|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. jag är väldigt sugen på att löpa en begagnad 540 Länk Men först några frågor tiller här som vet betydligt mer än jag. Kan man åka på stora kostsamma reparationer om nåt slutar fungera? Hur mycket bensin drar bilen egentligen? | |
|
Det finns en del info kring bensinförbrukningen här på forumet. Min touring drar i genomsnitt cirka 1,1 l/mil blandat stads- landsvägskörning. Med tanke på att en V70 2.5T drar 1 liter så köper jag min förbrukning utan protest. Och då är V70 inte ens i närheten av 540 i varken prestanda eller komfort. Kolla miltalet via besiktningspapper och servicebok. Priset verkar ligga hyfsat rätt iaf... |
|
|
Tack för input. Hur menar du "Kolla miltalet via besiktningspapper och servicebok"? Vad tror du om att M-testa den? Är som sagt inte så insatt i bilar, vill bara köra dom. :) |
|
|
Några till grejer också. Kan man avaktivera airbagen fram, och sedan aktivera den igen? Ska ha barnstol fram en period. Hur mycket ligger fordonsskatten på varje år? Tacksam för hjälp! |
|
|
Läs begagnat guiden Länk reparationer är inte dyrare än till övriga E39. Fordonskatten är väl ca 2.800 kr. Airbag vet jag inte om den går att koppla ur. |
|
|
Vet inte om fallet är så om E39 men när det gäller E34 540 så är den dyrare att reparera det mesta när det gäller bromsar, drivlina, och alla stag och leder till upphängning eftersom dessa är kraftigare än till övriga 5-serien förutom M5. Om du tittar i mekonomen eller biltema så har dom bara några få detaljer till 540 och då måste man köpa originaldelar som inte är överdrivet billiga. Det vet jag eftersom 540:an jag hade som jag visserligen inte behövde reparera något nämnvärt ändå fick jag byta nån slitdetalj och det blev original detaljer då och dom var dyrare än till övriga 5-serien. skulle vara förvånad om E39 540 har exakt samma slitdetaljer som övriga 5 serien. |
|
|
"reparationer är inte dyrare än till övriga E39." HAHAHAHAHA hoppas du skämtar |
|
|
Jag har precis köpt en 540. Går utmärkt att avaktivera airbagen, kostar ca 3500 hos BMW. De byter bälte också. Min bil är nog lite väl törstig, visst är man lite gasglad i början men så mycket gasar jag inte eftersom min sambo och min lilla dotter är oftast med i bilen, Trots det drar den 1.4l mil enl färddatorn....faktiskt mer än jag trodde. kom typ 40 mil på 60 liter... Ska nog ta och byta lambda sonderna på bilen och se om förbrukningen går ner. annars är jag toknöjd med bilen, jag hade en 530 tidigare men det är slö jämfört med 540'n. Klart man kan råka på kostsamma reparationer, om du köper en bil på blocket så se till att få med begagnatförsäkringen, den är bra att ha om du får problem |
|
|
1,4l/milen i snitt över en längre period är nog ganska normalt... det nån sa om att den skulle dra 1.1l/blandat har jag svårt att tro på...om man inte kör som om man hade haft en nissan micra k11 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Baader . Jag har en Seat arosa 1,4 :) Min 540 ligger i medelförbrukning de senaste 2,5 åren på 1,06, normal framfart 70 % långa turer. Drar 1 liter milen/ fram o tillbaka till jobbet 10 minuter motorväg + 10 minuter stadstrafik 2X2,2 mil normal trafikrytm körning dvs max 120.= som en Volvo typ med hälften så mycket hkr. Har man pedalen i botten vilket inte är normalkörning så kan den dricka hur "mycket " men det gör ju vilken annan större bil som helst ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Var o kollade tidigare på bilen i fråga då den var annonserad för ett högre pris. Verkade väll vara ok, lite småskavanker, spricka i framrutan osv. Anledningen att jag inte slog till då var det för höga priset. Den 540 jag köpte har som lägst dragit 1,1l, 100%motorväg. Som mest 2,1l (kom 29 mil på 62l), 100% stadskörning. Har sen dess snittat ca 1,6l och då är det ca 65-75% stadskörning. Det är helt klart mer än jag räknat med, dessutom betydligt mer än M3an jag hade tidigare, men men, ångrar inget, bilen är underbar att köra jämfört med andra bilar i samma storlek. Bränsleförbruknings eventuella merkostnad, förutsatt att man kör <1000mil/år är nästintill försumbar om man ser till bilens totala kostnad inkl. värdeminskning. |
|
|
Min drar 0,75 i 90 km/h, 0,95 i 130 km/h Blandad körning enligt färddator: 1,1 l/mil Normal vecka = 8 mil stadskörning och 18 mil landsväg Den drar 1,8 l/mil stadskörning och 0.8 liter/mil landsväg. Medelvärde = [8 x 1,8 + 18 x 0.8]/ 26 = 1,1 l/mil Svekke |
|
|
brunofarare: Vet du nåt mer specifikt om bilen? Var det bara kosmetiska grejer som det var fel på? |
|
|
Som sagt, man kan köra en 540 på runt litern . MEN du köper inte en 540 för att söndagsåka kör du i stan med en och annan kallstart så landar du runt 1.5-1.8L/milen,Och jag lovar att du då och då kommer trampa plattan i mattan (ganska ofta faktiskt) Det är bättre att räkna lite högt om du oroar dej för soppakontot. Men det får det vara värt. ligger på 1.6L/Milen med 540ia ,kör 70-90%Stad. skulle tippa snittet vid blandad runt 1.1- 1.3L/Mil Kan tillägga att jag även har en Saab 9-5 med 150 lamm den dricker 1.2L/mil med min körning, kan jämföras med BMWns nästan 300 vrålkåta flodhästar som vill ha 1.6L/Mil,Jag mår inte dåligt någonstans när jag tankar BMWn, Saaben därimot vet jag inte om den förtjänar så mycket soppa.Har även ägt en E39 528 och just dom delarna jag har bytt har haft jämnförbara priser 540n är något dyrare de som skiljer är väll 7.5 l M-olja vs 6.5l, 8 T-stift vs 6 osv. Dom stag och leder jag behövt byta har dom på meca mekonomen eller motor nord . Priser hos meca Bromsskiva fram 528an 898sek, 540n 991sek yttre styrled 528an 482sek, 540n 671sek Länkarm fr ne bakre 528an 1491sek, 540n 1373sek. |
|
|
Olika bud om bensinförbrukningen, beror väll lite på hur man kör förståss. Ska ut och titta på bilen imorgon. Får se om man blir såld på den. är väldigt nyfiken på att för höra motorn.. |
|
| Om du hör den vill säga. . . . . . . | |
| Du får tyvärr lyssna ganska noga,men den låter gött ;). | |
|
Jag har själv aldrig hört den på avstånd, men den ska enl flickvännen låta betydligt mer utanför bilen, Men hon hör inte skillnad på en v8 och en trampmoped så vad vet jag. |
|
| Min automatväxlade pjäs drar 1,5 liter milen, mestadels stadskörnig med mycket stopp. Och tyvärr är den lite för tyst, vill gärna höra mer skönsång från 8:an. | |
|
NSD: Vad jag minns så verkade bilen vara ok mekaniskt, utbytes automatlåda som kändes som ny, inget klonk eller skrammel från bilen under körning, inget glappande från styrning eller upphängning. Bilen kändes tight och fin att köra. Olja o kylvatten såg ok ut. Motorn lät bra, inget tickande, klonkande eller rasslande. Det fanns en lackskada på höger bakskärm, sprickor i lacken på nedre delen av kofångaren bak. Sen var det mörkt tonade rutor på främre sidorutorna vilket är så vitt jag vet olagligt i Sverige? |
|
|
Brunofarare: Tack för "besiktningen". Ska kika på bilen så fort som möjligt. Begagnatutbudet just nu är ju gigantiskt, så det känns som ett bra tillfälle att slå till på nåt objekt. Kommer bli desto knepigare att få sålt min 320 ci till ett vettigt pris bara... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.