|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk Nr 3..... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
mj_mj_mj_mj Att direkt lägga 10-15 tusen på att byta motor utan att ens lyft toppen och titta, det gör honom inte till en bra mekaniker ur kundens synvinkel! Hade det varit en trasig packning och/eller trasig topp kostar det kanske hälften för kunden innan det är lagat. __________ |
|
|
hade det varit 10-15k hade jag helt klart förstått det, men 2500 för byte måste ju ses som så billigt att de flesta verkstäder hade tagit detsamma bara för kollen! Men jag köper ert resonemang. absolut! |
|
| tror bmw tar 10-12 bara för toppapackningsbyte :) | |
|
Måste bara rapportera att jag numera återigen kör min bil! Likt fågel Fenix återuppstod han.. Efter många om och men. Hade misständningar och dålig tomgång med gamla motorn, det första försvann iom byte av motor samt spridare, det andra försvann vid en rensning av tomgångsmotorn (klassiker). Efter ett par månaders lidande i fordonen Audi 90 1.8 samt Toyota Corolla 1.3... Så känns bilen som vilken WTCC-bil som helst, rekommenderar provkörningar av dessa om du börjar tycka att DIN bil är trött =) Enda som måste göras är ett kam- kedje samt sträckar byte, då det rasslar lite därifrån. Hoppas att det inte är Vanosen som spökar? Känns hur som helst väldigt pigg och glad. I slutändan har det absolut varit värt det, och ptja verkar som att mindre och mindre folk ger sig på sådana här jobb (särskilt på E36), med tanke på hur många nerbrända försäkringsbedrägerier man ser på skroten. Många tusenlappar har gått åt under missödet men de blev dem värda under kvällens tur! Tack till alla som skrivit i tråden! Skönt att ha ett bollplank när det blir fel på bilen! |
|
|
Gratulerar! Vad gick kalaset på? Känner igen det där när man kört andra bilar, då är det underbart att köra en BMW igen :) __________ |
|
|
7000kr Motor 3500kr byte Ny vattenpump 2 spridare Rem Termostat Olja Stift Kylarvätska Ptja har inte räknat ihop allt, men 13-14.000kr blev det väl. Inkl allt, vilket ändå väl är helt okej =) |
|
|
Ett kamkedjebyte drar väll iväg på några tusen också? En polare fick prisförslag på 17000 när kamkedjan på hans saab 900s - 95 rasslade. |
|
|
Oscarr, haha jag hade inte planerat att lämna in den till BMW för kedjebytet direkt :P Har för mig att man kan stanna vid 4000 eller något? |
|
|
Hej allihop, har bara kört bilen ett par gånger nu under vintern. Dock är jag orolig att jag kanske "flyttat över" problemet till den nya motorn. Om blandningen varit fel och bränt hål i kolven, då kan det väl vara så att problemet återuppstår i den nya. Finns det något vettigt sätt att kolla förbränningstemperatur, blandning eller dylikt för en mekaniker? Vill inte nämna några namn men efter lite snack med en firma här i stan verkade de inte jätteentusiastiska till uppdraget. Tänkte byta kam och vanos-kedja och samtliga spännare/brickor, hade varit tråkigt att få en bränd kolv igen efter det. Har bytat stift och spridare på 6ans cylinder... Men ptja det är av ren rutin bara. |
|
|
Hittade lite information om möjliga orsaker för någon som kanske stöter på samma fel: Länk Han nämner: - Fel tändstift (för "varma") - Dåliga spridare (ger fattig blandning och hög temp) - Överhettad motor - Fel oktan /dålig bensinkvalité |
|
|
Okej, en fråga! Min bil gick alltså först väldigt magert tills det brann hål i kolven, sen gick den på fem och med olja utpumpandes ut till rören. Borde detta inte någon gång under händelsförloppen ha signalerat LAMBDA-fel eller NÅGOT annar...? För varken före eller efter den brända cylindern har någon varningslampa tänts över huvudtaget! Och kollade på felkoder i efterhand, och där fanns egentligen inget vettigt... En "mager" kod på spridare 7? (trodde jag bara hade 6st hehe), men detta tror jag uppstod när jag bytade spridare och där inte fanns någon bensin i ledningarna @6ans cylinder under den första starten. Eller lambdan är inte känslig nog för att upptcäka mager bränning på endast en cylinder? |
|
|
IFS har jag inte ODB2 men något borde den ha stört sig på? Blir inte helt idéella förbärnningsförhållande när det rinner ut 1 liter olja ut i avgaserna genom ett hål i kolven? |
|
|
Trippelpost sorry, men hur testar jag om Lambdalampan KAN lysa, kanske någon tidigare ägare som har fifflat med själva instrumentpanels lampan? Testlyser Lambdalampan när man ska starta bilen på E36? |
|
|
Såg Truckers svar om att känna på avgasrören. Kan man inte kleta dit en klick margarin på vart och ett av utblåsen. Den som inte smälter kan man dessutom använda till mackan sedan. cab325 |
|
|
Kom just på att jag hade ett liknande fel på en annan bil. Det visade sig att packningen mellan motor och spridare läckte ut gaserna. Det fanns en snabb metod att testa detta fel. Starta motorn och blås startgas på spridarnas infästning. Börjar motorn gå bättre så har man hittat läckan. DOCK! varning för brand och explosion! Då vi testade detta så började motorn brinna. Killen som höll i gasflaskan darradesom ett asplöv efter felsökningen. cab325 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.