AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.776

Sköna gubbar i trafiken

Sida 4 av 4
Ok
23
Okvin
850iA -92
Trådar som denna är bara så otroligt underhållande. De är verkligen som de säger:
”Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you’re still a retard.”
Men visst har vi problem i trafiken i Svea Rike. Alla vet ju att denna skylt <br><A HREF=" Länk " target="_blank" title=" Länk ">[LÄNK]</A><br> (med tillhörande xxx meter-tavla under) innebär FRI fart i xxx antal meter. End of discussion.
Som gammal yrkesförare måste jag bara säga att det är helt rätt att i Skåne funkar inte blixtlås principen som den gör i Stockholm OCH Göteborg (ursäkta Stockholmare, men det är inte bara ni som kan köra bil).
MEN efter en himla många år och mil på vägarna måste jag nog påstå att problem nummer 1 är precis som mistafrizz säger: Man kan se en bil som ligger bakom en lastbil i konstant fart i flera kilometer, men just när man ska passera bestämmer dem sig för att köra om lastbilen.
Hmmm… min nästa bil ska bli en Aston Martin V8 Vantage med James Bond kittet från ”Iskallt Uppdrag” – de däringa missilerna kan komma till hands…
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Kul tråd att kolla på.
Besynnerligt att alla(nästan) tycks ha glömt bort de tre grundreglerna i trafiken.
Ansvar-Omdöme-Hänsyn. Alla kör omkring i sin egen bubbla. Finns bara dem.
Köra ut på motorvägen i 60. Ofta. Ska anpassa sig till hastigheten på 110 vägen? Nej inte dem. Har glömt trafikskolan.Egoisterna tränger sig före.En del tror de gör rätt. Puckon kör miltals i vänsterfil på motorväg i 109.
Blir man inte trött? Instämmer med Okvin att man skulle ha maskingevär i fronten.
Jag vet precis var jag står i den här frågan, då det skrevs om det i Sydsvenskan i somras.

Som jag förstod det rekommenderar både polisen och Vägverket att man
utnyttjar bägge filerna så långt som möjligt, och blixtlåsprincipen där filerna går samman.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Undrar vad ev. böteslapp/straff är vid blockad av körfält vid kökörning på 2+1 väg?

För övrigt kan jag bara hålla med mistafrizz att jag skulle kunna skjuta den person som blockerar min framfart, särskilt om det är uppenbart med flit också.
Jag vet iaf att straffet för att skjuta någon är större. Trots det hiskeliga brott denna person utför genom att blockera vänsterfilen.

Ärligt talat, detta beteendet gör det möjligt för dig att tjäna in tid, i värsta fall kommer du fram lika snabbt som du hade gjort om de var köer i både filerna. I många fall kommer du fram tidigare då vänsterfilen inte brukar blockeras förrän en bit in i kön. Så du borde vara tyst och utnyttja detta, till slut kanske alla börjar lyssna på dig och då blir du precis som alla andra tvungen att sitta i kön från början till slut.
Jag har en som på väg till jobb har en förmåga att komma före mig i Sin Hundai (H)Atos Hon ligger ALLTID i 60 på 70 vägen och skulle man råka komma för nära för att försöka göra en omkörning så börjar hon med att stampa på bromsen ett par gånger i kombination med att hon sätter på varningsblinkersen, detta mönster upprepas konstant till man har kört om henne.

Försöker lugna ner mig och skratta åt all energi hon lägger ner på detta istället för att hålla 70 som det står på skyltarna eller åtminstone bara gå lite åtsidan som ett tecken på att "jag kör sakta och ser dig, jag går lite åt sidan så du enklare kan köra om mig"

Ganska långt i från att ens fundera på att skjuta någon för detta, känns något omoget eller?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Johan S: Blir du inte sugen på att följa efter henne och fråga vad hon igentlgen menar med sitt betende? Fråga henne vänligt om hon är trafikpolis eller något annat som du missförstått?

Sedan en tid tillbaka har jag själv blivit sådan att när någon gör något fel så brukar jag enkelt men vänligt fråga hur de igentligen menar med sitt betende. Är man bara vänlig så brukar de känna sig otroligt korkade utan att man själv behöva fostra dem. Jag kallar det civilkurage att man direkt får en handling av ett betende och det behöver vårat samhälle. Känslan av allt är "skitsamma" blir alltså inte lika enkelt för människan.

För att vända på all negatvitet måste jag rapportera att alla denna vecka har har skött sig bra på E6:an men å andra sidan är det bara tisdag. Det är LÅÅÅÅÅNGT kvar till fredag.

Fantastiskt jag tror på mänskligheten igen.

Mvh
Kristian
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
David,

Bla bla bla. Om folk bara sköter sitt eget så skulle detta inte vara något problem. Om bägge filer utnyttjas, fine. Är det fullt så är det. Men finns det en fil som en tom kan jag väl ta straffet om jag skjuter den som blockerar, kan ta rollen som en ny John Ausonius på vägarna. Det hade suttit fint.
Alf_VON_Sil:

Nej som oftast blir jag inte det måhända en kort stund. Efte 10 år som taxichaufför i Malmö blev jag rätt luttrad och höjer inte på ögonbrynen för speciellt många trafikförseelser.

Är väl inte guds bästa barn själv, är rackarns svårt att hålla tillbaka med körglad bil ; )

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Men du David, ditt resonemang bygger på att alla i höger kö kör med jämn lucka, och i minst i lagstadgad hastighet. Vilket sällan är fallet.
Dessutom antar du att kön är längre än dubbelfilsutrymmets längd. Vilket inte heller alltid är fallet.
Så du har fel fel feeel i ditt resonemang. Period.
Goesta : Mitt resonemang byggger på köbildning vid motorvägar när det är vägarbeten och filerna går ihop till en, så att dubbelfilsutrymmets längd tar slut finner jag rätt så osannolikt....

Och hastigheten kommer nog inte lika högre än 40-50 kmph om det flyter på bra... Men behagligare än de där 0-50 kmph det blir annars.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
kmph?
det stavas km/h
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag föreslår härmed att när vi haver träffar nästa gång att det skola tränas i körning medelst militära maner, medelst högsta puts och stor värdighet. Så kunna vi alla gentlemän såsom färdas i prima automobiler medelst egen "plattform" per automobil vara förebilder för all annan trafik. Om var och en viljen såklart. Det behövs goda förebilder i trafiken. Samt BMW polisbilar om vi fick påverka ellerhur?:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.