AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.775

Sköna gubbar i trafiken

Sida 3 av 4
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vad är då problemet, bara för att 70% ligger i högerfil behöver väl inte folk bli sura för att resterande 30% vill använda vänster körfält, David?

Jag skrev aldrig att du var egoistisk i trafiken, men du antyder att jag skulle vara det. Och dessutom missade du nog själva slutklämen på det jag citerade, folk i Skåne är SÄMRE på att använda blinkers och kökörning än t.ex Göteborgare. De har väl inte samma vana, eller så vågare de helt enkelt inte? Och dessutom har jag bättre saker för mig än att sitta i kö, men du verkar ju uppenbarligen tycka det är trevligt. Kan jag komma fram tidigare tar jag väl chansen så länge jag inte bryter mot någon trafiklag (eller annan lag heller för den delen.)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Om du får välja en tom kassa på Ica eller en med kö, vilken väljer du? Samma princip.
Du verkar fortfarande inte förstått anledningen till varför folk köar i högerfilen?
Dem gör det för att så länge det inte finns bilar i vänsterfilen som måste in i högerfilen kommer kön rulla på i en konstant hastighet. Mycket behagligare med andra ord, något folk lärt sig med erfarenhet av köbildningar. Detta brukar synas på E6an när Vägverket är på den varje sommar och stänger av en fil.

Och det är inte samma princip, det finns bara en kassa. Genom att köra förbi alla och tränga in dig längst fram har du snott tid från dem i kön och dessutom besvärat dem då du förstört hela planen med kön (att kunna hålla en konstant fart).

Om dem öppnar en ny kassa precis när du kommer dit och det en lång kö i kassan bredvid, vad gör du? Springer fram och ställer dig i den nya kassan innan nån i kön hinner reagera, eller låter du dem som köat ställa sig där först?
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Höger körfält är för dom som vill hålla hastigheten.
Vänster körfält är till för dom som vill köra fort.

Höll sig alla till det skulle det smida på bra.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är nog bara Stockholmare som förstår blixtlåspricipen. (Tar gärna emot påhopp :) Det handlar inte om att tränga sig före! Det går precis lika fort för alla om den efterföljs.

Jag har absolut inget problem med att släppa förbi två bilar ifall någon trotsar. Tjänar inte ett dugg på det och kan lika gärna köra om detta kvastskaft vid tillfälle. Vissa människor är grottmänniskor bakom ratten och det är bara att acceptera.

Måste erkänna att jag gör som mistafrizz och trycker plattan i mattan vid 2+1 väg men går tillbaka utan att trängas. Samspel är A och O och har man det uppstår inga situationer. Ibland är man tvungen att trängas men det är ju bara för att samspelet inte fungerar.
"Jag har inga problem med blixtlåsprincipen, men man kan inte utöva den på egen hand :)"

Men om ingen börjar blir det ju heller aldrig någon förändring...
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
DavidT86: Din (och tyvärr många andras) princip har en stor nackdel. Låt säga att kön på motorvägen är 5 km lång när alla köar i högerfilen. Det är en avfart 2km efter punkten där bilarna börjar köa. Om istället både höger och vänsterfilen användes skulle kön vara 2,5 km lång och det skulle vara köfritt hela vägen fram till avfarten vilket då skulle innebära att kön blev ännu kortare då de som svänger av slipper köa.
Detta hände mig i somras då en lätt lastbil skulle vara bror-duktig och blockera alla i vänsterfilen som var tom flera km framför honom. Anledningen var att filerna gick ihop vid ett vägarbete längre fram.
Jag var förbannad så in i helvete då jag fick sitta och köa helt i onödan. Var jävligt nära att köra vidare och "tappa" en halvfull petflaska genom sidorutan när jag körde om honom.
Vem är det som är egoist? Personen som prioriterar att kunna köra kö i jämn fart eller personen som måste köa helt i onödan?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Kan tipsa om att snabbaste sättet in i Göteborg på E6 söderifrån om det är mycket trafik är i högerfilen. Även om man inte ska av mot Mölndal så behöver man inte lägga sig i mittenfilen redan i Kållered. Efter Mölndalsavfarten är det fritt blås i högerfilen fram till Boråsavfarten.
Tyskarna lär vara rätt less på svenskar som kör på "svenskt" vis i tyskland.

Jag kör gott och väl 100 mil i veckan på våra svenska motorvägar och har en vädjan till folk på vägarna och det är att hålla till höger när det är tomt.

/Purken pendlare
Jo, som sagt finns det en nackdel och det är att kön tar upp mer plats.

Egentligen anser jag att allt bottnar i form av dåligt ansvar från vägverket. Såna här störningar i trafiken brukar ofta vara väldigt dåligt planerade av vägverket. Sätt upp skyltar som tydligt visar vad som händer och hur det bäst ska lösas. Det brukar ju faktiskt skyltas att vägen går ihop till en fil långt innan den gör det, så det skickas väldigt olika budskap också.

Se bara när dem skulle sätta upp fina elektroniska varningsskyltar för köbildning på E22an. Såklart orsakar detta arbetet gigantiska köer, hela vägen från Malmö till Lund när de var som värst. Efter 2 dagar av kaoset kom dom på att dom egentligen inte måste göra detta arbetet under rusningstid. Dom ursäktar sig sen med att dem "tänkte fel", vad hade dem förväntat sig?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om det nu är så som några hävdar, att man inte ska använda vänsterfilen om vägen längre fram blir enfilig. HUR tidigt ska man isf undvika vänsterfilen för att inte beskyllas för trängning? Eftersom alla vägar blir förr eller senare enfiliga, alltså kommer vänsterfilen aldrig att användas, eller??? De som tycker att man använder vänsterfilen för att trängas, borde hävda att all omkörning är förbjuden. (Ingen annan behöver ha mer bråttom än jag).

Nej, våra skattepengar har används till att bygga flerfiliga vägar, så använd båda filerna så långt det går, och sen blixtlås. Då blir kön lika lång i båda filerna, fler kommer förbi vid rödljus och ingen trängs.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med den tilltagande kylan och hårdheten i samhällsklimatet rent allmänt de sista 20 åren i kombination med mer hk under huven är det kanhända inte så konstigt att ett tillfälligt vägarbete ger upphov till publikt missnöje:)

heltsonika har rätt i att blixtlåsprincipen är en enkel tradition i detta land, vissa har glömt bort den, andra aldrig behövt lära sig den i o m att det går att byta till sig körkort oavsett etnicitet. Inget fel i det, däremot att lära sig ett lands kultur och oskrivna regler samt normer och så vidare är inte enkelt.

Det borde vara obligatorium att ta en körlektion vart 20:e år eller med nytt körkort, mer krävs det inte för att uppdatera sig.

Mvh
Asken
PS Ser du ett hinder i trafiken, passera det, ignorera det eller massera det(bara du inte har försäkring i samma bolag som jag har, premien ökar) DS
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Samt! Det finnes många förare som är både omedvetna samt osäkra bakom ratten och där blir varje bil förutom deras egen som dyker upp inom en radie utav 2 km ett potentiellt hjärtattacksmoment. Oavsett hastighet eller guben-i-låddan. Själv kör jag som det anstår en BMW-förare, medvetet.

mistafrizz: Jag förstår din djupa frustration och ångest efter att ha lämnat BMW-träsket och dina behov att få släppa ut tomhetskänslan i att gasa i en Wolfsburg de luxe:))
Mvh
Asken
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Vet inte riktigt på vilket ben jag skall stå i den här frågan.

Å ena sidan håller jag med om att båda körfälten borde utnyttjas och då blir det inte orättvist för någon. De kanske blir halverad hastighet i kön men å andra sidan blir kön hälften så lång också.

Å andra sidan vet jag att det inte fungerar så smidigt i min verklighet och eftersom alla faktiskt ställer sig till höger blir man ju en buse som faktiskt tränger sig om man själv kör till vänster. Om det fugerar bättre i norr, grattis till er, men det fungerar inte så bra här.
Mr
8
MrBengt
120d 5d -05
Som skåne bo (stålt osv) kan jag bara hålla med om att vi som "folkgrupp" är fantastiskt efter vad gäller sammarbete i trafiken.

Vi tror fortfarande att Malmö är en småstad (trafikmessigt).
105km/h verkar vara en "lämplig" hastighet att köra om lastbilar i.
Inne i stan planerar man bara för sig själv i kompliserade situationer.
Folk bytar till höger fil parallellt med påfarter.

Vi är helt enkelt efter... i trafiken då alltså... till skillnad från allt annat.

//Mattias Gyllenvarg
VillaRosa : Missuppfatta mig inte nu, detta handlar enbart om köbildningar. Jämför det med att man kör på en 2/1 väg och det ligger en traktor och en lång kö bilar bakom, inte finns det väl någon större poäng i att tränga sig in längre fram i kön och orsaka bekymmer för dem som köar bara för att det går. Hinner man inte förbi hindret så är det ju ingen mening att ens göra omkörningen.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
A Lind,

Bryr du dig på allvar om någon kör in framför via blixtlåsprincipen om denne använt vänster körfält istället för höger? Hur mycket i tid förlorar du på att denne trängt sig före, som du och David vill framställa det som? 1-2 sekunder? Jag förstår inte probematiken. Men jag blir jävligt förbannad om någon hindrar min framfart genom att blockera ett körfält.
Kommer du fram senare än nån i kön för att vänster körfält är blockerat? Kommer killen som blockerar din framfart snabbare fram än dig? Har killen som blockerar körfältet någon egoistisk tanke framför sig annan än att hjälpa dem som är i kön? Du är sur för att du inte fick möjlighet att utföra din egoistiska manöver. Du kan åtminstone vara ärlig med att du försöker tränga dig före.

Och du är väl medveten om att ALLA i kön måste stanna och vänta nån sekund för att släppa in en bil längst fram. Det är ingen magi i din manöver som automatiskt skapar en ledig lucka. Du kan inte köra förbi kön utan att sno nån sekund från varje förare i kön (och dessutom tvinga dem stanna och sen rulla igång igen). Du som kör automatare har kanske glömt bort att det inte är så himla kul att stanna och starta hela tiden.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
jonasjonas: Tro inte att jag försvarar filblockering på något sätt för det gör jag inte.

Jag har inte lätt för att hetsa upp mig över småsaker så nä, jag bryr mig inte på riktigt men det betyder inte att jag gillar beteendet. Eftersom folk aldrig tränar på att byta fil i det här landet (eller åtminstone den här delen av det) blir det ingen smidig blixlåsmanöver och följaktligen tar det mer tid/energi för oss bakom. Men hur stor eventuell tidsförlust må vara är egentligen inte poängen för mig, utan snarare det faktum att någon är fräck nog att ta min tid för att själv tjäna lite på det utan mitt medgivande. Just "skit i alla andra idioter, här är det jag som gäller"-mentaliteten är väl det som jag ogillar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skåne har ju nära till kontinenten och våra kära bilars hemland med tillhörande hastighet, kanhända påverkar rythmen?

Jag var på ett motormuseum för ett tag sedan. Där förevisades bilar från början av förra århundradet(ja jag erhöll även Svenska akademins språkbruk där:)). De första åkvagnarna var kring 1900, den första skånska åkvagnen var ifrån 1938. Det trevliga var att den var i ett ljust träslag, mycket smakfullt!

Mvh
Asken
"Du är sur för att du inte fick möjlighet att utföra din egoistiska manöver. Du kan åtminstone vara ärlig med att du försöker tränga dig före."

Det är väl givetvis därför man kör i vänster körfält för att komma snabbare fram eller tränga sig före som du uttrycker det. Och visst kan jag erkänna att jag gärna tränger mig före, har inget som helst problem med det. Tycker inte heller synd om de som står i höger körfält för de får också köra om om de vill. Det bästa med allt är att det man gör är lagligt... Till skillnad från de som blockerar som ju bryter mot uppsatta trafikregler.

Som jonasjonas också påpekade så vet väl inte han (eftersom det till 99% är en han) om man verkligen har bråttom eftersom det faktiskt finns sådana tillfällen på väg till sjukhus etc. Och då blir ju han som hindrar framfarten eventuellt skyldig till det utan att egentligen ha vunnit något själv förutom att han fick visa sin makt och styrka...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.