|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vi har haft två T6 i familjen (har fortfarande en) så jag har kört den en hel del. 2.4T är mycket bättre eftersom 270+ hk på framhjulen gör att den slingrar sig som en orm när man trampar på. Å andra sidan kanske du inte bryr dig och alternativet blir då att chippa en 2.4T och få en billigare försäkring. Varför kikar du inte på en Audi 2.7TQ Avant? Du borde kunna hitta en 00:a till ett sjysst pris. Den är snygg (tycker jag i alla fall) och har bra lastutrymme. Jag hade min 230-hästars kärra chippad och den gick som tåget med fyrhjulsdrift. Ungefär samma förbrukning som en T6:a, men bättre. Ta manuell låda i så fall eftersom automaten är lite vek. |
|
|
Låter som ett bra alternativ Liknande förbrukning säger du, vad hamnar den på? Såg förslag här på ca 1.5 liter/milen stämmer det? |
|
|
En bekant hade en A6 2,7T Quattro Avant. Den drog 1,3 liter milen blandad körning i mindre stad. //Lövet |
|
|
Manuell var den //Lövet |
|
| Drar dom endå så mass mkt så känns det nästan som driftkostnaderna blir samma som en 540/740 | |
| Om du med "dom" menar att den Audi jag föreslog ligger på samma peng som en 540 så har du nog rätt. De ligger ganska lika. Jag vill nog påstå att alla tre bilar ligger lika i drift och förbrukning, dvs. T6, 2,7TQ och 540. Det är inga billiga bilar du kikar på. Jag vill minnas att 2,7TQ låg på ca. 1,2 (blandad körning) även om den förstås gick att få under litern på långkörning. | |
|
Nä det blir väl inte helt gratis att köra men nu efter jag köpt lägenhet så har jag kört volvo v40 1.8 i ca 1 år Och att behöva kolla i filofaxen om man verkligen har tid att köra om är inget jag vill behöva uppleva igen Har du eller andra fler förslag på hyfsat stora bilar (i s80 klass) med 200+ hk så är alla förslag välkomna Helst vill man ju att bilen ska dra så lite som möjligt men det blir ju svårt att hitta en bil som kostar max 70k i inköp drar lite och går hårt |
|
|
200 hk + kostar soppa, så är det bara, men just T6 är riktigt, riktigt törstig så visst finns det alternativ. Ska det bara kostar runt 70' så blir det en hel del mil dock. BMW 530i E39 har 231 hk och kan köras runt litern. Den är västentligt snålare än S80T6 och Audi A6 2,7T Länk Sedan finns ju Audi A6 3,0 med 220 hk. Inte riktigt lika snål som 530n men ligger bara någon deciliter högre. Länk Sedan finns Peugeot 607 V6 med 207 hk. Kan inte förbrukningen på dem dock men lägre än T6 är den garanterat. Länk //Lövet |
|
|
Damien SWE du sa att det skulle vara trevligt med bagageutrymme.Varför köper du inte en v70n t5 eller 2.5t eller 2.4t istället för s80 t6. |
|
| Tycker v70 är så otroligt ful, okey s80 är väl inget design underverk men iaf lite rundare former än v70 | |
|
k1mzo Ungefär vad drar din 540?, lillebrorsan hade en 740 som drog ca 1.5 liter milen Hur mycket får du betala i försäkring? |
|
|
Opps...det jag hört av bekanta som har lite intresse och känsla ;) anser ju att S80 är bland det fulaste "moderna" bilarna i dagsläget,så tycker även jag :) V70 är ju lite bättre i design enligt många, så ock min åsikt...Men smaken är som baken...delad. Mvh Janne. |
|
|
Hehe..jo det är väl inte världens snyggaste bilar, hade budgeten varit större så hade jag inte ens funderat på en volvo Kollade upp försäkringen på en 540 för skojs skull från 14-20.000 inte direkt kul när traktorn kostar 7200/år |
|
|
Janne T: Måste säga att det visar sig att jag inte har vidare koll på volvos modellprogram Kollade lite vad som fanns för 70k och till min förvåning så kom den lite rundare v70in 01, trodde själv den kom mycket senare och låg utanför mitt prisspann Vad skulle du/ni säga att en sådan drar (2.4t) ? Kollade också på xc70, lite snyggare men lite dyrare, är det någon skillnad på v70 och xc70 förutom att xcn är högre? (Någon admin får gärna döpa om den här tråden till något annat s80 t6 börjar kännas lite fel när jag snart funderar på varenda bilmodell som finns) Tack vare er ;) Hjälpen uppskattas massor, har grym beslutsångest så alla tips som kan fås uppskattas |
|
| Skillnaden mellan v70n och xc70n är att xc bilar har awd som standard allt annat invändigt är typ samma,utvändigt xc lite högre och har lite fetare skärmar. | |
|
Har en V70T5 -02 med automat. Den drar ungefär 0.95-1.0L/mil blandat mellan tankningarna. 2.4T drar på centilitern lika mycket enligt specen. På landsväg/motorväg får den nästan klassas som snål, trots 250hk tar den inte mer än 0.75-0.85L/mil. Detta med automat och 17-tums hjul. Motorerna är ju likadana, förutom turbotrycket. T5 har kraft över hela registret medans 2.4T har mest bottenvrid. Var först ute efter en 2.4T/2.5T men ville samtidigt ha en bil med mycket utrustning och då blev det istället en T5. Dessa har oftast mer lull-lull som xenon, Dolby surround ljud, skinnklädsel, business++ etc. Sen är det kul med en V70 som sticker ut lite bland alla 2.4 och 2.4t, T5 är ju inte så vanlig i jämförelse. |
|
|
"Sen är det kul med en V70 som sticker ut lite bland alla 2.4 och 2.4t, T5 är ju inte så vanlig i jämförelse." Vad menar du?Utseende mesigt är de exakt lika.Vad är det som stiker ut? |
|
|
Loggan ;-) //Lövet |
|
| Jämför försäkringarna mellan 2.4T och T5. Det kan vara värt att gå på en 2.4T . Annars håller jag med om att det är lättare att hitta en välutrustad T5:a. | |
| Sony: Min sista mening var skriven med ironi. V70 är ju inte direkt Sveriges ovanligaste bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.