AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.045

modellemblem eller inte på våra BMW?

Sida 1 av 7
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej på forumet

Denna fråga kanske varit uppe till diskussion tidigare?

Vore ändå roligt att höra vad "BMW-folket tycker om detta inlägg.

Är det nåt fel att tala om vilken BMW-modell man har?Är det nån
slags "hip grej" att ta bort de bakersta emblemen på bilen som
faktiskt talar om vilken modell det är?Tex.320,318 eller som i mitt
fall 330.

I vissa annonser ser man t.o.m att detta skulle vara ett försäljningsargument
med borttagna enblem.Jag kan inte riktigt förstå detta!!

Är det inte trevligt att kunna berätta när man kommer körande att denna
bil faktiskt är en real M3-a.Eller kanske en 4 wd 325-a.

Vore trevligt med kommentarer kring detta.Kanske är jag lite "mossig",men
frågan är i allra högsta grad berättigad.

Mvh

Håkan
Hej,

Jag tog bort dom eftersom jag blev less på alla snorungar (även vuxna) vid rödljusen som såg att det var en 328 och genast började varva plus att jag tycker det är snyggare utan.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag måste erkänna att jag är så barnslig att jag börjat kolla upp (med mobilen på VV webbtjänst) alla BMW utan emblem, och relativt konsekvent är det 318,320,325 var de är bortplockade, kanske inte så ofta 325.

Då finns det två förklaringar, att ägare av 330,335 är stolta eller inte känner igentligen någon större vits med att plocka bort en modellbeteckning, den var ju där från början... eller så är det så att det finns många "wannabees" som vill ha BMW, men inte riktigt har råd, och då väljer man en fyrcyldindrig 320 (eller 6 om äldre), plockar bort modellbeteckningen och sätter på ett par fina fälgar och glassar omkring bland bilar 2,3 och 4 ggr så dyra :)

Personligen tror jag på det senare, många människor försöker bevisa något till omgivningen, i mina ögon är en 320 inget annat än en riktigt bra bil, precis lika bra som en Saab 9-3 för samma precis, men att skämmas för att man inte hade råd till en "riktig BMW motor" som en 330 eller mer tjaa...det är välan bara löjligt.

Jag har kommenterat detta förut och då fick jag bara alla styling experter med sina pimp-my-ride bilar som svar, att det är SNYGGGARE utan.. ojoj, faktiskt inte så stor skillnad...

Dock såg jag en 40åring igår med en 335touring msport utan modellbeteckning, helt nice bil... störde mig inte på det, precis lika jag stör mig på 320 utan modellbeteckning men ett fenomen på modellerna utan motor är det ;)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag vill inte ha några emblem på mina bilar.
Har inte haft det på någon av mina bilar förutom en Audi A6 2.8. (det kändes viktigare på den tiden att visa att det var modellen med V6:a ; )
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

inte

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

Vår bil hade modellbeteckning när vi köpte den men i samband med bytet av bakluckan pga rost så frågade BMW om vi ville ha beteckningen även på den nya luckan. Då valde jag att inte sätta dit beteckningen, framför allt för att jag just tycker att det är rätt "cleant" utan. Bilen är inte stylad alls i övrigt utan helt i standardutförande men jag tycker helt enkelt att det ser bra ut utan beteckning. Dock upplever jag att coupén lockar fram spontanrace oavsett om beteckningen sitter på bakluckan eller ej.

Brukar titta på avgasrören på 3-serier utan beteckning och upplever att det oftast är 320/325 som saknar beteckning av de jag har sett i alla fall. Vet inte om några slutsatser kan dras på det direkt, många tycker nog bara att det ser bättre ut utan. Däribland jag. Sen förekommer ju som bekant mycket dekaltrimning men jag skulle bli förvånad om alla som väljer tillvalet "utan modellbeteckning" gör det för att betraktaren ska tro att de kör en BMW med större motor än de gör.

Mina reflektioner på ämnet.. :)

Mvh
/Wiberg
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Jag tror att det ligger mycket i att ge ett intryck av att man åker "värre" än vad det igentligen är, lägger man på ett fett utblås, lite spoilers och grejor så är det få som vågar chansa, och låter man då 318 emblemet sitta kvar så blir det komiskt i stället.
Annars kan jag känna igen de utmanande varvningarna vid rödljus bara för att det står 750 på bilen.

Mvh
Skalman
ha
395
haknil
330 Xi 02
Trevliga inlägg

Tack för det.För mig känns det enbart löjligt.

Mvh

Håkan
I Tyskland är det MYCKET populärt och har varit det sedan urminnes tider att beställa sin bil utan emblem och det är vanligare att beställa dom utan ju dyrare bilarna är av dom BMW jag ägt har 2st 540i haft emblem från fabrik (borttagna innan jag köpt dom) medan 6st 540i beställts utan och även min 735i var beställd utan, fars 530iA-01 beställdes också utan, om du vill kan jag ta reda på hur många av dom 797st tillverkade 540i/6 E34 Europamodell som beställdes med respektive utan emblem, men gissningsvis handlar det om ca 70% utan.

Det är helt enkelt ute med emblem, jag tar bort alla emblem jag kommer åt, endast i undantagsfall skulle jag låta ett sitta kvar, typ tejpemblemet; Ford Granada 2,8 injection.

Jag hade en period 2002 när jag satte 520i emblem på min första 540i/6 vilket var gööörroligt, ifrån körd av en 520 :) ASG, det var tider det, men nu är jag vuxen och kör utan!

Mvh Stephan
ha
395
haknil
330 Xi 02
Jag tycker fortfarande att resonemanget är minst sagt löjligt!

HN
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är just det faktum att det känns som att det blivit en hip grej att plocka bort emblemen, som gör att jag tycker det ser mindre pubertalt ut med emblemen på.
Rent krasst tycker jag att modellemblem är helt onödigt oavsett motorstorlek. Tycker det räcker med att jag själv vet vad jag har. En M3:a eller M5:a skall synas ändå, utan emblem. M3 E30 hade ju t.o.m egen kaross.
Roligaste " anti-badge-sleeper-fenomenet" upplevde jag i en kompis bruna, rostiga Saab 99 -74, med 16v, dubbla dellorto 50:or och jätteturbo. Ca 300 hk. Spann vilt i 100 km/h på regnigt underlag :)
VH
208
VHDanne
BMW 335CiM -08
De enda som man ska behålla emblemen på är M-bilarna...tycker jag.

///Danne

BMW 335CiM -08
Porsche 996 -02
Jag har satt det ett emblem som tillhör en modell med MINDRE motor, känns bättre så. Kanske avskräcker nån att sno just min bil när det finns 325:or i närheten som det står 325 på. På min står det 316i.

/ J
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Min E36 är beställd utan emblem.
M3an har jag emblem på för att jag tycker det är snyggare på just den modellen.
Replikan har jag inga emblem på av den orsaken att det inte finns något som passar. M3 kan jag ju inte ha för det är ju ingen sådan och 320i på luckan känns också malplacerat.

///BMW - Was sonst!
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej
Jag har beställt både med och utan emblem. Första BMW:n med, sedan utan. Enklare att tvätta utan. Man blir mer praktisk med åren:)

Mvh
Arese
ha
395
haknil
330 Xi 02
känns fortfarande barnsligt löjligt.

Några vettiga argument har jag fått in.Men de är få!

HN
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För var och en är nog argumentet väl så vettigt och jag tänker inte hacka på dig heller för dina synpunkter ;)
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Min kommentar rörde kanske främst vi som är över 30 eller t.om. 40 och inte bryr sig om "sleeper" eller styling eller så, utan endera beställer tjänstebil,eller bor i Saltis eller Bromma, bland andra fina bilar, då är det bara så komiskt med 320:orna utan modellbeteckning...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har inte modellbeteckning på min (beställdes utan). Själv skulle jag nog egentligen velat ha det då min i nuläget ser helt identiskt ut med en 520. Samtidigt är det praktiskt som attan när man tvättar och vaxar att slippa emblem i vägen.

Varför tror jag då att man beställer utan? Jo för att slippa folks avundssjuka.

//Lövet
ha
395
haknil
330 Xi 02
Nu är jag ganska nöjd med inlägg

Förstår precis vad det handlar om.

I mina ögon är det fortfarande löjligt.

HN
Varför tycker du det är löjligt, om jag säger att du är minst sagt löjlig, har du ärligt talat ingeting vettigare att göra än att fundera över detta och när du trots det skriver ett inlägg och får svar, inte nöjer dig med det utan fortsätter tjata om hur löjligt det är utan, varför?? Väx upp snälla!

Tvättande/vaxande är MYCKET jobbigare med emblem, visst när jag var 2-3år läste mina föräldrar modellbetäckningarna när dom drog runt mig i sittvagn och då är det roligt att okunninga föräldrar då kunna läsa upp att det var en Peugeot 504 GL och sedan en Volvo 244 Jubileum etc. Men ska jag ha min bil i ett utförande att tillfredställa andra eller mig själv?

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.