AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.325

z3m vs z4 3.0

Sida 1 av 2
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjenare.

Ja.. frågan är väl nästan uppenbar... (97 - 00 z3m vs 03 - 04 z4 3.0)

Vilken går bäst?
Är roligast?
Bäst kvalitet?
Skulle ni helst köpt (ok z4:an är dyrare men bortse från det)?

Jag kör just nu en e34 540 och den går ju bra, men är ganska tung. Hur är de båda framförallt i fart och acc jämfört med 540'n?
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Just det, undrar också hur de är i cabben. Läcker de något? vatten och luft och så?

/Markus
En z3m tar ju en z4m så då lär den ju ta en 3.0 lätt ; ) Iallafall dom race jag sett
Rakt fram åka menade jag dårå..På bana går nog z4m bättre än z3m
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok, men resten då? Och håller dem (z3:an alltså)? eller är det en jätterisk att köpa en?

ps z4m är för mycket pengar för mig...
Ja beror väl på hur man servar å kör ; ) Jag har en svensksåld Z3M coupe till salu just nu om intresse finns !? Billigast på blocket nu tror jag..Iallafall billigaste svensksålda
Sen är ju Z4:an mycket snyggare ;0)
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ja jag är nog tvungen att hålla med dig där... men 321hk... det är mycket, speciellt i en sån liten bil! Nu lallar jag ju runt med 286, vilket är riktigt trevligt. och att byta ner sig till 230 eller vad det är z4 3.0 har är ju lite trist. dock så tror jag att den går bättre på grund av vikten (eller?? nån som vet?).
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Du jämför väl inte på allvar en E34 540 med en Z3/Z4?!
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Mjae jag vet inte. jag har aldrig åkt i någon av dem... men jag inser ju att z är lättare med allt vad det ger, men i acc speciellt högre acc har jag ingen aning...
"Teknikens värld om Z3 M coupe" Testades mot Chevrolet Corvette, Chrysler Viper GTS, Ferrari F355 F1, Jaguar XKR, Lamborghini Diablo, Maserati 3200 GT, Porsche Carrera. Näst snabbast i acceleration, och den 5-växlade lådan är smidigast av alla. Överlägsen när det gäller inköpspris och bränsleförbrukning. "

Säger ju endel om z3m`n ; )
Z3m är en betydligt råare bil och har en större själv och mer aggresiv framtoning - inte mkt att snacka om enligt mig.
korrigerar; själ
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Har inte så mycket erfarenhet av en Z3M; men har själv ägt en Z3. Jag får väl lita på att den är betydligt "råade" och "aggresivare", men när det gäller kvaliten på bilen så går det inte att jämföra. Z4 känns mer lyxig och modern, medan Z3 känns lite mera "plåtig". Visst det har sin charm men det är ändå något att fundera över.

Vidare är Z3M en lite äldre bil, så sannolikheten för att få något fler problem är ju större. Du kan hitta en Z4 3,0 med färre mil än en Z3M. Men det beror ju på från bil till bil....

När det gäller det läckande cabtaket så är det nog ett rätt så vanligt problem om du läser runt lite här på forumet. Att ett Z4 cabtak läcker har jag inte läst någonstans, dock kan det bli problem med elmanövreringen av taket.

Om jag skulle köpa en till Z och valde mellan 3 eller 4 skulle jag satsat på en Z4 återigen.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok Karin, tack. Det var ett bra inlägg. Tyvärr gjorde det mig bara osäkrare :) Hade nästan bestämt mig för en z3m nu... Den verkar vara snabbare, roligare, och inte oviktigt; billigare (plus att jag antar att z4 kommer ha ett högre värdetapp, speciellt om det kommer en ny z4 snart).

Det känns helt klart som att z4:an är en nyare modernare snyggare bil. Hade varit roligt att för en gångs skull ha en relativt ny bil. Men att ha en M är ju speciellt...

Trist med cabtaket!
Kom å provkör min så kommer du ta med den hem ; )
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
mjae... Enköping eller vart var det?? Jag vill egentligen vänta lite för att få ihop en lite bättre handpenning... tror eller ej, men det växer inte pengar på min kropp. ej heller har jag ett träd eller liknande där de kommer bara så där... TYVÄRR!!!
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag har haft en Z3 3.0 och har nu en Z3 M.
3.0-motorn som jag hade är ju den som du har tänkt dig i en Z4 då?

3.0-motorn (231hk jag har aldrig testat den nyare som är på mer effekt) drar mycket olja (det är inte bara min som gjorde det) och slukar ungefär lika mycket soppa som M-motorn.

M-motorn är helt @$€@£ underbar!

Så om man ser på motoralternativen så är ju Z3M klart roligare än Z4 3.0.

Så över till bilen.

Jag har aldrig KÖRT Z4 så det kan jag inte säga nåt om... men mitt första intryck när jag kollade på Z4 var att den var plastigare... typ hårdplast!
Om man känner på tex störtbågar och mittkonsol och jämför med Z3 så gillar jag Z3'ans mycket bättre. (knacka med fingrarna på Z4'ans störtbågar eller mittkonsol och det känns som billigaste hårdplasten)

Men som sagt jag har inte kört den så jag vet inte om det hjälper så mycket.

Men jag personligen stod inför samma val för 2 år sen som du gör nu. Och jag valde Z3 M framför Z4.

Lycka till!

/Magnus

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Allt beror väl på lite hur du själv är som person - gillar du gubblyx, satsa på en z4. Gillar du sport och drivkraft, satsa på z3m. Personligen så är motorn viktigast för mig, stod också och valde mellan z4 3,0 och z3m och valet föll på den senare då jag tycker z4:an saktar karaktär - designen känns lite som x3:an i form - jfr. bulldog...

Visst, z4 är helt klart en modernare bil och z3:an har sina brister såsom "smäckig" interiör men å andra sidan så är z3m en sportbil medan z4:an mer är att klassa som gubbcruiser...

Scave; Har du testat powerbörsen? =)
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Tvesolva - förstår inte vad du riktigt menar med gubblyx eller gubbcruiser. Du skriver att motorn är viktigast för dig, det finns en Z4M till förfogande med mer hk än en Z3M.
Har även jag funderat över Z4 3.0 vs Z3 M.

Z4 är modernare, ett plus. Men jag gillade inte inredningen, ratten är i mitt tycke högst tveksamt formgiven. Bilen kändes sansad, harmonisk, och... ja tam.

Z3M var en helt annan produkt, äldre, råare och betydligt mer busig.Kändes mer som entusiast fordon än vad Z4 gjorde.

Så för mig blev valet rätt enkelt. Z4 var nog en bekväm cab till vardagsbruk som har ok klipp i motorn och ett bra chassi. Z3 M är en sportbil med bra fartresurser som kan mäta sig med ganska potenta bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.