|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Skillnaden i sig har nog ingen missat. Diskussionen går väl snarare kring värdet av att gå upp ett steg. Och den diskussionen råder det väl som synes, lite delade meningar om... |
|
|
Måste nog backa från mitt tidigare uttalande om att diesel är en diesel. Jag bjuder på det. Provkörde i ren nyfikenhet en 325dA i helgen och det skulle jag inte gjort. Skillnaden var ganska stor. Jag är dock fortfarande väldigt nöjd med min 320d, vilket är den bästa bil jag haft inklusive 330:n jag hade innan. En 325d hade varit helt utanför min budget. I så fall får jag gå ner i årsmodell och då faller hela idén jag hade inför detta bilköpet. |
|
|
Jag har också fallit för 325d, och lyckligtvis ryms den inom ramarna som det ser ut just nu. Har dock väntat i en vecka på svar från leasingbolaget på vad leasingavgiften blir.... hur svårt kan det vara att lägga in uppgifterna i en kalkyl och maila tillbaka? Återkommer med utrustningslistan när jag har beställt. |
|
|
Frågan jag tycker du skall ställa dig,är 320D eller 330D! |
|
|
Jag skaffade en 525dT förra året. Då hade inte 520d med 177 hk kommit än utan den hade 163 hk. Skillnaden mellan 525d och 520d var stor. En sexa har en helt annan karaktär och svarar fint vid lägre varvtal än 4:an. Valet föll på en 525dT med något mindre utrustning. Det blev t.ex. standardstolar med skinn istället för en 520d med komfortstolar. När jag ska byta bil igen om ca 1 1/2 år så utesluter jag ändå inte att det kan bli en 520dT med m-paket och komfortstolar. Detta på grund av den låga förbrukningen och komforten. Håller på att byta min 116i mot en 120d så det får bli busbilen och touringen familjetransporten. Beror i och för sig på om nya 5-serien har kommit då och vad den har för motorer. Angående HiFi-paket så är det i princip en krav för mig. Hade en 320i med standardljud som hyrbil i ett par veckor. Flyttade sedan över mp3-spelaren till min 116i med HiFi och skillnaden i ljud går inte att beskriva. HiFi-paketet i E87 låter förresten bättre än i E61. |
|
|
Hur resonerar du i när du säger 330d eller 320d. 330d's motor verkar visserligen vara uppdaterad och man har lyckats sänka förbrukningen ytterligare, plus att den skall komma med kväveoxid katalysator, och därmed klara något högre EU norm. Men effektmässigt så har jag svårt att motivera merpriset på 44000:- för 330d, när ett chip till 325d för 700 euro ger samma effekt och ett med 40 hk mer än 330d kostar 1100 euro. |
|
|
Jag tycker att när man lägger ner så mycket pengar på en ny bil, så känns det inte helt ok att chippa den det första man gör med ev.framtida problem. Det är min åsikt men det är valfritt |
|
|
Du svarade aldrig på varför det bara är 320d och 330d som är aktuellt. Eftersom vi bor i landet lagom är väl 325d en bra kompromiss? Mvh Johan |
|
|
Tittar man på siffrorna så ligger 325D närmare 320D än 330D, må vara hänt att det är en skönare känsla med än 6:a. Men antingen är man" förnuftig" och tänker med plånboken då tar man än 320D det är en stor skillnad på 177 hk som kom sep- -07 mot den tidigare 163 hk. Och om man vill slå på stort så är det 330D som gäller enligt mig, driftskostnaderna är exect likvärdiga med 325D (kanske inte försäkringen) men skatt och förbrukning och då får du +48 hk plus lika många tusenlappar men det kan det vara värt eller!!!!!!! |
|
|
Jag har 320d och den är kanon, draget räcker gott.. Men jag skulle ha valt bort professional cd och satsat på business navi med bluetooth handsfree istället.. |
|
|
Provkörde som sagt 325dA och gillade den skarpt, men vid närmare eftertanke så har jag förstått att den har samma förbrukning som 330d och stämmer det där med att skatten är densamma så hade jag nog ångrat mig och velat ha en 330d istället. Bilintresset är som en sjuka, man blir aldrig nöjd alltid finns något annat som är bättre på ena eller andra sättet. Antingen satsar man på nyare bil och suktar efter den där bilen med mer pulver, eller så satsar man på en fet motor och så oroar man sig för problem för att bilen är till åren. hade en äldre bil med större motor innan och det var ett litet störmoment. Nä jag gjorde nog rätt som tänkte ekonomiskt. *klickar på besvara inlägget och börjar fundera på den där M3:an igen* |
|
| Men varför köpa 330D när man kan köpa 335d... | |
|
För om man vill ha manuell 6 växlad låda, så blir det 330D som är top of the line när det gäller 3-serien (gäller även bensinarna om kommer mins rätt). |
|
| 335i är manuell som standard!Bara 335d, Som endast har automat !Ej konstigt eftersom vridet är nära 600 nm | |
|
exakt, varför köpa 330d när man får 335d för ungefär samma pengar? (om bägge ska vara tomatväxlade) 330d blir, liksom fallet 330i vs. 335i utspelad av storebrorsan. 325d är mkt attraktiv pga att man åtnjuter 6an till ett betdligt lägre pris än 330d/335d. |
|
|
måste ju säga att BMW har en väldigt finurlig prissättning med tanke på hur svårt det är att hitta en vinnare. |
|
|
Faxade iväg en beställning till leasingbolaget ikväll ;-) Efter en massa beslutsvåndor, där jag började fundera på 330d eller till och med en 135 coupé (hur får man in 3 barn bak? ha ha ha!) Så blev det till slut en 325d manuell sedan med följande utrustning: A52 Spacegrå Metallic LCCX Läder Dakota Oyster 7RR Dynamic package -2S1 LM fälg Stjärneker 286 -481 Sportstolar -522 Xenonljus -563 Belysningspaket -704 M Sportchassi -710 M Lädersportratt 7RS Comfort package -431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel -465 Fällbara ryggstöd -4AE Armstöd fram -507 Park Distance Control (PDC) bak -521 Regnsensor -534 Klimatautomatik -544 Farthållare med bromsfunktion -663 BMW Professional Radio med CD 249 Multifunktion i ratt 320 Ej Modellbeteckning 3AC Dragkrok infällbar 441 Rökarpaket 470 Isofixfästen 493 Förvaringspaket 4AT Interiörlist Svart högglans 6FL USB-Anslutning 775 Individual Anthracit innertak Fortfarande lite osäker på färgen på lacken och stolarna. Är Oyster för ljust när man har barn? Bilderna på nätet är väldigt ljusa, men provet hos handlaren ser mycket mörkare ut. Någon som har sett den i verkligheten? Med lite tur blir det leverans 1 mars;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.