|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| gubbcruiser.. skulle inte tro det :D | |
|
Jag har kört både Z4 3.0 och Z3 2.8, 3.0 och Z3M och en M-bil går aldrig att jämföra med en "vanlig" BMW oavsett årsmodell, m-paket och motorstorlek det skiljer helt enkelt för mycket. Så är det en M-bil du är ute efter och vill ha högre ägandekostnader och en äldre modell mot en stor motor och otroligt rolig bil att köra så ska du köpa det. Eller vill du ha en något svagare bil och en ej m-bil mot nyare design/konstruktion och en bil som jag upplever som skönare i stan. Gällande plastighet så tycker jag Z4 känns som en bättre ihopskruvad bil och man har betydligt färre gnek och knirk över ojämnheter och potthål som man inte lyckas väja för. Så frågar du mig så hade jag valt Z4, dels för att Z3 börjar bli till åren kommen. 3.0:an går bra och framförallt så är bilen mer ombonad och skönare att köra. Att jämföra dessa bilar är som att jämföra E39 540 och E39 M5, två helt lika bilar på ytan men två helt olika bilar att köra, äga och uppleva. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Tänkte förtydliga mig själv lite. Det är inte bara i stan som jag anser Z4 som skönare utan jag anser helt enkelt att Z4 är mer bil rakt av. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Det handlar om två helt väsensskilda bilar så jag skulle rekommendera att du provkör båda två och bildar dig en egen uppfattning om dem. | |
|
Betänk att Z3-modellen dras med ett allvarligt konstruktionsfel som gör att karossgolvet ovanför bakaxelns subframe spricker. Vissa i USA har fått det på goodwill och det värsta exemplet ska ha drabbat en 1.9:a där hela golvet sprack. Jag hade inte köpt en Z3 med begynnande sprickor. Du kollar detta enklast genom att lyfta ur bagagerumsmattan och titta på svetsskarvarna vid vänstra hjulhuset, finns det längsgående sprickor så har du problem. Likaså om svetspunkterna sjunker in. Om du hittar en frisk så rekommenderar jag dig att förstärka karossen. Det finns kit att köpa i USA hos Dinan och vissa privata aktörer. Kostar runt 5000 kr + omfattande arbete. |
|
| Karin; Z4m och Z3m ligger inte i riktigt samma prisklass som ovan jämförelse - helt klart hade jag valt en Z4m före en z3m, tror jag i var fall, men en m-bil är alltid en m-bil varför skillnaden mellan 3,0 och M är som natt och dag. "Gubbcruiser" var så klart att ta i, vilket jag antog att du skulle förstå - men det är inte direkt lätt att förstå ironi över Internet... | |
| tvesolvia: klart jag förstod det...notera smileyn efter min kommentar... | |
|
"It takes all kinds to build a Society!" - kan man väl enklast uttrycka det. Utlopp för personliga uppfattningar i syfte att hjälpa "på rätt väg" är väl kanske inte det lämpligaste alla gånger, men vilket sätt skulle man annars genomföra det på...? Att däremot använda uttryck som "gubbcruiser" och andra superlativ för främst Z4'an - men även ibland på gränsen till nedlåtande för Z3M är ju snudd på helgerån. Var och en måste väl för 17 få bli salig på sin egen tro, eller..? Det här med "gubbcruiser" träffar i mitt fall relativt bra. Jag känner det ofta som en kombination av stort intresse för bilen (en Z4 3,0) och kanske främst intresse för hur fort den kan köras. Alltså placerar sig många trafikanter 10-15 meter bakom i vanlig landsvägsfart - kanske i syfte att "trycka på", eller kanske bara för att känna doften och höra ljudet. Ja, vad vet jag. Sinnet rinner ibland och då får det väl bära iväg. Jag tycker inte att ekipaget skall betraktas som en "gubbcruiser"! För att belysa det ur en annan synvinkel rekommenderar jag att ni läser det första kapitlet ur boken "Full rulle". Boken är en samling av dråpliga berättelser hämtade ur egna upplevelser från författaren Bosse Rindar. Alltså handlar det huvudsakligen om MC-åkande, men det är underhållande läsning. Kapitlet heter "Dråpslaget". Sök på; www.rindar.com/bok Trevlig läsning! Carter |
|
|
Jag skulle satsat på Z4:an som är en betydligt modernare bil. Känns mer gedigen och går tystare och bekvämare. Skulle jag använda den uteslutande till klubträffar och bankörning skulle Z3M vara förstahandsvalet. En Z3M är nog roligare vid inspirerad körning på landsväg eller på bana, men jag har aldrig kört en Z4 speciellt hårt. Att det är en M-bil är både på gott och ont. Det är kul med mycket effekt och hård chassiesättning... i början. Efter några månader tycker man (jag) effekten är vardagsmat och den bristande komforten gör sig istället allt mer påmind. Sedan börjar man fundera på om kostnaden är försvarbar... och så är bilen till salu. M-bilar har en tendens att byta ägare ofta är min uppfattning. har själv haft några stycken och det blir sällan längre än 6 månader som jag behåller bilen. Detta är min högst personliga uppfattning och det är inte säkert du fungerar och resonerar på samma sätt. |
|
|
Det finns så klart både för- och nackdelar, innan jag införskaffade min stod jag mellan följande bilar; 130, Z4 Coupé och Z3 M Coupé. 130 föll bort pga. att jag anser bilen ser tantig ut, Z4 Coupé låg definitivt närmare. Värst vad "gubbcrusier" slog hårt - åter igen, det var ironio. Z4 är en jättefin bil och en betydligt modernare sådan än Z3M men det finns också intressenter vilka önskar sig det där lilla extra - ngt som 130 o. Z4 3,0 saknar. |
|
| Tvsolva: Gubbcruiser slog inte hårt, men att du du kallar det "ironi" förefaller lite konstigt då din meningsuppbyggnad inte tyder på detta. Om det nu är som du säger så får du nog lära dig ironins konst; då lär du inte få några missuppfattade kommentarer. | |
| Vidare tycker jag nog att Z3:an är lite tantig hahaha ;0) | |
| Ja den har ju en fin röv ; ) | |
| Kan inte hålla mig längre klart du ska ha en z3m det är det coolaste man kan köra för den penningen nu verkar de dessutom delas ut till vrakpriser bara att köpa. Dessutom är den vacker som en dag med sina runda former. Ang komfort så tycker jag den är för civiliserad skit i komfort och njut av körglädjn eller köp en citroen pallas 82 eller nåt : ) | |
|
Jag måste hålla med om att Z4an är en gubbcruiser, detta då sagt _utan_ ironi :). Z3an, framförallt Coupén har helt enkelt mera uNF... /Vol |
|
|
Har lite samma problem, Min nästa bil blir nog antingen en Z3 M Coupe eller en Z4 2,5 eller 3,0 . Har bara kört en z4 2,5 -07 och en z3 2,8 -00. Så har lite svårt för att jämföra och känna efter vad jag riktigt vill . :) , Båda är riktigt härliga bilar på sitt sett som sagt! /G-sson |
|
|
Värt att beakta är också att Z4 i och med sin facelift blev ännu bättre interiört. Flera små steg i rätt riktning med bättre materialval och en del smådetaljer som blivit mer exklusiva. Samtidigt kom som bekant lite nya motorer med mer pulver. Jag har hela tiden tyckt att Z4 3.0i varit riktigt inspirerande och rolig att köra sen den landade i garaget för drygt fem år sedan. Att Z4 M Roadster var en dimension till att köra visste jag men jag är ändå överraskad av att det är så pass stor skillnad nu när 3.0i fått just en M som garagekamrat. 3.0i är fortfarande bekvämare och lättare att ha och göra med då Z4M är rätt brutal. Jag har tidigare mest hållit mig till stora tyska lokomotiv med många cylindrar och en jäkla massa kilon att dra på. Effekten har därför maskerats rätt väl men i Z4M är så inte fallet. Bilen väger fortfarande som en fluga (nåja...) men har onekligen fått drivlinan i present av djävulen. Det är en helt annan bil att köra och det finns både för- och nackdelar. Till exempel kräver växellådan lite tillvänjning och jag har ännu så länge för vana att kasta in passageraren i panelen vid växling i sidled. Den är även lite småjobbig att köra när det är blött ute då det drar iväg åt allehanda håll om man inte är med på noterna samt att det spårar duktigt (har dock inte orginalfälgar utan stora blinghinkar som är bredare och högre). Något som motorjournaliterna grinat lite över är att kopplingen är tungjobbad men på den punkten håller jag inte med. Fjäderlätt ligger närmare till hands och jag har svårt att förstå hur man kan tycka att den är tung. Nåväl, jakten på skillnader och kontraster fortsätter. I TS sits hade jag provkört mig fram till det rätta valet. Jag är övertygad om att skillnaderna är omfattande - inte minst i och med att Z3 dessutom är en äldre bil. |
|
| Jag hade så klart helst haft en z4m men där är liksom budgeten slut... | |
|
Ang. kvalitén utan att veta hur det förhåller sig med olika bilmärken, men jag reagerade på recensionerna på nya Golf, där talades om att den föregående modellen var för dyr att tillverka, man ville tjäna mera på den nya modellen. Ligger det inte någon parallell med det här hos de flesta biltillverkare så även BMW ? Jag har därför en känsla av för varje ny modell som kommer så försämras materialval så "kvalitetskänslan" försämras undan för undan, kan det vara så mellan Z3 och Z4? någon tidigare här i forumet nämnde det mer plastiga i Z4:an, kan det vara av anledningen jag ovan nämnt? har någon tänkt i dessa banor då ni stått i valet och kvalet eller finns det ingen substans bakom dessa tankar? mvh Uffe/bildock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.