1 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 9,5 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 13,1 s
0 - 160 km/h 17,1 s
0 - 180 km/h 23,0 s

Om man tycker 330i är en ganska slö bil måste mer än 95% av alla bilar som rullar på svenska vägar vara rejält slöa.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tycker faktiskt att den nya Skoda RS är riktigt pigg för att bara ha 200hk. Fullt i klass med 330 (258hk)e90.
Mycket möjligt att Skodan var ett bra ex som jag hade. Den ska ju inte ha en chans enligt siffrorna på pappret.

//Stefan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om Skodan känns lika pigg beror det nog på att 330i E90 maskerar farten mycket bättre.
Siffrorna på pappret är hämtade från verkligheten.
Somliga tycker det går fortare om motorn är rå och vibrerar.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nokenwelle:
Jag har haft en 330 och visst är det som du säger att den maskerar farten mycket bättre.
Skulle personligen aldrig köpa en Skoda oavsett modell. Passar helt enkelt inte på garageuppfarten.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.