AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.772

Sköna gubbar i trafiken

Sida 1 av 4
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Ligger och kör E6:an upp och ner dagligen till och från mitt arbete.

Varför måste folk ligga i vänster körfält när det inte finns en bil i höger körfält så långt ögat kan nå. Blev idag grymt irriterad då en gubbe i en grön skåpbil inte ville lägga sig över till rätt körfält. Så jag körde om han i höger körfält. Detta var på en 90Km/h sträcka.

Blir han jätteförbannad och gasar efter mig och blinkar med helljusen och leverapa typ 1meter bakom mig i någon mil. Men Jesus, nog för att jag gjorde en olaglig omkörning dock väldigt kontrollerad men att ligga och flåsa mig i baken och vara helt hysterisk är för mig en gåta. Hur fan tänker folk igentligen? Är folk helt blåsta. Jag var så himla sugen på att följa efter han och fråga vad han igentligen vill. Tyvärr räckte inte tiden till.

Så min fråga är?
1. Hur mycket böter får jag om jag skulle åkt fast för min omkörning?
2. Har någon varit med om något liknande och följt efter och frågat vad problemet är och vilka risker innebär det oftast?
3. Det händer mer ofta nu för tiden att folk blir helt galna bara man kör om dem helt lagligt i lagliga farter. Är det samma för er?

Mvh
Kristian
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det är en 70 väg så får man väl numera köra om på högra sidan? (Om man stannar i det körfältet)

//Lövet
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja jag har varit med om en liknande sak.
Åkte på 2+1 110-väg ch kommer ikapp en filur som segar i 80 ungefär. När det blir tvåfiligt påbörjar jag min omkörning och snubben till höger gasar på så jag knappt tar mig in i högerfilen innan den blir enfilig igen. Efter det lägger han sig som ett frimärke bakom mig ett bra tag men ändrar sedan strategi och lägger sig kanske 20m bakom och slår på helljuset. Så kör han några kilometer till vägen övergår i 50-väg. Blir även här tvåfiligt och då drar han förbi i kanske 100km/h.

///BMW - Was sonst!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
En god vän till mig har en tendens att ligga och mysa i vänster körfält helt utan (för mig) anledning, när jag frågade honom om detta så svarade han "jag ska köra om bilden där framme".
Där framme i detta fallet var säkert 1000m, och dom höll i princip samma hastighet.

Gräset är alltid grönare i vänsterfilen sägs det, folk som ligger i vänster körfält på motorväg utan någon anledning blir vanligare och vanligare, även omkörningar i höger körfält.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"En god vän till mig har en tendens att ligga och mysa i vänster körfält helt utan (för mig) anledning, när jag frågade honom om detta så svarade han "jag ska köra om bilden där framme".
Där framme i detta fallet var säkert 1000m, och dom höll i princip samma hastighet."

Det där känner jag igen och det har blivit ett ökande problem tycker jag. Framförallt om det är lite trafik. Då kan det uppstå totalfåniga situationer som att 20 bilar i rad ligger i vänsterfil och fiskör i 105 km/h bara för att det kommer en lastbil eller bil med släpvagn någon gång per kilometer. Folk skiter i att flytta tillbaks till högerfilen eftersom de då behöver byta fil igen någon kilometer senare.

//Lövet
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
JohanE: Fantastisk grej du har upplevt. Hur kan du bibehålla lugnet? Har man inte lust att stanna och fråga vad han vill?

Tänk vilka heta känslor folk kan få för en sådan enkel sak som en omkörning. Tack och lov så är båtlivet fortfarande rätt bra på att visa och ta hänsyn. Här har vi bilister mycket att lära.

/K
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Vindrutespolaren funkar oftast väldigt bra i dessa lägen.

Upplever också att problemet blir värre och värre även om jag anpassar mig till rådande situation...dvs kör om ändå.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Herr von Sil!

Ni får hava en aningens överinseende med den arme sistagångsväljaren.

Han haver antagligen icke noterat att Svea Rike övergick till högertrafik anno år 1967 och antagligen inte heller att det äro ytterst olämpligt att framföra en automobil om man äro över 94½år gammal(gränser för gubbe?).

Jag förstår till fullo att du icke önskar förstöra din fina motorhuv med en mängd stenskott och därför väjer agilt för samtliga kolosser som dyker upp.

Däremot bör nog SFS vara korrekt besvarare utav dina övríga spörsmål.

Mvh
Asken

Conan999
Tyvärr bara att inse att det finns en och annan träskalle i trafiken och annars oxå för den delen

Conan999
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Något otroligt korkat betende jag råkt ut för några gånger på 2+1 fil under kökörning är de som ligger i mitten av bägge körfälten för att totalt omöjliggöra omkörnig. Så sent som i söndags råkade jag ut för detta när jag var på väg från Norrtälje till Danderyds sjukhus med min nyfödda son. Lastbilar och privatbilister som kör i mitten av körfälten och bildade kilometerlånga köer och vägrar släppa fram folk som utnyttjar vänsterfil.

Samma beteende märktes av några gånger i somras, t.ex midsommarafton, enorm kö e18 norrgående då alla ska fira midsommar i Roslagens famn. Jag hamnade bakom en LexusSUV med en idiot bakom ratten som kör i vänsterfil, han helt tomt på bilar framför sig och kör EXAKT lika sakta som högerfilen rullar. &/%()/(&/%¤!"¤"¤ idiot. Här är några användbara gester till sådana nötter
Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
En sån här skulle kännas väldigt användbar ibland också
Länk
Skall det inte vara; "Asfalten är alltid svartare i det vänstra körfältet"? :-)
ri
699
riku
740iA -97
Johan synd att du inte hade spanska ryttare i nån fjärrmanövrerad påse där bak.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kanhända icke något att rekommendera för vardagsbilisten som ligger ivägen....: Länk
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Reglerna för trafik på motorvägarna och mupparna som utgör en (alltför stor) del av trafikanterna i Sverige gör att trafiken på sådana vägar framstår som löjlig i jämförelse med exempelvis Tysklands motorvägar. Här träffar man också på någon som dröjer sig kvar för länge i vänsterfilen men ingen som bosätter sig där.

Jonasjonas : Du saknar alltså möjligheten att först snabbt köra förbi alla som redan snällt ställt i kön för att sedan tränga dig in längst fram (vilket i sin tur tvingar alla som snällt ställt sig i kön att bromsa in)? Du är alltså sur för att någon förhindrade dig från att tränga dig före i kön?

Det är anledningen till att folk gör så här, oftast lastbilar då dem har möjlighet att blockera både körfälten ganska så lätt. Tempot blir också mycket behagligare då det rullar på i jämn hastighet om folk inte tränger sig in längst fram där det går ihop.
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Använd helljuset, efter någon kilometer orkar dom inte dutta längre på bromsen för att blinka med bromsljuset och går in i högerfilen istället.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
David,

Du tycker alltså att vänsterfilen ska vara helt tom då? Ingen ska använda vänster körbana när det är köbildning?
Klart som fan att jag blir förbannad om någon hindrar mig från att passera. Man vet aldrig anledningen till att någon har brottom. Hade jag behövt åka in till BB i söndags istället för tisdags då min sambo blev förlöst med akut kejsarsnitt och en idiot ligger och blockerar mig från att passera hade jag haft en väldigt repig och bucklig 540.

Samma tendenser brukar man se vid köbildning på 2-filig motorväg med väggren. Vad händer vid en olycka och en lastbil blir lack för att folk kör förbi i väggrenen ( inte för att jag gör det, jag använder körbanan som folk gör, dvs håller mig i min fil) och blockerar när räddningstjänsten ska fram?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det känns som folk har en behöv av att ge igen...

Som yrkes chaffis stöter jag på dagligen en o annan "skön gubbe".
Folk som vet inte var sitter gaspedalen i bilen vid påfart på motorvägen o ligger där bredvid o hoppas på mirakel. Tyvärr kan jag inte flytta min till vänster fil för det finns andra bilar där o bakom så jag kan inte bromsa heller.
Annat vanligt är när t.ex. kör på motorvägen i mina 80 o kommer ifatt en bil, ligger o nosar en stund för att se om han/hon kan tänka sig öka dom 2-4 km/h o om inte så kör jag om o vad gör dom? Helt plötsligt hittar dom gaspedalen o gassar på när dom har lastbilen bredvid sig i vänster fil....

2+1 vägar är nog idioternas rike! Ligger där bak o kör vid 400m skylten bara för att hinna före till en annan lastbil framför eller för att få en lastbil bak i bilen...
Och nu när det är 100 på 2+1 vägar å dom 400 m har blivit en kamikaze zon!

Känns som man måste ta hänsyn till alla medtrafikanter men får fingret tillbaka...

BMW - Beroende Med Wilja!
Det med omkörningsfil på tvåfilig väg händer inte ofta och det stör jag mig inte på, men de gånger som man mest på 90 väg kommer ifatt någon som ligger i 75-80 (för att förmodligen vara säkra på att de inte kör för fort) och eftersom jag vet att om jag kör i 95 enligt min mätare så ligger jag i ca 90-91 i verklig fart.
Då vill man såklart köra om de som ligger i 75-80. Vad händer då? jo så fort man påbörjar omkörningen så gasar dom på och hänger i tills man till slut hamnar på 110 km/h och till slut kommer om, sedan saktar dom ner till 75-80 igen. Varför gör man så? Jag fattar inte det. Om dom håller sina 75-80 så kan jag köra om utan att öka farten om jag ligger i 95.

Här kanske finns tips:
Länk
Eller här:
Länk
Glöm inte expertpanelen...)

Jaja, gammalt, jag vet..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.