AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.773

Sköna gubbar i trafiken

Sida 2 av 4
jonasjonas : Men i söndags hade du ingen förlossning att åka till, ändå var du tvungen att tränga dig före hela kön? Du har alltså redan klarlagt att det ofta inte handlar om nödlägen utan bara ren egoism.

Det finns en fil längst fram att passera genom, det går alltså inte snabbare om det är 2 köer därför finns det ingen anledning till att ha det heller (om inte kön blir väldigt väldigt lång och börjar blockera avfarter flera km bak).

Om det bara finns en kö kommer den aldrig stanna upp (för anledningen till att den stannar upp är för att förare som du kört förbi hela kön och sedan trängt sig in längst fram), därför kommer alla kunna rulla i ett jämnt lugnt tempo istället för att stanna och starta hela tiden.

Att tränga sig förbi kön på vägen är lika fel som att tränga sig förbi kön till kassan.
DavidT86, en fråga från en omkörningsidiot. Vid vilket avstånd från vägarbetet m.m måste man lägga sig i högerfilen för att bli socialt accepterad? Men framförallt vart i lagen står det att man ska köra i höger körfält när det finns två och tillämpa kedjeprincipen när de två vägarna går ihop? Om man använder båda filerna ända fram blir dessutom köerna kortare och blockera eventuellt inte avfarter etc som ligger innan vägarbetet. I sydsvenskan var det för inte länge sedan ett reportage om just detta där en trafikpolis intervjuades, han förstod inte varför folk inte använde båda körfälten ända fram och menade på att detta var vad lagen sade och det förnuftigaste...

Jag tror iofs beteendet har att göra med den svenska avundsjukan och fegheten. Varför måste man leka polis och stoppa andra från att följa lagen bara för att man själv tycker något annat är moraliskt rätt. Den enda gången svensken vågar göra detta är när hon/han sitter i sin bil och känner sig odödlig.

"Det finns en fil längst fram att passera genom, det går alltså inte snabbare om det är 2 köer därför finns det ingen anledning till att ha det heller (om inte kön blir väldigt väldigt lång och börjar blockera avfarter flera km bak)."

Hur ska du veta hur lång kön är i höger körfält när du blockera vänsterkörfält lite längre fram?

Ingen som vet vad straffet är för att köra om i höger körfält på motorväg? Kön i vänster körfält som går från Malmö till Lund (E22) under rusningstrafik är helt patetisk. Om man vill kan man ha höger körfält helt för sig själv i två mil.

Oj, vad det känns bra att gnälla av sig trots att man bara är 22 :)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
David

Jag förstår inte ditt renonemang, på vilket sätt tränger jag mig om jag vill använda det vänstra körfältet?

Och så här säger lagen, så dina bortförklaringar är bara skitsnack, du får inte förhindra trafik från att passera.

"9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt
genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de
avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får
byte av körfält inte ske.

Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma
riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast
den förare som färdas i körfältet längst till höger byta
körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall
stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet
skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig
en korsning."

"får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält."

Haha, med andra ord måste man ligga i vänster körfält om det blir kö om man redan kör där. Nästa uppgift hur ska vi informera alla andra självutnämnda poliser? Flyers? TV-reklam? Annons i kommunals personaltidning :)

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ännu en paragraf

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt
hindra andra förares körning.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon
avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande
av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt.
Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt
försvåra omkörningen.

En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att
köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa
hastigheten så att inkörningen underlättas. (dock har bilister i högerfil företräde...)

Kan det bli mycket klarare, David?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
DavidT86 => Det märks att du bor i Skåne, det är ett av de ställena där blixtlåsprincipen EJ kan utnyttjas! Fråga mig inte varför, men vid mina åtaliga resor genom Sverige har givit mig den erfarenheten att det är enbart i Stockholm med omnejd som denna princip fungerar.

Ett färskt exempel: På väg ner genom Sverige för vidare färd ner till kontinenten den 2 Juli i år. Det är någon form av större vägarbete på motorvägen, tror att det var E22:an som Saumel2 skriver om här ovan. Den kön var helt sjukt lång enbart pga. av folk inte körde i båda körfälten. Jag körde givetvis så långt fram som det var lämpligt att göra under de rådande omständigheterna, men jag höll knappt på att bli insläppt fast jag både anpassade min hastighet, blinkade samt tydigt visade att jag hade för avsikt att byta körfält.

Det finns som sagt lagar som påvisar att man kan/bör använda båda körfälten, så varför utnyttjas inte det i större omfattning?

Det finns även matematiska uträkningar på vilken hastighet som bilarna måste hålla för att medelhastigheten skall bli densamma när två körfält blir till ett.

Mvh/ Niclas
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
De mest vanliga irritationer som jag upplever på vägen är:

1. Vänsterfältförare, våga vägra högra körfätet.
2. Den osäkra föreren som kör sakta, ryckigt och okontrollerat.
3. De som kör 70km/h på 90-väg.
4. Min favorit är rondellköraren. Han väntar att köra in i rondellen när en annan bil är på väg in i rondellen från andra sidan. men rondellen är helt fri från bilar.
5. Rödjuskärringen. Hon vägrar gasa på när det slår om till grönt. Hon är sen i starten och när hon väl startar så går det väldigt väldigt sakta.

/K
Jonasjonas : Om du inte vill inse det egoistiska att köra förbi en kö och sedan tränga sig in längst fram är det ingen mening att försöka förklara det hela för dig. Du har uppenbarligen bara en tanke i trafiken och det är att komma förbi alla andra oavsett vad det kostar.

Förövrigt har det hela blivit en paradox för dig :

1. Folk kör som du vill (och lagen förespråkar), det blir kö i både filerna (en ryckig kö) och du får snällt ställa dig i den så länge du inte trycker ut dig i väggrenen.

2. Folk kör inte som du vill (lägger kön i en fil för att den ska bli mer behaglig), du får möjligheten att köra om alla i vänsterfilen så länge ingen blockerar din framfart.

Hur vill du egentligen ha det?

Har förövrigt aldrig sagt att det är något lagen stödjer. Men jag tycker ditt gnäll här är väldigt obefogat då det är metoden som du själv vill folk ska sluta med som från början gett dig möjligheten att köra förbi kön.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
David,

Här är en instrssant sak som står på vv.se

"Vad är det största trafiksäkerhetsproblemet i Helsingborg?
Folk kör fort och vårdslöst i Skåne. Medelhastigheten på motorvägarna är betydligt
högre i Skåne än i göteborgsområdet. Man håller stadsavstånd ute på landsvägarna.
Man är dålig på att använda blinkers. Man kan inte hantera kösituationerna
och köra enligt blixtlåsprincipen utan man använder massans kraft."

Vem var egoistisk?

Hur jag vill ha det?
Jag vill att folk använder ett körfält istället för två, och utnyttja sig av blixtlåsprincipen, då flyter allt smidigt och man kan utnyttja bägge körfälten.
Förstår du nu?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
De här diskussionerna brukar bli väldigt roliga - då det oftast är de raka motsatserna som försöker diskutera.

Jag själv tillhör sorten, som i tanken skulle kunna skjuta den som stoppar min framfart på framförallt motorvägar.

Jag pendlar varje dag 6 mil enkel resa, mestadels på motorvägar kring Sthlm - och man upphör aldrig att förvånas över folks körsätt. Jag är ingen ängel själv, då jag får minst ett finger och ett par hellysen varje resa. Men jag anser ändå att folk som kör snabbt är bättre än folk som kör sakta eller idiotiskt. Snabba förare stoppar iaf inte upp resten av trafikanterna.

Jag stör mig mest på följande:

-Personer som absolut skall köra om en lastbil just när jag skall passera, de har haft klart fält under en lång period och sett mig komma från flera hundra meters avstånd - ändå skall de just då köra om. Jag behandlar dessa männsikor med en väldigt sen inbromsning och ligger på fickparkeringsavstånd bakom dem med hellyset på och pendlar från vänster till höger backspegel. Det jag hoppas på här är att idioterna lär sig någon gång.

-Personer som håller 111 på 110 väg och vägrar lämna vänsterfilen - dessa kör jag alltid om på insidan.

-Personer som ser att de har ca 50 bilar bakom sig vid omkörning av en lastbil, men ändå prompt håller sina 111km/h Detta beror ju också på att folk aldrig går tillbaka till högerfilen.

-Folk som bromsar/saktar in när de skall köra om en lastbil, eller som i Sthlm saktarin när det blir den minsta kurva.

Två sista här uppe - är de som skapar absolut mest pendlingsköer i Sthlm, och trafikpolisen borde haffa dessa vägmarodörer istället för att jag oss som ligger 30+ (ibland mer).

Man borde ha en rullande textskylt i bakrutan så att man kommunicera med idioterna.

Det borde skickas ut informationsblad till samtliga bilister i Sthlms området, där man förklarar hur man kör när det är mycket trafik - då skulle köerna minska med 50% i Sthlm.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007, A3 SB E-Power 2009
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Glömde tillägga att vid 2+1 körning så är det nästan alltid gasen i botten som gäller - så att man hinner förbi så många som möjligt, och 3/4 ggr så byter jag till högerfil i säkerhetszonen som efter att vägarna gått ihop.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007, A3 SB E-Power 2009
AlfVonSil: Till din lista vill jag även addera "gubben i lådan" :-)

Situation: Du kör i ca 120km/h på en glest trafikerad motorväg i höger körfält. Med en inkommande hastighet av 300km/h dyker "gubben i lådan" upp i backspegeln. Just när han är på väg att köra om dig drabbas han plötsligt av beslutsvånda och/eller dåligt samvete. "Gubben i lådan" gör då ett av två följande alternativ:
1) Lägger sig 0.5 m bakom bilen han just kommit ikapp eller
2) Blockerar mig snett bakåt i döda vinkeln och påbörjar omkörningen med en differens av 1km/h. Vilket ofta resulterar i onödig panikbromsning för att undvika att gå i symbios med en 50t lastbil.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
men är det inte så här? Om det är lång kö i högerfilen och tomt i vänsterfilen, beror det väl på att de i högerfilen gillar att köa. Om ALLA nyttjade båda filerna, varannan i vänster och varannan i höger, blir ju "köerna" lika långa och blixtlås kan tillämpas där det blir en fil, tex pga ett hinder. Och ingen behöver känna sig omkörd eller "trängd" :-)

Ett exempel: korsningen Kvarnbacksvägen-Ulvsundavägen i Bromma, det är två filer in i korsningen men ett par hundra meter efter korsningen blir det en fil. Och då står folk i EN rad i högerfilen och ofta tomt i vänsterfilen, med följden att bara hälften så många hinner passera vi grönt ljus :-(

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kristoffer_L: Du råkar inte köra mörkblå Volvo V70 eller liknande? Beteendet stämmer in på mig själv när jag tycker att bilen jag ska köra om ser misstänkt ut (= potentiell polisbil)

//Lövet
Vad menar du, att jag är egoistisk i trafiken för att det står på vägverket att alla ca 1.2 miljoner invånare i Skåne kör fort och vårdslöst? Om du inte själv kan begripa att det uttalandet är rakt igenom korkat och omöjligen kan vara sant är det inte ens värt att diskutera nåt med dig.

Och nej, det flyter inte smidigare, kön tar mindre plats, det stämmer. Men om två köer ska bli en längst fram måste folk stanna och starta hela tiden, det är oundvikligt. Det leder till att kön kommer hoppa fram 10 meter åt gången längst bak. Jag vet inte hur du vill köra men jag föredrar att slänga in 2an och rulla i tomgång istället för att stanna och starta hela tiden. Det sliter mindre på både psyket och bilen.

Jag tänker främst på situationen som uppstår när det är vägarbete på tex motorvägar och de både filerna ska gå ihop till en som ska ledas förbi arbetet.
andreas: Tanken har slagit mig flera gånger, faktum är att jag kör en marinblåmetallic V70N specialutrustad med två barnstolar :-). Visst har jag märkt att min bil ibland har en lugnande effekt på vissa bilister de gånger man själv kör en bit över tillåten hastighet på motorväg.

OT: Som häromveckan när en sprillans ny A4 avant med ett optimistiskt fruntimmer blåste förbi mig i ca 140-150km/h och jag strax därefter gick ut för att köra om en lastbil medelst turboknuff. Det var ganska komiskt när jag kom ikapp Audin vars samtliga LED bromsljus tändes och farten i ett nafs gick ned till 100km/h. När jag sakta passerade Audin skruvade tjejen på sig besvärat med orolig blick på min bil.

Eftersom vi Volvoförare annars inte har så särskilt roligt bakom ratten så var detta ett välkommet bidrag :-)

Fast jag upplevde det som rätt vanligt med "gubben i lådan" även när jag körde BMW. Fast då kanske det berodde på att många fick ångest för att ha ikapp en BMW eftersom alla vet att BMWs alltid kör för fort :-)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
David=> Läs mitt inlägg ovan, det går snabbare om man tillämpar blixtlåsprincipen. Sen att du kanske inte är så van att använda just detta eminenta verktyg för att få trafiken att flyta så bra som möjligt, kan som sagt tillstyrkas till din bostadsort (Skåne)! Kom igen, var inte så trångsynt nu, kom upp till vår kära huvudstad och prova lite ;)

Mvh/ Niclas
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
mistafrizz: Tillåt mig bara brista ut i: AHHHAHAHHAHAHAAH Jag dör! DU är en förebild för mina barn jag ännu inte har!
Visst låter det kanske konstigt att det går snabbare att använda blixtlåsprincipen men vi får lita på de som kan räkna säkert någon överbetald väg och vatten ingenjör på LTH som har kommit fram till detta.
Det är logiskt tänkande, det kan omöjligt gå snabbare, i bästa fall lika snabbt (slött). Det är att kön tar upp mindre plats som dem är ute efter.

Jag har inga problem med blixtlåsprincipen, men man kan inte utöva den på egen hand :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.