AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.539

S80 T6

Sida 1 av 3
Tjenare

Sitter och funderar på att köpa trakor och undrar om någon här har några erfarenheter av en s80 t6, det går inte att få ett vettigt svar från folk på volvo forumet det enda man hör är byt bort Bmw liket och köp en riktig bil

Det jag skulle behöva vet är

Ungefärlig drifkostnad, har haft en 528 e39 innan så vi kan väl gämföra med den, har kollat upp själv att helförsäkring på en t6 kostar runt 7500 gämfört men det nästan 100hk svagare Bmwen som gick på 12000/år (mycket märkligt)

Ungefär med vilka intervaller bör turbon servas och vad kostar det
Saker att titta på vid ev köp

Och allt annat ni kan tänkas komma på all info om vovvan uppskattas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det jag kan säga angående driftskostnader är att bränsleförbrukningen på T6an kommer att ta dig med storm. På ett negativt sätt :-( Hade själv en under några dagar och snittförbrukningen låg då på 1,6 liter milen. Samma körning med min 530 ger 1,1 liter milen.

//Lövet
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Driftkostnader skulle jag tippa hamnade strax över dem för en 528 E39, litet beroende på skick och så vidare. Men, å andra sidan får Du en mer komfortabel, modernare och snabbare bil! :)

Mer konkret så är det intressant att kolla rena slitagedetaljer. Bromsar runt om är dyrt att byta, växellådorna kan bråka (och kostar väldigt mycket att renovera/byta).

Provkör alla intressanta objekt GRUNDLIGT och lyssna efter klonkade ljud samt känn efter så växellådan arbetar mjukt i alla lägen. Ta en extra sväng med stereo:n avstängd (det förhållandevis bra originalljudet trollar gärna bort eventuella konstiga ljud).

-- fjalar
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min gamla mor och hennes man har en S80 T6 executive av förra generationen som rullat 6000 mil.
Det är ingen snålvarg vid körning i tätorter och städer, det kan jag hålla med om.
Men på långkörningar går det att komma ner i anmärknigsvärt låga siffror faktiskt.
Motorn är så stark (272 HK) så den behöver inte belastas så hårt vid svenska hastigheter.

Men som andra bilar så beror bensinåtgången mycket på föraren.
Saker att kolla upp på T6 brukar mest handla om automatlådan.
En grundlig koll på automaten innan köp rekommenderas.

I övrigt gäller samma grejor som övriga S80. kolla framvagnen, styrleder och att tankmätaren fungerar
och visar rätt.
Det roliga med S80 för begagnatspekulanten är att bilens rostskydd håller otroligt hög klass.
service på Volvo är ganska dyrt (kan dock inte siffrorna på S80).
Motorn har kamrem också, men den har väldigt lån bytesintervall. tror det är 16.000 mil på S80.
(faceliftade V70N med femman har 18.000! mil på remmen.)

glöm inte att "tidsfaktorn" spelar roll på remmen också.
/L

Kamremsbyte på en T6:a vid 16000 mil är svindyrt. Runt 14000 kr eftersom alla tryckrör, turborör etc som ligger ovanpå motorn måste monteras bort. Samma gäller tändstiftsbyte vid 12000 mil

Den finns enbart med den 4-växlade geartronic-lådan vilket drar upp bränsleförbrukningen. Det beror på att dom 5-växlade har lite problem med hållbarheten på starkare motorer

Men det är en jäkla bil att gå eftersom den har 2 olika stora turboaggregat som laddar fullt i hela varvregistret

Den är stor och tung så naturligtvis drar den mycket hos en körglad ägare i storstans köer

Kräver minst 16-tums fälgar och har kraftigare bromsar ön vanliga S80 utan Turbo

Annars är den som vilken S80 som helst.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vad jag minns har den 2st likadana turboaggregat

BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Yes, två "små" är det.

//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det rör ju sig om två helt olika körkaraktärer. För mig känns en S80 av gamla modellen framtung och klumpig. Men som milslukare på motorvägen måste den vara riktigt komfortabel. Men att utnyttja alla hästarna i en T6:aför inspirerad landsvägskörning...nja...
Wow... 1.6 liter milen det var inte direkt lite med dagens bensinpriser

Men allt annat lät ju lovande

Någon som förresten provat att etanolknvertera en sådan bil? eller är det inte att rekomendera?
Från -01 har den en femväxlad låda och hela bilen blev bättre. Det återspeglas även i priset. Satsa på 01+.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyvärr stämmer inte ovanstående. Lådan är fortfarande 4-växlad även efter -01. (Vilket även gäller XC90T6)

Det som hände var att slagvolymen ökade med 139 cc och motorn fick variabel ventilsstyrning på insug och utblåssida. Ändringarna ökade effekten enligt Teknikens världs test Länk med 24 hk trots att uppgiven effekt är samma.

//Lövet
Vad skulle ni uppskatta skillnaden i servicekostnad mellan en vanlig s80 och en t6

Var på volvo här i umeå idag och tittade lite och förvånande nog ville inte säljaren ge något rakt svar
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Minimal egentligen för vanlig service. Det som skiljer är ju turboaggregaten egentligen och förutom att de eventuellt kräver bättre oljekvalitet (detta är jag inte säker på) så borde servicekostnaderna vara närmast identiska med S80 2,9 och mycket lika S80 2,4. I det senare fallet blir det naturligtvis ett tändstift mindre men vanlig basservice skiljer inte på särskilt många punkter mellan T6 och 2,9 samt 2,4.

Om du vill ha ett mer exakt svar på in på Volvoforumet www.jagrullar.se och ställ servicefrågan där.

//Lövet
Vet inte hur det är med S80 men min V70 T5 har exakt samma servicekostnader som de övriga 5-cylindriga syskonen utan turbo. Det är vad jag vet Castrol SLX som erbjuds även till Volvo om man servar på Bilia.
Dock kostar kamremsbytet inte mer än 2500kr på Bilia för V70 T5 men det är möjligt att timdebiteringen blir högre på T6 pga de dubbla turboaggregaten.
Problemet med kamremsbytet är att med 6:an så finns inte plats att byta kamremmen rätt av som på dom 5-cylindriga utan man måste riva en massa annat. Kompisen ringde runt till olika Verkstäder när han skulle serva sin vid 16000 mil och höll på att få en hjärtattack när han hörde priserna
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Vore ja du skulle jag hellre satsa på en 2.4T 200hk istället du får en mycket trevligare bil och prestandan skiljer inte så våldsamt,istället får du en mindre framtung bil. Beroende vilken budget du hade tänkt så skulle du nog försöka hitta en 03 eller nyare med FourC chassit som e ett samarbete med Öhlins.

gb
Har kollat runt lite på blocket och ser att många verkar ha problem med att automatlådan inte lägger i sista växeln, gissar att det är rätt dyrt att åtgärna
Någon som vet hur dyrt?

Skulle också behöva veta om någon har koll på serviceintervaller kamremsbyten växellådeservice m.m
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan också rekomendera 2,4t motorn. Ladda i BSR-programvara (ca. 8000kr) och du får 252hk/410Nm. Har själv haft denna kombination i en V70 -02 och den gick mycket bra och var faktiskt snabbare i flera intervall än den 540iAT jag hade innan.

___
//Ulf
Alla serviceintervaller etc är samma som övriga volvo-modeller på S80

Service var 2000:ende och kamrem vid 16000
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Du måste provköra. Är du van vid BMW kommer du bli grymt besviken på styrning och vägkänsla. Men jäklar vad den går! Litet bagageutrymme, men det verkar inte ligga högt på din lista.
Jo bagageutrymme hade varit trevligt (har 2 ungar)

Bilen jag vill ha ska ha runt 230-300hk gärna se bra ut (vet volvon är inte direkt snygg)

Det som också talar för är att jag betalade 12k/år för min 528 -96 och kollade upp att en s80 t6 skulle kosta runt 7k/år så det är ju rätt stor skillnad helt sjukt när det är nästan 100hk mer i volvon

Jag är inte helt fastlåst vid volvo men just nu känns det som att det lutar åt det hållet

Av vilka anledningar tycker ni att 2.4t är ett bättre köp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.