AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.703

Funderar på att köpa en 540 - e39

Sida 2 av 2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde ett antal tusen mil med min fd 540iAT -00 och låg då kring 1,3 i snitt. Motsvarande på min 530iAT -01 är 1,15 och en V70 2,4t Aut -02 var 1,07. Vill man ha en snål 540 så är det manuell som gäller, verkar vara en avsevärd skillnad i förbrukning. Framförallt är det kallstarter och stadskörning som straffar V8:an jämfört med bilar med mindre motorer. Går att komma under litern men då handlar det om långturer i landsvägstempo. På längre bilsemestrar med mestadels motorvägskörning, kombinerat med några % stad och landsväg brukade jag ligga på strax över litern.

Kring det miltal som den annonserade bilen har så brukar vattenpumpen lämna in vilket i sig inte kostar skjortan att byta men i mitt fall så drog den med sig en hel del annat när den rasade. I övrigt finns de flesta möjliga standardproblem för E39 beskrivet i begagnatguiden och med erfarenhet av tre st E39 så stämmer denna guide väldigt bra...

___
//Ulf
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
jo, utbudet är stort och de som annonserar verkar inte få sina bilar sålda.
Ingen av de 4 bilarna som jag tittade på för en månad sen är sålda, förutom den jag köpte då...
NS
71
NSD
750i 2009
p950nlu:
vad tycker du är skäligt pris för denna?
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rena fyndet:)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
baader: Nej jag skämtar inte.

Läs Ma1445 svar så ser man hur lite det skiljer i pris på reservdelar och vissa delar är t.o.m billigare än övriga 5-serien.

Det som skiljer i kostnad är försäkring och högre bränsletörst. Inte service och reparationer.
J.Lindström
Tja, jag har då en 540 touring och några fantasiförbrukningar på 0.8 landsväg eller 1,1 blandad har då jag ALDRIG haft.
Min drar c:a 0.95 i 100-110km/h och blandad ligger mer på 1,25-1,3l/mil i verklig förbrukning med lugn gaspedal (alltså tankat fullt å nollat trippen) men på färddatorn visar den 0,95 blandad och landsväg c:a 0,7....så färddatorn ljuger lite.
I övrigt är det en trevlig bil att köra, tyvärr en del smårackel som drar ner betyget.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Fantasi?

Färddatorns utsagor beror på de kalibreringsparametrar som
är satta i dess system. Det förutsätter förstås att den har koll
på bilens verkliga hastighet och färdsträcka och det beror i sin tur
på vilka hjul var och en satt dit på sin bil. Kollas enklast med GPS
och jämför med hastigheten man får fram i färddatorn
(ej hastighetsmätaren).

Sen är det kanske så att en automat drar något lite mer
än en manuell..

Svekke
att köra en 540 på 0,7-0,75L/mil är nog mest ett önsketänkande.
Jag har provat att verkligen ha ett ägg under gaspedalen och ansträngt mig för att se hur lite man kan komma ner i vid landsvägskörning och det blev som bäst strax under litern då, annars var det vid övrig körning alltid över litern/mil.
Men om man vill ligga och snåla på bensin är inte 540 rätt bil att köpa.
Då är det roligare att gasa på lite och känna kraften i 8:an det måste få kosta lite bensin och det är det värt.
Det är en av de roligaste, kraftfullaste vagnarna man kan köpa för en relativt låg peng jämfört med andra bilar i samma HP klass.
Den är lite dyrare att äga än övriga 5-Serien (förutom M5)
Men man slipper M5:ans ännu högre kostnader.
Om automaten dricker mer än den manuella lådan beror nog på hur man kör, jag vet att med manuell låda drar man alltid bilen lite mer i växlarna och det kostar ju lite mer också.
Tror att det går nog mest jämnt ut i förbrukning mellan manuell och automat

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag håller inte med om automat vs manuell utan tror att man utan vidare kan räkna med 0,1-0,15 lägre förbrukning med manuell. Som exempel så ligger genomsnittsförbrukningen på min fd 540iAT ungefär på samma nivå som min manuella M5, dvs kring 1,3-1,35.

Även enligt tillverkaren så anges i regel en förbrukning på ca. 0,1 högre för automatväxlade bilar jämfört med motsvarande manuell.

___
//Ulf
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
"Men om man vill ligga och snåla på bensin är inte 540 rätt bil att köpa."

Varför kommer alltid detta upp när det talas om förbrukning på större motorer? VILL - nä det vill man ju inte, klart man vill gasa. Men det kostar ju, så varför får inte V8-ägaren hushålla med ekonomin? Man kanske har en så´n kärra för att nå´n gång ibland kunna trycka på rejält, inte alltid - bara för att det går.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Propeller

Jag håller tummarna för att kärran din fortfarande efter
verkstadsbesöken går som en klocka :)

Svekke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med dig Propeller!

___
//Ulf
Mu
25
Murf
540iM Msport -01
Förbrukning 540im, standard: ~1,2 snålast: ~1,0 max: ~1,6. (Vid pumpen)
Bensinen kostar inte så mycket mer till en 540 än andra bilar. De enda gångerna jag märker skillnad i plånboken är när man åker buss.
hi
2
hingse
540iA Touring -98
Hej,
Har haft min 540T i 1år nu. Hur nöjd som helst. Vad du ska se upp med är framvagn(Bromsar) får inte vara några vibrationer semt ej dra åt något håll vid broms, Samma sak gäller drivlina detta kan bli dyrt bättre bättre dra sig ur då. Motorn måste gå utan missljud. Det vanliga, rosten i backlucka. se till att all El fungerar.
Min Drar i snitt ca 1.3/Mil
bytt vattenpump på BMW 5500kr lämnat in den på Inspection2 nu kostnad 7500kr
Hur nöjd som helst

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.