|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte min första BMW i måndags, en 318touring -04:a. Både jag och min fru reagerar på samma sak, att den känns VÄLDIGT känslig/svajig på motorväg. Tilläggas bör att jag har helt vanliga 16´fälgar på bilen. Har ni några rekommendationer på hur man kan minska svajet? -Känns mest när man byter fil. Har alltid ägt framhjulsdrivna bilar innan, så det kanske kan bidra? Ha det bra! MVH/Peter | |
| Nu är väl iof din 318 ganska mycket lättare än min bil, men jag har aldrig haft en bil i den här storleken som känts så tung och gedigen som min nuvarande. Ligger som ett strykjärn på vägbanan med en dunderskön väghållning. Dock mullrar däcken lite väl häftigt, men det kan bero på 265:orna bak. | |
|
Det är säkert helt sant! Jag har tänkt skaffa 17´puckar till våren, de fälgarna jag har nu är inte de tjusigaste som sommardäck. Förhoppningsvis gör väl det att den blir något stadigare. Tack för ditt inlägg! |
|
|
Min bil blev väldigt känslig när jag hade slitna däck fram och nya däck bak. Beteendet upphörde helt när jag bytte de slitna däcken mot nya. Nu är den hur stabil som helst ända upp till 180 km/t (har inte povat mer) även på vägar med ganska djupa spår. Jag har hört liknande kommentarer från andra E46 ägare som också sagt att när man har nya däck på en axel och slitna på den andra så blir bilen väldigt nervös. Samma sak om man har däck av olika fabrikat fram och bak. Jag kör med 16" fälgar och 225/55-16 Michelin Energy (ganska mjuka). Hade Bridgestone Primacy (eller vad de heter) tidigare. Michelin däcken är bättre tycker jag. //amullo --- |
|
|
Känns det som 200 liter vatten i bakluckan? Det kan vara en spindelled eller något i framvagner som glappar. Nu tror jag inte det är så på din 2004 om den inte gått långt. Olika märken på däcken? Blandat gammalt och nytt? E46 är lite känslig men skall vara som ett strykjärn om allt stämmer. |
|
|
Min är väldigt spårkänslig på lite slitna vägar osv. Ska slänga på vinterdäcken snart så får se om det hjälper, isof. ska jag köpa nya däck till sommaren. |
|
|
Hur ser däcken ut? Har du kollat lufttrycket i däcken? Vad är det för däck som sitter på bilen? Märke och dimension? Snedslitna däck indikerar felaktig hjulinställning. Det kan också vara en eller flera bussningar i bakvagnen som är dåliga! De stora bussningarna som ibland kallas för "silentblock" brukar vara slut vid 10 - 15 000 mil (beroende på hur bilen körts och hur tungt den lastats mm). Hittar du inga glapp i bussningar fram eller bak - börja med en hjulinställning. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu vet jag inte hur det är på BMW, men min Aero var spårkänslig och nervös som en tjackpundare utan sänkningssats och rätt däck. Sänkningssats och däckval gör underverk vad gäller väghållning. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Däckens sidformning gör en hel del hur bilen klarar sidoförflyttningar och spåriga vägar. Ett däck som har en mjuk övergång från sida till mönster är betydligt trevligare än ett däck som har ett bredare mönster och det blir som en kant vilket gör att däcket "hoppar" i sidled istället föe att glida över. Vi hade Firestone däck bak på vår MB190, den styrde med baken vid spåriga vägar pga att den inte hade någon avrundning mot mönstret, utan helt plötsligt så "hoppade" däcket över ojämnheter och så fick man parera för att inte hamna i diket eller på motsatta körbanan. Byte till Uniroyal med avrundat sidomönster så var problemen ur värden ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Eller varför inte göra som jag gjorde med min E46-04. Jag bytte däckdimension från 225/55-16 till 205/55-16, dvs smalare däck. Från att tidigare haft en "orolig" bil har nu alla tendenser till spårighet försvunnit. Förmodligen beror det på att vidden mellan däckparen har ökat och därför passar bättre i de spår som alla andra standardbilar rivit upp. Inte lika snyggt med smalare däck men vem bryr sig... På köpet får man förutom billigare däck även 10% lägre bensinförbrukning. |
|
|
yjohanss: Bytte du bara fram eller kör du med 205/55 runtom? |
|
|
tomb: Jag bytte däcken runt om. Mina originaldäck började sjunga på sista versen. |
|
|
Hej! Jag tackar så mycket för alla svar! Det mesta verkar peka åt ett och samma håll, eller snarare 4;) -däcken. När jag köpte bilen hade den gått 8200 mil och bakdäcken fick jag bytta. Framdäcken däremot har 5 mm kvar. Hurvida det är olika märken har jag faktiskt inte undersökt, men däremot vet jag att den är 225*55 16´. Jag har hört exakt samma sak, att om ett par är mjukare så kan bilen kännas som en daggmask. 200 liter vatten i bakluckan, ja det är nog ganska nära känslan! Planen är att till nästa säsong byta till 17´till sommardäcken, samt använda 16´fälgarna till vinterhjulen. (16´fälgarna ser ut som plåtfälgar i aluminium....inte de vackraste man kan tänka sig....) Ha det bra och tack för era inlägg! Mvh/Peter |
|
|
Tycker E46 är otroligt stadig i högre farter, speciellt när man jämför med bilar i samma klass. Känns som ett nummer större. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Blandar man olika däckfabrikat/modeller på fram och bakaxel, kan man i värsta fall få slingriga egenskaper! Om bilens bussningar är friska och hjulinställningen är korrekt, är det troligen blandningen av däck som är boven i dramat... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har också detta problem på min e46 325 touring. Ska be BMW kolla om det är bussningarna annars är det nog däcken. Slitna sommardäck med dimensionen 225 / 50 / R16. Fruktansvärt irriterande när bilen helt plötsligt går i ett spår och bara drar åt ett håll. Man får vara beredd att parera hela tiden. /Tobias |
|
| Jag delar Hassos uttalande. Breda "platta" (snygga) däck spårar medan däck med rundare skuldra spårar mycket mindre eller inte alls. | |
| Om nu framvagn och bussningar är sjyssta och det är däcken som är problemet (alltså ej snedslitna eller nåt) kan detta då skada framvagn, bussningar så man bör byta däcktillverkare eller rent av till annan profil? | |
| Jag har michelin pilot sport 245/40 17 bak på min och den spårar ganska mycket om vägen är dålig. | |
|
Jag kör med 225/40-18 och den ligger som ett strykjärn på vägen, speciellt i högre hastigheter. Ju fortare desto bättre verkar de som. Den kan vara lite spårkänslig i låga farter som inne i stan i rondeller etc. Har Dunlop SP Sport Maxx, vill gärna bli lite ovala eller plattor om bilen står 3-4 dagar. Får då köra en km eller två innan de känns bra igen. |
|
|
Halloj! Nu har jag varit ute en sväng med bilen och kommit fram till följande: Det sitter Goodyear-däck på, runt om. Däremot är det två olika modeller. Fram minns jag inte namnet, back hette de Hydragrip. Däcken back hade ganska runda skuldror och fram var de rätt "kantiga". Har två teorier, antingen köpa nya identiska framdäck alternativt vänta till våren och köpa 17´ och såedes sälja däcken på blocket/ge bort till bättre behövande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.