AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.048

modellemblem eller inte på våra BMW?

Sida 3 av 7
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Jag tycker BMW:s modellbeteckningsemblem har fult typsnitt, kantiga och kromade. Usch.

Dessutom gillar jag en ren look, har alltid gjort.

Kör en motorsvag 320 utan emblem och skäms inte för det.

Varför behövs emblem för att "impa"? Den som kan något om BMW hör väl t.ex om det är en 330 eller 320 som pyser förbi på gatan. Finns andra kännetecken att leta efter än emblem...

ha
395
haknil
330 Xi 02
Tack för ditt inlägg Zoppo

Det värmde.Oavsett modell eller märke till sk.premiumbilar förekommer
ju detta förfarande överallt.

Jag tycker som du Zoppo att alla har ju rätt att ha sin åsikt.Jag har också
med stort intresse läst alla inlägg.En del är bra andra mindre bra,vilket
var väntat.
Däremot när man börjar ha detta som försäljningsargument tycker jag att
det börjar bli lite löjligt.Måste jag väl ändå få tycka,eller?

Mvh

Håkan
Intressant att höra alla olika åsiker och (mot)argument. Men resonerar man som så att man tror sig kunna "lura" någon att man inte kör en 318, tror man nog fel. Det är ju mkt enklare att se på avgasröret(rören), är det platt och ovalt och okromat är det fyra cyl, är det 2 kromade till vänster är det 325/330, och är det ett på var sida är det 335. Visserligen kan man inte se skillnad på 318/320 eller 325/330, det är sant.
Dessutom måste man vara riktigt nära för att se beteckningen, som någon ovan nämnde, är de kantiga och rätt osmidiga tycker jag personligen. Något som kan se ut som en 320 på håll visar sig vara en 330. Tittar man istället på rören syns det från långt håll.
Däremot kanske någon kan förklara för mig hur det är med E46, vissa 320 har 2 utblås till vänster, vissa inte. Tacksam för svar.

/merzo
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
320i från 2001 har i alla fall dubbla utblås. Tror inte de hade det med 150hk-motorn. Rätta mig om jag har fel.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Min 320 -00 (150hk) hade två utblås på vänster sida. På E60 och E61 är det ganska stor skillnad på t.ex. 520 (6:an)/523 och 545/550, 520 och 520d har ett ovalt.

Många e9x med ett utblås på varje sida kan ju vara 335d också, nu när inte bilfabrikanterna gör andra utblås för dieselmotorerna.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007, A3 SB E-Power 2009
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

heltsonika: med tanke på hur halmstaden kategoriserar och räknar upp modellerna så är det ju uppenbart att han pratar om E9x.

På E46 hade 320i 6 cyl och dubbla utblås under samtliga modellår, däremot så hade 320i och 323i som E36 bara ett ublås trots 6 cyl.

___
//Ulf
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Programmer: Får citera halmstaden här; "Däremot kanske någon kan förklara för mig hur det är med E46, vissa 320 har 2 utblås till vänster, vissa inte. Tacksam för svar."

Det var inte uppenbart för mig att han pratade om E9X ;) Men du har förmodligen helt rätt angående de dubbla utblåsen. Har inte intresserad mig i att kolla på dessa på 320's E46. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

heltsonika: my bad...;) Missade hans sista fråga om E46 även om mitt inlägg ändå svarade på denna...Det finns dock 320 E46 som har ett utblås men då är det diesel...

___
//Ulf
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Även om jag hade haft en M3a hade jag kört utan betäckning... Det skall avgöras vid rödljusen/kurvorna ändå =) Inte i bilkön...

En BMW-entusiast eller vilken medlem här på autopower som helst kan ju direkt se om det är en riktig M3a eller inte oavsett märken... Men det kan inte de flesta andra.

// MVH Jocke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Intressant dock att läsa allas åsikter och samtidigt lite förvånande att det ändå verkar vara ett såpass känsloladdat ämne. Själv föredrar jag i regel utan modelemblem när det gäller mina egna bilar. Andras bryr jag mig inte om. Flera av de jag haft har saknat emblem när dom kom i min ägo vilket varit helt perfekt. 540'n tror jag var såld ny utan men en tidigare ägare hade satt på ett 4.4i-emblem från en X5 vilket jag tog bort i samband med Ditecbehandling. Min fd 320d fick också emblemet borttaget vid Ditec. Den enda bil som jag låtit det sitta kvar är på M5:an och där är väl anledningen dels att det satt på när den var ny och dels att jag tycker det är är snyggt. Att det är en M5 är ju annars ganska tydligt just bakifrån oavsett emblem eller inte.

På många modellserier så finns det ju flera detaljer som avslöjar vilken motor som sitter i men på E39 är det svårare. Avgasröret kan i bästa fall visa om det är bensin eller diesel...

För en del som besöker kunder i tjänsten så kan det vara känsligt att dyka upp i en för fin bil. Bättre då med okänd modell än att det står 530 eller 540. Mycket fördomar om BMW lever tyvärr kvar ute i vårt avlånga land...

___
//Ulf
ta
27
tape
530da x-drive Touring -15
kör utan på min 330d hade tidigare innan baklucke byte tycker det ser bättre ut utan emblem. svårt att tyda modell med remus ljuddämpare med dubbla 2" ??
Angående E9x kan det mycket riktigt vara en diesel med ett utblås på varje sida, men det tyder ju ändå på viss motorstyrka :-)
Tycker inte man förtjänar mindre bara p g a diesel ;)

De som vet vad 320/330 betyder vet nog antagligen vilken som har ett eller två utblås, så att ta bort emblem för att "komma undan" lurar nog som sagt inte många. Men tycker man det är snyggare utan kör man förstås så.. Jag föredrar nog rent bak.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Blir alltid lika glad när jag drar ifrån en drös med M3or med min 325a utan beteckning här i Malmö, väldigt många som nerkonverterat till trummor bak bara :S... =)
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
mixim, jag hängde inte riktigt med. Vad menar du?
Rolig tråd det här tycker att det är upp till var och en att bestämma om man vill ha emblem eller ej, själv kör jag utan tycker det är tråkigt när vissa folk ser vad det är för bil och skall rispa eller förstöra lacken mm.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Zoppo, syftade på alla 316 och 318 som kör runt dekaltrimmade till M3...
På E36 så är det bara 316 och 318 som hade trumbromsar bak.

// MVH Jocke
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har ingen modellbetäckning på min.. Det satt ingen där när jag köpte den och inte f*n orkar jag handla någon bara för att visa att jag åker diesel.

Dessutom är det enklare att hålla rent utan en betäckning som samlar smuts i alla kanter.

//amullo
---
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Beteckning är en sak, betäckning något helt annat...
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Intressant tråd......folk är tydligen rätt fåfänga och känsliga i denna fråga....

Själv var jag tvungen att kolla i garaget om jag hade något emblem och det hade jag inte. Jag är tydligen för gammal för att bry mig om såna detaljer....

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag tror det stämmer det där med åldern. Jag vet fortfarande att jag har emblem, men bryr mig inte särskilt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.