AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.105

Motorknack efter oljebyte, knack i kall motor i 2 sekunder.

Sida 1 av 2
Le
129
Leonid
135i Coupe
Skumt. Gjorde ju olje/filter-byte för ett par dagar sen. Men sen efter en kall natts parkerad och sen dagen efter när jag startade så knackar det till i motorn i ca 2 sekunder, sen hör man oljetrycket och då slutar det. Men detta sker bara när bilen stått kallt under natten. Om jag kör bilen varm och sen ställer den en halv dag och sen startar den så knackar det inte.
Oljan jag köpte var Castrol magnatec 5w-40 från Mekonomen och den skulle vara av rätt sort.

HUR? Kan detta komma sig? Innan så knackade det inte alls.

BMW-320I E36, M50 B20
Det låter som du har problem med lyftarna det är kanaler i dom som har satt igen sig (koksbildning)jag använde en produkt från Omega 907 MOTOR SKÖLJMEDEL

Tystar ”tickande” lyftare, sänker oljeförbrukning

Rengör motorn (ventillyftare, kolvringar etc) invändigt fr slam, glykol, koks. Bättre smörjning och längre livslängd på ny olja.

Bensin-, Dieselmotorer, Kompressorer etc
Blandning 1:15 (3005 ml till 4,5 liter)

Rengör motorer invändigt, ...på bara 10 minuter !!

BMW-325ci e30
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej.
Du kan titta i din servicebok om föregående ägare har skött bilen enligt den. I övrigt kan jag bara hålla med dala.s.tomta i hans postning och har även jag positiva erfarenheter utav omegan.
Mvh
Asken
Le
129
Leonid
135i Coupe
Ah, då får jag fixa det!
MEn hur är det? Man kör motorn varm. Sen häller i Omega 907, låter motorn puttra i 10 minuter sen tömmer motorn på olja och sen byter filter och fyller på ny olja?

(en parentes)
Finns det nån optimal olja för M50?
Hur är det med mineralbaserad olja? Den är ju lite tjockare, körde med det då jag hade cheva diesel 6.5 liter och då med så hög kompression så var det bra att köra med mineralolja. Då fick jag veta att med syntetolja så blir det ca en my (tusendel) olja i lagret vid vevstaken. Men med mineralolja så blev det hela fem my. Nackdelen är ju då när det är riktigt kallt ute. Men det kanske inte en M50 motor ska ha?
Bara en tanke där :)

Tack för ett kanonbra forum! Snabb respons, treviga snubbar!
// Leonid

BMW-320I E36, M50 B20
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Trevligt att du är noga med din vagn.

Du får göra de valen du vill. Pga att BMWs motorer är högprestandamotorer, utvecklade i Tyskland för främst Autobahn skulle jag rekommendera helsyntet 5W/40 som du valt.

Däremot för att få en lindrigare kostnad använd Biltema 5W/40 vid nästa byte, kör gärna en sväng landsväg så oljan får skölja igenom lite före bytet och motorn bli genomvarm. Slå i Omega 907, följ instruktionerna och byt filter. Slå i en halvliter frisk olja så sköljer du ut skiten som ligger kvar i tråget som är upplöst sedan i med pluggen, du ser när det kommer de färsta dropparna fräsch olja ur tappluggen.

Sedan vid nästa ordinarie byte, Castrol eller motsvarande igen.

Mineralolja är rätt till USbilar.

Sedan kommer säkert 40 åsikter till i denna tråden, det är den fina med den fria viljan.

Lycka till!
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just Magnatech-oljan verkar kunna orsaka en del tickande i motorer.

För övrigt är inte det en äkta syntetolja, utan en så kallad EHVI-olja, vilket är en högrenad högraffinerad mineralolja som säljs under "fulflagg"...

Prova en annan olja så skall du se att det blir bättre - t ex Valvoline Synpower eller Mobil 1, vilket är äkta syntetoljor av PAO-typ.

Om du använder någon av ovanstående oljor behöver du inga tillsatser!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett litet förtydligande angående oljors tjocklek:

Tjockleken bestäms ENBART av oljans viskositet - dvs. vilken SAE-klassning oljan har. Kan t ex se ut så här: SAE 15W40 (en vanlig viskositet för mineraloljor), eller SAE 5W50 (en ganska vanlig viskositet för syntetoljor) etc.

Första siffran i SAE-klassningen anger hur tjock oljan är när den är kall (vid +40 grader C, samt om man skall vara noga: om den uppfyller vissa krav på pumpbarhet som är olika för olika kallviskositetsklassningar). Desto högre siffra, desto tjockare olja.

Bokstaven "W" anger att oljan är lämplig för vinterbruk (W=Winter).

Andra siffran anger hur tjock oljan är när den är varm (+100 grader C) vilket är nära normal arbetstemperatur. Desto högre siffra, desto tjockare olja.

Om vi tittar på de två exempel jag lämnade på hur SAE-märkningen ser ut, ser vi nu en intressant sak:
Oljan med viskositet 5W50 (syntetoljan), är mer tunnflytande än mineraloljan vid kallstart OCH den är tjockare när den är driftsvarm - oljan är helt enkelt "bredare" viskositetsmässigt.

Bara för att mineraloljor oftast är tjockflytande när man håller flaskan i handen, är det lätt att luras till att tro att den är "tjock o go" för motorn när den är varm med...

Faktum är att de mest tjockflytande oljorna (när de är varma) på marknaden, nästan uteslutande är syntetiska!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ch
241
chrillej82
BMW 325i E30 -88
vart kan man köpa "Omega 907 Motor Sköljmedel"?

mvh//Chrille
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
chrillej82: Mekonomen brukar ha den.
Mvh
Asken
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Instämmer med Johan B.

Sök på magnatec i forumet så ser du att folk ofta
upplevt missljud och slammer med den. Ventilslammret
verkar försvinna vid oljebyte till riktig syntet såsom
Castrol Edge 0w-40, Valvoline, Mobil etc.

Svekke
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tickandet beror inte på igensatta oljekanaler utan på att lyftarna inte behåller oljan kvar vilket mycket väl avhjälpas med rengöring eller annan olja.

BMW använd helsyntetiska oljor sedan slutet av åttiotalet och de bör därav vara bästa valet för motorerna.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skippa Castrolen och kör på riktig olja :) Mobil el Valvoline.
Din motor kräver inte mer än Mobil super S (2000 numera) 10W-40 delsyntet som är en utmärkt olja till din motor som kanske har en hel del mil på nacken, dessutom Godkänd av BMW upp till o med -98 års modell.
Annars säljer ICA maxi Mobil helsyntet 5W-40(3000) då och då (förra veckan) för 299 kr 4L dunken mycket prisvärt.
Jag slutade med Castrol GTX för 30 år sedan den höll inte måttet :) (skummade och tappade lyftartrycket) men det gjorde däremot Mobil.
Castrol är ingen dålig olja, men jag har undvikit den i alla år.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Hasso :)

Fast BMW verkstäder brukar ju använda Castrol slx 0w-30 så det är väl
antagligen en vältestad olja som vanligtsvis fungerar bra. Jag själv föredrar den något tjockare oljan castrol edge 0w-40 framför ow-30 då motorn går väldigt mjukt och fint med den oljan. Dina förslag på Valvoline eller Mobil kan ju vara värt för mig att kika på om det blir svårt att hitta bra pris på edge men mapodo Länk har ju i alla fall tidigare gett halva priset sist jag köpte iaf.

Svekke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo tidigare så använde dom Mobil:) Vilket det ryktas om att de ska bli tvingade att göra igen till den senaste miljödieselmotorn om inte Castrol tar fram en ny olja som klarar den miljöspecen. Jag är ett Mobilfaan eftersom jag använt den oljan i 30 år utan problem, har en produkt svikit mig (gäller även Bosch stift) så är den produkten diskvalificerad forever i min värld..
Men det finns säkert lika många som har samma goda erfarenheter av Castrol.
540 har Valvoline synpower 5W-40 vilket den verkar trivas bra med, går tyst som en viskning :)
Passerade varvstoppet iförrgår !!! Vem faan vill bli frånåkt av en fet MB :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej alla kunniga!
Oavsett "guru"-nivå så kikar det in en kille som vill nå gurunivå på sin bil fortast möjligt. Det finns många många sanningar på hur just hans tickande skola lösas samt hur snabbt.

Jag är enig med hasso om att Mobil samt i synnerhet Mobil1 hör till premium ibland oljor. Samt att det är obehagligt med en tickande motor.

Tillika är jag införstådd i att Dr Per kör långlopp(1000km nonstop) med en trimmad Z3M och den håller ypperligt på AGIP halvsyntet.

Min egen erfarenhet ifrån begagnade BMW som inte fått komplett kärlek i serviceväg från 2 M60 samt en M70 och en M73 om börjat ticka mellan 100.000-250.000km så har "oljehokuspokus" Omega 907 samt Engine flush hjälpt.

Det som kan ske då man går ifrån en "tjockare" olja är ju att smörjmedelsfilmen blir tunnare och tillika blir det mindre motstånd helt plötsligt. Samt att i de hydraliska ventillyftarna som tidigare rört sig i en tröggående miljö uppstår ett ytterst litet spel. Tillika samlas det ju "småkokshögar" vid olika platser med åren på bilar som har ägare som inte är utav "guru-style", ofrånkomligt.

Samt att det är bevisat att hasso behöver 4 cylindrar till nedskohornade för att bli ännu mera miljöisch:))))

Ha en bra dag!
Asken
Le
129
Leonid
135i Coupe
Vilken av dessa skulle ni rekommendera?
Länk

BMW-320I E36, M50 B20
Le
129
Leonid
135i Coupe
Länk

BMW-320I E36, M50 B20
Leonid: Du frågar samma som jag tänkte skriva :)
Var på Mobil´s hemsida igår och letade passande olja som ersättare för SLX:en (LL04).
Finns en affär på mina trakter som säljer Mobil på större mänder än 4lit,och rabbaterar priserna såklart därefter.
Tänkte inhandla en 20 liters kagge framöver,men det finns så många olika sorter av densamme som sagt.
Till en -02:a 3 resp 5serie så använder vi Castrol SLX 0w30 ( LL04 ).
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 är den enda av oljetyperna som omnämner Lonlife 04 i sina specifikationer dock.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Iom att du fick problem med lite knack på iskall motor så borde du titta på en 0W-40 som är tunnare än 5W-40 och 5W-50...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Finns en paralell tråd till denna i forumet just nu där diskussionerna kring biltema vara eller icke vara är på tapeten.
Hur som väljer att bifoga denna länk i denna tråd istället då vi verkar prata mer om vilken olja som kan ersätta eller verka i resp motor.
//Hasso// du skrev om Mobil´s förträffliga egenskaper tidigare här och att Du använt produkten i 30års tid utan problem,vilket gör dej både sakkunning i ämnet och lite offtopic gammal här på forumet;)
Läste lite på nätet om just Mobil´s historia och fick ett uppslag där Mobil´s förtroende fick sej en törn av trovärdigheten.
Tydligen så deklarerade man 1974 att produkten var helsyntetisk men att oljan knappt var av delsyntetisk natur.
Alla har väl lik i garderoben när det kommer till oljeproducenter, men jag är lite nyfiken på om det finns en ersättare som är lika den Castrol olja jag kör på idag,för den funkar enl mej själv bra utan missljud el liknande.
Anledningen är såklart priset på nämda produkt som enl mej ligger alldeles för högt för att vara en olja av standard-typ,jag menar här standard i det avseedet att det inte rör sej om tävlingsfördon eller arktiskt klimat.
Håll till godo med denna länk......musiken är enl mej ganska störande !
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.