|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har under veckan fått stora huvudbry med E36 tretjugofemman :/. Han går på fem cylindrar, har bytt tändstift och även varit DIS-Kontrollerad där det inte tydde på några problem med tändspolarna. Lambda och LMM och andra givare visade fina värden. Testade även att byta DME-Box (tändnings-modulen?) men tyvärr samma problem. Motorn läcker olja från ventilkåpspackningen. Efter lite körningar till verkstäder så såg jag idag även vitt "klegg" på oljestickan från max-markeringen och "uppåt" Ska lämna in bilen på tisdag till BMW men jag misstänker att de tar 1000kr av mig, kopplar in sin dator och säger att de inte hittar felet. Kan ett komptest vara till nytta i felsökningen? Kan det vara Toppen/Topp-packningen som rykt? // MVH Jocke | |
|
Attans, så blev stavningen på titeln fel också :P... // MVH Jocke |
|
|
Hur såg stiftet ut på den felande cylindern? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Har faktiskt inte kollat vilken cylinder det är som inte går än, och på stiften gick det heller inte att se då samtliga var mörkbrända! Ska koppla loss tändspolarna ikv för att lista ut vilken cyl som spökar. Går det bra med att koppla loss signalkablarna under gång? // MVH Jocke |
|
|
Gör så här,starta med helt kall motor och känn snabbt på grenrören vilket som inte blir varmt lika snabbt som övriga.Passa så du inte bränner dig:)gäller även o vara kvick så inte värmen sprids. Annars är ett komptest bra. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Brrr, trist Jocke! Hoppas du hittar felet snabbt. | |
|
Okej, vart nere och kollade det är cylindern närmast vindrutan eller kupén som inte tänder. Det gamla tändstiftet var som alla andra mörkt, men detta var även blött då det inte har tänt där på ett bra tag. Vilket nummer är det på den cylindern? // MVH Jocke |
|
|
Det är nummer sex. Samma som jag har problem med... ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ok, tråkigt problem vi har JohanE, har ett par grejer i rockärmen, skall bara ut o mäta (om det slutar regna någon jäkla gång). // MVH Jocke |
|
|
Mätningarna gick sådär... Var och körde bilen till en mekaniker idag, lämnade rökmoln 500 meter bakom mig. Verkar fan vara lite för mycket olja där. Sprucken Kolvring? Sprucket topplock? Blir det lägre kompression på en cylinder om topplocket spruckit? // MVH Jocke |
|
|
Kanske bara trasig tändspole? Prova att byta plats på två och se om felet flyttar med? Vitt klägg på mätstickan betyder väl vatten i oljan av någon anledning, eller kan det vara oilsludge kanske, fast då är det väl mera en gråaktig sörja iof.. A ja e ingen expert men lite ideer kan man ju bidra med =) |
|
| Låter som en trasig topplockspackningen...Fast du bör kolla kompan | |
|
Ok, men om topplockspackningen går, kan det resultera i lägre kompression? Att tryck i kammaren skulle kunna rusa ut genom den otäta packningen? Eller kan en trasig sådan inte påverka kompen? // MVH Jocke |
|
|
Vitt klägg på mätstickan...brukar betyda topplockspackningen är väck...I värsta fall kan det va en spricka i topplocket. I ditt fall skulle jag lyfta på toppen...så man inte råkar ut för något riktigt motorhaveri..då blir det dyrt Ring å rådfråga med en verkstad |
|
|
Ok, men om topplockspackningen går, kan det resultera i lägre kompression? Ja det kan det...den trycker ut komprimerat bränsle+luft ut i kylsystemet + suger in kylvatten i förbränings utrymmet |
|
|
Finns "leak-down test" eller va verkstäderna brukar hitta på för lustiga namn. Går ut på att trycksätta cylindern och mäta läckaget genom kylvattnet olja osv. Brukar kunna ge lite mer att gå på än bara ett kompressionstest då detta inte behöver ge stora utslag på små läckor. Byt plats på tändspolen o se om felet följer med är nog de första jag skulle göra! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Okej, nu fortsätter det roliga! Meken (ny för min del) var skeptisk direkt och sade att det antagligen är hål i kolv/kolvringar eller block. Och han ville helst inte ens öppna och kolla utan bara byta motor direkt. Vill inte vara någon besserwisser men skulle det fortfarande inte kunna vara topplockspackningen? Sade detta till honom men han avfärdade det pga att hans vän, "bmw kännare"tyckte det inte var packningen. Min vanos-motor köptes ett och ett halvt år sedan renoverad för 13.000kr av en motorrenoveringsfirma i Småland. Då bytades även koppling och en del andra slitagedelar. Den hade gått 16000mil vid renoveringen. Motorn som meken snabbt vill ha in har rullat i en 525a i 21000mil, det är en 92 tror han, alltså ej vanos. Han vill ha 5000kr för motorn inkl jobb om han får min i utbyte. Jobbigt det skulle kännas att åka runt med sämre motor bara för en blåst packning, aja tycker ni jag borde slå till? // MVH Jocke |
|
|
Du.... vad är det för jävla skitmeck? Om jag var du skulle jag ALDRIG mer gå dit. Försöker han blåsa dig på din motor eller? Jag tycker det låter som en blåst topplockspackning, i det fallet byter man packning och planar toppen och sätter dit prylarna igen. Är det HÅL i en kolv så lär du höra det, det lär slamra duktigt. Be den där "Meken" fara och flyga och ål någon annanstans. Bara min personliga åsikt. (Ursäkta ordvalen, men jag blev fan förbannad när jag läste det) //F |
|
|
Att tro å tycka å va bmw kännare...Funkar bara i hans värld (BILSKOJARE) Måste det ha ståt på skylten när du gick in till han |
|
|
Min vanos-motor köptes ett och ett halvt år sedan renoverad för 13.000kr av en motorrenoveringsfirma i Småland. Då bytades även koppling och en del andra slitagedelar. Den hade gått 16000mil vid renoveringen. --------------- direkt faller tanken på en viss ingemar i småland och hans "nyrenoverade" motorer. Sök lite på ingmar o småland här så hittar du nog en hel del. Tyvärr ingen rolig läsning som oftast. Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Johan, följde upp och hittade den här tråden: Länk Kan väl bara säga... FAN också! Har kvittot på jobbet och tyvärr så verkar det vara denna omtalade Ingemar som legat bakom "renoveringen". Är det inte toppackningen så blir det väl motor hur som helst, och med andra ord blir det ingen körning på hela vintersäsongen åtminstone. Likabra det kanske.... :/ Jehepp, spontant känner jag att jag i sådant fall vill köpa en renoverad motor från någon seriös firma. Länk låter lockande och har just nu en renoverad motor med två års garanti. Inga roliga nyheter när man är extraknäckande student :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.