|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
För ett antal år sedan så valde jag själv mellan V70 2,4t och T5 och då jag tittade på hyffsat nya bilar då så var prisskillnaden mellan modellerna ganska stor. För ungefär samma pengar fick man 1,5 år gammal 2,4t med 3500 mil eller en 2,5 år gammal T5 med 7000 mil på mätaren. Valet föll till slut på en 2,4t. För ca. 8' kr får man BCR PPC-trim som ger mer effekt och vrid än T5 och dessutom en trevligare motorkaraktär. En av fördelarna med T5 är som Kristoffer säger att dom ofta har mycket utrustning medan 2,4t ofta är basutrustade. Är man ute efter en automatare så ska man tänka på att det finns olika varianter, dels en vanlig automat och dels en sk Geartronic dvs Volvos motsvarighet till Steptronic. Min hade det senare och den funkade ok även om det är en bit kvar till BMW-standard. Med 17", lätt sänkt, svagt tonade rutor och lackerade sidolister så kan även en V70 se ok ut ;) Länk ___ //Ulf |
|
| Förresten, skiljer det något i bränsleförbukningen mellan 540 med vanos och dubbelvanos? | |
|
Stämmer det verkligen att det är så dyrt med ett kamremsbyte på en S80 T6 om man tittar på denna länken: Länk |
|
|
Hur kan du tycka att ~5000 kr för ett kamremsbyte är mycket? Prova att byt på en Audi A6 med V8, då pratar vi 15-20 tusen... //Lövet ______________________________ Kör: Volvo S40N T5 Aut AWD -05 |
|
|
Det är väl egentligen inte bara kamremsbytet i sig som innebär den dyra kostnaden på VAG bilarna, utan att det rekomenderas att samtidigt byta vattenpump och en hel del andra slitagedelar när motorn är ändå öppnad. Det var samma visa på de gamla 2-ventilssexorna på BMW på E28/E30/E34. Vad jag läst mig till i äldre begagnattester kunde en service med kamremsbyte lätt landa på 10kkr för en 325 E30. En ganska saftig kostnad om man betänker dåtidens (1988) penningvärde. |
|
|
Jag tycker inte att 5000 är dyrt för ett kamremsbyte. Det nämns helt andra och mycket högre siffror i början av tråden. Iofs är 5000 dyrt jmf med min bror när hans mek bytte kamremmen på hans golf diesel 96:a för 200kr...:) Själva remmen var inte så dyr den heller..:) |
|
| varför skulle man inte tycka att 5000:- är dyrt?jag tycker att det är dyrt men säger inte att det inte finns dyrare modeller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.