AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.390

Min första bil (18-års bil) - BMW 325?

Sida 2 av 3
Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Körde själv en 328 när jag hade "grönt" körkort. Provade att koppla bort ASC-funktionen ett par gånger första vintern, men där hade man inte mycket att hämta! Så som förstabil kan jag varmt rekomendera dig en bil med ASC! Men jag är tveksam om det systemet någonsin fanns till 325 E36. Så en 323 eller 328 är mitt tips. Det är ju jättesvårt å säga vad din försäkrningspremie blir. Men min låg då (2004) ganska precis på 1000kr/mån om jag minns rätt, helförsäkrat på en bil som räknades som svensksåld. Annars upplevde jag varken reservdelar eller service som avskräckande dyrt. 328an var betydligt billigare i drift än den riskokare jag hade innan t.ex. Och sen är det ju naturligtvis inte fel att lära sig köra med drivningen på rätt hjulpar redan från början.. ;) Lycka till!
Jag hade bilen på mig ett tag, då var billigast 1000kr/mån för trafikförsäkring.
21år
Körkort 2 år
Bodde i "risk" förort till Stockholm, om det ens är skillnad på var i stockholm man bor?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har en 328a som förstabil (den andre är pappas) och tycker det är klart att du ska en 6cyl Bmw som förstabil. Underbar bil med balans i chassit osv osv du har nog hört alla argument innan ;)

En kompis köpte en 323a och den räcker faktiskt långt den också, men eftersom 328an inte dricker mer och inte kostar mer i skatt tycker jag att du ska utgå från den.

Fördelen med 328 mot 325an är nyare/snålare motor samt ASC. Försök finna en bil med detta då det mycket väl kan rädda livet på dig en dag!

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
to
112
tomb
BMW 318d F31
Köp dig en 320 E30, så kommer du ha skoj. =)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Allt är bra med 325 tills det börjar klydda jämfört mot 318is, jag har en som andrabil nu. Och för mig betyder 50% mer cylindrar 50% högre utgifter (Stift, olja, bensin, försäkring, tändspolar).... Och tydligen även 50% högre risk för problem.

Som med alla bilar, bör man ha lite marginal efter inköp vid problem, men med en 325a får man ha lite bredare marginaler tycker jag!

Och att vänta och spara in till 40-50ts kr för 328a eller en fin 325a är nog inget alternativ för en 18åring som snart skaffar körkort, jag vet ju hur det känns (fick hem min 318is veckan innan uppkörning =).

// MVH Jocke
Sh
28
Shrimpt
740ial - 93
Nu om jag köper någon bmw 90-talare. Hur mkt får en sån bil ha gått för att det ska vara värt att köpa den? Är 25000 mil mkt för en sån?
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
25.000 mil är ingenting om den skötts ordentligt.

Är skicket i övrigt bra och den går fint så är det ingen större fara.

Ang diskussionen 325/318is så tror jag inte att sexan skulle vara så mycket mer benägen att krångla. Vill man ha körglädje så kvittar väl en liter olja och två stift. Dessutom byter man ju knappast stift varje vecka. Dessutom är 2.5 liters maskinen vanligare på skroten om man skulle behöva byta motor eller någon annan större operation.

Sh
28
Shrimpt
740ial - 93
Men då ska jag satsa på att hitta en bil som gått under 20 för att vara på den säkra sidan. Hur brukar dessa bilar 325 samt 328 vara... är det en bil man måste meka mkt på eller kommer dessa fel när bilen gått ganska mkt?
to
112
tomb
BMW 318d F31
Fokusera inte så mycket på miltalet, bättre att kolla hur den varit servad genom åren. En välservad med 25'000 mil känns bra mycket bättre än en bil utan historik som gått 18'000mil. =)

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Min erfarenhet är att man får skruva betydligt mindre med BMW än de flesta andra motsvarande bilarna. Dock har jag iofs aldrig köpt dåligt skötta vrak utan alltid bilar med full dokumentation och ägare som bryr sig.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Min erfarenhet stämmer överens med ViccoAs. Pappa har dessutom kört 30k mil med en 525a (samma motorn M50 som 325an) och 40k med en 325 E46
Så dom håller mycket bra, och det är bra kvalitet och överdimensionerade saker så att dom skulle gå sönder ofta är påhittat av Vovlofolket som en anledning till att de inte köpte en Bmw istället ;)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag röstar absolut på en e36. Jag hade en dakargul e36 320 som förstabil och jag saknar den ännu. Kanonfin bil och den raka 6an och de 150hp i 320 var helt tillräckligt för en förstabil, jag tyckte den var pigg. Nu är jag inne på att köpa en e90 330 med M-paket och fullutrustad, men de e ju ingen förstabil.

Lite bilder:
Länk
Länk
Länk

Jag köpte den maj 2005, hade gått 18.000mil och sålde den november 2006 och jag 60.000kr och sålde för 44.000kr. Då hade den gått 22.000mil.
Under den tiden jag hade bilen bytte jag bussningar bak, 4 däck, slavcylinder till kopplingen, ABS-givare, bromsbelägg och jag lagade elhissmekanismen som bröts inne i förardörren och framrutan. Dessutom servade jag den. Så under de 1,5 året la ja ca 20.000kr och det anser jag normalt för en så gammal bil. Det var bytt spindelleder fram.
Jag hade försökt hitta en som gått under 20.000mil med bra historik, men självklart kan man hitta en som gått längre som håller.

Jag hade dock en sak som jag aldrig blev helt klok på när jag ägde min bil. När jag öppnade motorhuven och varvade upp motorn med spjället och sedan släppte så rasslade det till i framkant på motorn. Det hördes ingenting under drift inne från kupen eller om huven var stängd. Jag tror det var spänaren till kamkedjan?? Kan det stämma att kedjan och spännaren var sliten så den gick emot kåpan på insidan? Hade det varit svårt och dyrt att fixa? Fick lite dåligt samvete nu:S:S:S

Tacksam för svar på det sista även om de e off topic
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
ASC fanns på 325 också. Har det i min 93:a utrustningskod 214 - ASC+T. Så det går att leta 325 också om man vill ha en sådan med antisladd.

///BMW - Was sonst!
IM
132
IMFA
Ingen BMW :(
Angående försäkringar på 328 e36 coupe så kan jag säga att det skiljer rätt mycket.

26 år
körkort i 1 år.
stockholmsförort.

stora bolagen ska ha 25k för en helförsökring. Jag ger 12k för helförskring och det är inte skojarna atava som inte kan avsluta sina försäkringar när man byter bil! Surt att räknas som en 18 åring för man tog lappen sent men så är det. Man får bråka med alla bolag tills man hittar några som har vett i huvudet. 40-50% av bilens värde under ett år är inte en bra försäkring.
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Ang. försäkring, jag betalar ca 7000 kr per år för min 320 cab som parkeras i innerstan (Stockholm). Jag är visserlgien 31, vet inte hur stor skillnad det gör men du kan säkert skriva bilen på en förälder...

Ett tips, om du köper på blocket, be säljaren köpa en if begagnatförsäkring för 900 kr. Då får du den försäkrad 3 månader för det priset vilket motsvarar 300 kr per månad eller 3600 kr per år. Billigt! Därefter förlänger du med if och får marknadens billigaste försäkring, speciellt om du/familjen har andra försäkringar hos dom. De är ca 2-3000 kr billigare jämfört med alla andra försäkringbolag.

Vilken bil du ska köpa har jag ingen åsikt om, jag gillar min cab från 95 med hardtop... alldeles lagom drag och rolig att köra!

BMW - När du gillar att köra om!
To
16
Toni.r
Bmw 320 coupe 93
nja vet inte riktigt svårt o hitta en 318is som inte tickar till och börja med, sedan så är faktiskt e36 modellerna i ungeför samma pris klass. så pröva med en 320 kanske sitter helt okej 150hk har du o en toppfart på ca 220-222 brukar det vara. annars är 325 helt okej om du inte har en tung höger fot vilket man alltid får med bmw ! jag skulle verkligen rekomendera dig till 320 coupe , äger en själv, har haft 328 oxo
IM
132
IMFA
Ingen BMW :(
Carl-Johan: Kan ju säga att IF vill ha 25k/år för en 328 på mig. 13k dyrare än vad jag betalar idag så dom är definitivt inte billigast. Ring runt till alla bolag, det är enda sättet att få en bra försäkring om man har dålig bonusklass. Skiljer enormt mycket mellan olika bolag. Jag kollar efter M3or nu och där har jag hittat skillnader på 30000kr per år för samma försäkring.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Toni.r , att rekomendera en 320 över en 318is som förstabil kan jag inte hålla med om! Prestandaskillnaden är försummbar och den extra vikten över nosen gör det inte bättre. Om man nu ska ha en 6a, skippa 320 enligt mig!

Gången är finare i 320 och visst är det mindre vrid i 318is men det gasar man sig ur, mycket smidigare att mecka/pilla med en 318is, mycket större utrymmen och man ser i princip alla komponenter gentemot att behöva plocka ner halva insuget/LMM när man ska gräva i våra sexor! Och prisskillnaderna gör det än mindre värt.

Ska du ha en sexa så ska du slå till med 325/328/323 men en 320 hade jag undvikit, jämfört med en sådan hade jag föredragit 318is varje dag.

// MVH Jocke
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
IMFA - Vet inte om du läste vad jag skrev ordentligt, man måste ha Blockets Begagnatförsäkring... Jag betalar ju 7000 kr/år för min HELFÖRSÄKRING efter att ha förlängt med IF efter begagnatförsäkringen gått ut... Jag har ringt alla försäkringsbolag som finns typ och hört med Insplanet och Insfinder för att jämföra priser. Några få, bla Moderna och Auro har kunnat erbjuda försäkringar precis under 10.000 kr efter hårda förhandlingar men ingen har kunnat matcha erbjudandet från IF. 25k låter som om du blivit blåst, vet inte var du bor eller hur gammal du är... men det låter mycket oavsett vad...

BMW - När du gillar att köra om!
Försäkringar är ett mysterium. Oftast är det billigast genom Trygghansa för mig har jag märkt. En kompis tittade igår på en Landrover som han var tvungen att ringa in för att få höra försäkringspriset på. 27 000:- per år fick han först som erbjudande. Slutligen bestämde han sig för att ta Länsförsäkringars erbjudande på dryga 6000:- Det är det den största skillnaden mellan bolag som jag har stött på så att ringa runt kan ju verkligen löna sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.