AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.650

Nyköpd 325 - M50B25 Går på fem, vitt klegg!

Sida 2 av 3
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har du inte tagit ett komptest än?inhandla tex Länk
så du slipper gissa vad som knasar.Det fixar du lätt själv,och den cyl som avviker tätar du med en skvätt olja för att se om botten eller toppen är kaputt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
offtopic; Sjukt fräsch 325:a har du :O Var inne på din Garaget sida.

Mvh Felix
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hehe okej, då var jag hos mecken igen. Han sa att han absolut kan byta topplockspackning men prismässigt blir det samma för honom som att byta hela motorn så det var upp till mig.

Då jag läst lite om vad Ingemar's Renoveringar innebär så vände alltihopa för mig.

525an skulle skrotas för en relativt liten krockskada och rasad koppling, så motorn kan jag få för 2500, arbetet 2500. Fick motorn provkörd och den lät väldigt fint, inget tickande och varvade upp fint. Kollade stiften och de vart torra och i fina färger. Tomgången höll sig stabil. Ptja allt som min motor inte gjorde...

Det kanske är att kasta pengar i sjön men jag tar denna som en tillfällig lösning!

Lite tråkigt att hålla på med motorbyte iom misstänksamheter vid försäljning. Efter årskiftet ska jag såfall passa på och få ihop till en finare motor som stämmer till årsmodell.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Blir det inte problem när man byter till en icke-vanos motor? Din bils motorstyrsystem kanske kräver att vanosen finns där för att fungera bra?
Värt att kolla upp i a f.

325 Coupé -94
Eh, man flyttar väl med kabelstammen och styrenheten/databoxen vid bytet också. Det jag undrar över är check control. Vilket jag har på bilen. Har motorn extra sensorer i sig som kanske kommer saknas på den nya.

Jag återkommer med resultat,

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Förresten, lade märke till att Oljetråget sitter vid fronten av motorn på 525 variationen av M50'n... På 325 varianten sitter den längre bak. Skulle detta kunna orsaka problem med hur den passar mot komponenter i främre upphängningen tex?

Oljetråget skulle kanske i sådant fall bytas från 3-seriens?

Lite illustrationer (notera oljetråget) -

525: Länk

325: Länk

ÄR det inte bättre att du hittar "rätt" motor istället för att ge dig ännu mer bekymmer?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ptja visst är det önskan, men detta får väl ses som någon slags nödlösning i väntan på bättre tider.

Den enda vettiga motorn jag hittade på bildelsbasen vart denna:

Länk

Och då verkar den redan varit trimmad (inte bra), miltal okänt och så vill de ha 10.000.

Resten av motorerna har rullat över 22.000mil och uppåt, lider av dålig kompression eller ligger helt otestade.

"mixim"
Jag tycker du ska leta vidare och försöka få tag i en 325 motor och då gärna ifrån en Cab som har haft en automatlåda. Då ökar chansen att den är fin. Se till att den är komptestad.

Jag byte motor på min 325:a -94 och jag köpte en på bildelsbasen. Jag gav 8000kr för en komptestad motor som hade gått ca 15000 mil enligt serviceboken.
Allt som allt kostade det:

*Motor 8000kr (komptestad + garanti)
*Frakt 700kr
*Olja,filter,vätskor + lite nya packningar och remmar 2500kr
*Arbete 6500kr (svart)
*Passade även på att byta kopplingen 1600kr

Kan ju tillägga att en lokal verkstad gav ett pris på 38papp för samma sak.

MVH
Länk Han brukar kunna fixa bra grejer. Har själv köpt därifrån.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej! Både bra och dåliga nyheter efter helgen!
Det blev för mycket klydd med 525 motorn och därav beslöt meken trots allt att plocka ner min motor för att se vad som hänt.

Goda nyheten var att topplockspackningen vart hel!

Den sämre nyheten var att min mekaniker från början haft rätt, när toppen åkte av möttes vi av en genombränd kolv, jepp ett hål rakt igenom den!

HÄR ÄR EN BILD !
Länk

För mig lite smått otroligt men tydligen kan det hända när en cylinder får för lite bensin och förbränningstemperaturen blir därmed högre! Samtliga andra cylindrar var duktigt igensotade, skall nog inte vara så va :P Är rädd för att problemet har uppstått på grund av dålig styrning, blir väl bra att passa på med styrboxbyte när motorn ska in så man inte flyttar över problemet.

Jaja då letar jag väl vidare efter en fin 325 motor! Testad, låga mil och från 94 kommer bli svårt att hitta! Dags att skriva jobbansökan till ett 2a och 3e jobb då! Kommer att bli många offrade utgångar på grund av min 3a... men det blir de värt!

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är cylinderloppet helt kört?

325 Coupé -94
Nä helt kört kan jag väl inte säga att det är, tror det hade räckt med lite honing...

Däremot har en massa bensin pumpats in i oljeomloppet, nog inte så bra för smörjningen, kördes på det här viset korta kallsträckor i 2 mil kanske. Sen svartsotiga cylindrar/ventiler på alla 6 berättar väl en del om hur bra förbränningen är i motorn.

Kastar motorn så den inte råkar komma i Ingemars händer igen eller något :P

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ibland så löser sig saker för det bättre, Hittade en väldigt fin motor som rullat 14.000mil 325 fast från 95! Jag som trodde att det inte fanns en 95a men verkar vara så. tillverkad 11/94 enligt RealOEM...

Vart och kollade på den, provkörd och kompad såg ut som ny!

Undrar om det inte blir problem med startspärr eller dylikt pga databoxarna!

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jag hade en 525 motor i min 325a, var inga problem. bara skifta tråg. sen får man leva att oljepåfyllningslocket blir lite klämt vid torpedväggen.
man kan nästa fråga sig om inte ingemar jävlas med motorerna så de ska gå sönder. verkar som väldigt många av hans motorer slutar med haveri. lite för många för att han inte ska ha rört några motorer iaf, vilket innebär att han måste va igång o skruva med dom.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Okej då har man köpt motorn som håller på att bytas. Passar på och bytar vattenpump, termostat, termostathus stift , filter och olja såklart, smäller på nya remmar och fräschar upp utvändigt.

En fråga dock, om förbränningen var fel på förra motorn, (väldigt sotiga stift i samtliga cylindrar) såg även hur sotigt det var vid ventilerna när dessa vart nerplockade...

Hur stor tror ni risken är att felet låg från motorstyrningens sida gentemot själva motorn (mekaniskt).

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Mekanikern hittade att spridaren på sexan vart kass, alltså den som det brann ett hål igenom. Kan detta på något sett ha vållat skadan?

Hur mycket kostar en spridare, kanske passa på och byta alla sex så inte mardrömmen upprepar sig?

Om en cylinder går magert blir det rejält varmt i aktuellt förbränningsrum. Trasig spridare låter som en trolig orsak till den brända kolven.
lite halvkul att mekanikern många idotförklarade hade rätt med att det var hål i en kolv....
Vad var det det skulle stå (bilskojare) på hans skylt? Tydligen inte, bara min högst objektiva synpunkt...
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
HUm, grabbar... Varför hittar jag inte spridare på RealOEM? Säljs inte sådana?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.