|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada ! jag har förmånen att plocka ut en "firma" bil och har tänkt mig något i golf klass! kollat runt på dom olika bilarna men fastnar hela tiden för bmw:n utan att veta varför? haha ! min fråga till er vad ska jag välja med för tillval kanske svårt för er att veta vad ja vill ha men generelt vad "ska" man ha med?! M paketet har jag redan bestämt mig för! och sedan nästa sak ja undrar över dessa "chip" man kan sätta in i dislarna så dom drar mindre och får mer kraft! finns det nackdelar där?` tack på förhand Marcus | |
|
Tjena, jag har en 120D med M-sport, en riktigt härlig bil, jag tycker den intergrerade IPOD kopplingen är kanon.. lycka till med inköp.. // Danne |
|
Ghost Rider |
BMW 120D är en toppen bil att både äga och köra stor men ändå liten bil Christer Andreasson BMW 120D |
|
Absolut Måste-utrustning är väl farthållare och ACC, allt annat går att klara sig utan om man måste snåla på inköpspriset, och kan hänföras till personliga preferenser. För min del har t.ex. dragkrok högre prio än alla stereoprylar (fast original-ljudet är inte bra!). Xenon väljer jag också till. Kör en Kelleners Sport box i min då och då, jag plockar ur den till vintern och kastar i den till sommaren när andan faller på (i år blev det 1 september...). Boxen ger en rejäl effektökning och en härlig motorkaraktär, omkörningar t.ex. går i ett nafs. Nackdelen är att det drar MER bränsle, kan hända det beror på att man blir gasgladare men ändå, jag tror inte man ska räkna med lägre förbrukning. Dessutom blir DSC:n lite virrig av boxen så den stryper när man gasar ut ur böjar, man får alltså trycka på DSC off-knappen om man ska kunna utnyttja all kraft som finns. I vilket fall som helst, upplevelsen är helt klart värd pengarna. |
|
|
ACC (klima) är absolut inget måste, fungerar dessutom sådär halvbra enligt en del trådar skrivna. xenon o isofix är väl inte fel, liksom ett lite bättre ljudpaket. bränslebox hade jag skitit i, ivf fram tills den dag någon kan bevisa att partikelfiltret inte tar skada av det. |
|
|
Saker som jag har i min som jag inte hade kunnat leva utan är nog Regnsensor, Farthållare, USB (vilket kräver Professional Stereon) och Xenon. Allt annat är lyx, så att säga. Dock ska det sägas, efter att ha levt med comfort access ett tag nu, så skulle jag inte köpa en bil utan igen. |
|
|
comfort access tycker jag är bra på sommaren men inte vinter`n känslig för hur du sätter händerna samt fungerar inte alltid ,kan ju vara så att det behöver "justeras" ,har kvar 4mån på garantin inte gjort 1:a servicen ännu |
|
|
HFR: Om inte annat lär en bil utan ACC få betydligt lägre andrahandsvärde än en utan, så den extrakostnaden är värd pengarna. Funktionen är tillräckligt bra för mina behov, men man får ibland ställa tempen lägre än vad som är rimligt, eller trycka ner den snabbt med MAX-läget. Samma gäller väl egentligenäven xenon, bilar utan får sämre andrahandsvärde. Regnsensorn är väl OK men jag tycker den funkar sådär, dessutom retar jag mig på att man måste slå igång den varje gång man startar bilen. Den borde ligga aktiv som standard. |
|
|
Tack för alla svar altid bra med lite sprida åsikter utan ens egen! maila min kontakt på bmw idag och lev tiden är på 10 v, ska kolla runt om jag inte kan komma över någon lätt beg som ägts av ett företag så den går att skriva över! men återigen Tack |
|
|
Jag kan säga att jag faktiskt inte förstår vad problemet är med ACC:n? Jag tycker den på min 1 Coupé fungerar betydligt bättre än tex. den på min gamla E46:a. Och jag skulle aldrig köpa en bil utan vare sig ny eller begagnad. |
|
|
tror ni verkligen att man får igen 5k på begmarknaden för att bilen har klima? -det är väl ungefär vad läder ger i extravärde.. Xenon kan jag förstå, pga vad corona-ringarna uppenbarligen gör för utseende och status, men klima tycker jag inte är en "must-have" på en bil som 1an. Förklara varför tycker ni den funktionen är så oumbärlig i en 1-serie? mvh |
|
|
Angående boxar så har Promotech monitorering av avgastemp, i syfte att spara partikelfiltret. Vet inte hur det är med KCR's och andra typ min Kelleners, men de är åtminstone utprovade för PF. Jag inbillar mig att de inte borde ta någon större skada av boxarna. Kan hända rengöringsintervallet borde minskas, nu ligger det på 16 000 mil. Men det kan man ju välja som man vill, t.ex. lägga in en PF-rengöring vid 8-10 000 istället. Eller göra som jag och bara köra säg 500 mil per år med boxen i. Varav det mesta av körtiden dessutom är med rätt litet gaspådrag och noll inverkan av boxen... |
|
|
HFR: Prova sälj en -08 eller -09 utan klima som begagnad om något år så får du se... ;) Jag tror du lätt kan dra av 10k på en 120d om den saknar klima, eller så får du vänta länge på rätt köpare. Det finns alldeles för många alternativ så prutläget blir ypperligt. Möjligen att en 116/118i kan klara sig med bara AC. Och bilar helt utan AC blir iskalla :o) När t.o.m. min gamla Porsche 911 från 1990 blev svårsåld p.g.a. att köparna ville ha AC (och på de bilarna kan man verkligen prata om taskig funktion!) så kan man lätt förutspå vad det kan göra på en modern bil som dessutom inte är en renodlad sportbil. För egen del tittar jag inte ens på bilar utan klima, om de är nyare än ca 15 år och större än en Ford Fiesta. På BMW gäller dessutom att bilarna helst ska ha sportstolar och xenon, annars blir de stående länge (been there, done that). Varför man prompt vill ha xenon är dock lite underligt eftersom insatserna stjäls stup i kvarten. Jag vet en 5-serieägare som blivit av med två omgångar inom ett par veckor, hans garagegranne är rätt glad att han "bara" har std-lyktor på sin E46... |
|
|
Jag håller med HFR, tycker absolut inte ACC:n är värd det den kostar. Skulle hellre lagt mina pengar på annan utrustning om inte min bil varit färdigspecad. Men sen har ju många samma inställning som Jonas, bilar utan ACC är inte intressanta, så bilar med ACC är betydligt mer lättsålda. |
|
|
Makk: Testa en M-sport innan du beställer. Dom är stötiga och gillas inte av alla. |
|
|
jämförelsen håller inte alls, det är ju en jäkla skillnad på en bil utan AC resp. en bil utan klima. En bil utan AC (manuell) är idag totalt iskall, definitivt. (därav att BMW har paketrabatt advantage till 1an) Men jag ser inte att den automatiska funktionen att hålla angiven temp (klima), som dessutom inte alltid funkar som man vill, skulle göra 10k på priset, jag tror det är önsketänkande från nybilsköpare som betalat extra för klima. men framtiden får väl utvisa :) |
|
|
instämmer i att sportstolar är hårdvaluta. och isofix även så, med tanke på kostnaden. |
|
|
Jonas T: "Regnsensorn är väl OK men jag tycker den funkar sådär, dessutom retar jag mig på att man måste slå igång den varje gång man startar bilen. Den borde ligga aktiv som standard." Jag håller inte med! Perkerar man ute på vintern, och det kommer lite blötsnö som sen fryser, så är man väldigt glad att inte vindrutetorkarna drar igång direkt när man startar bilen. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
OK, alla har ju rätt till sin egen åsikt. Men min erfarenhet säger mig ändå att den som inte väljer ACC utan enbart AC till sin 120d gör ett misstag. Att AC enbart gör ett nästan lika bra jobb må vara en annan sak. Förresten, finns Restvärme-funktionen på bilar utan klima? Jag gissar det inte gör det. Bara den lilla funktionen är i så fall värd kostnaden, oumbärlig vid skortare stopp under kalla vinterdagar :) coleburn: Tänkte inte på det... Men som sagt, i och med att man lik förbaskat måste slå igång regnsensorn så kan jag lika gärna både ha och mista den. Dessutom torkar den inte alltid när man själv vill så man får köra manuellt ändå ibland. Inget jag skulle välja som första separata tillval på bilen. |
|
|
Kan ju fortsätta bygga på med lite frågor! är det normalt med lev tid på 10v ? ja ville ha den i vit kanske inte är den vanligast färgen och beror på det ?! vet inte ! vad tycker ni allmänt om vit kontra svart? vet ni om det är samma lev tid på alla bmw i sverige? eller ska man höra sig för runt om i landet ? tack för alla svar! |
|
|
Ca 8 v lev tid. I SE är det tveksamt om ens AC behövs, ännu mer i en enkel bil som 1-serien. Tänk på att en AC(C)-anläggning väger ca 20-30 kg och tar upp till 5% av motorkraften. Välj färg efter eget sinne. Alla färger har sina för- och nackdelar. Vid avyttring kan en annorlunda färg vara till fördel. Svart och silver är väl alltid populära. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.