AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.419

Funderar på en 320d eller 325d

Sida 1 av 2
Fr
89
Freske
530d xDrive Touring - 2015 m power kit
Ska byta tjänstebil efter årsskiftet, så det börjar dra ihop sig till en beställning.

Kollar just nu på 320d eller 325d Sedan med följande utrustning

Spacegrå metallic (eller den nya Bluewater metallic)
Läder Dakota Oyster (eller svart)
Steptronic
Dynamic package
-Multifunktion i ratt
-LM fälg stjärneker 286
-Sportstolar
-Xenonljus
-Belysningpaket
-M Sportchassi
-M Läderratt m växelpaddlar
ComfortPackage
-Automatisk avbländbar innerbackspegel
-Fällbara ryggstöd
-Armstödfram
-PDC bak
-Regnsensor
-Klimatautomatik
-Farthållar med bromsfunktion
-BMW Professional Radio m CD
Isofixfästen
Förvaringspaket
USB-anslutning

Har jag missat något uppenbart?

Sen är det ju det vanliga dilemmat med, större motor och mindre utrustning eller tvärtom.
Vill ju helst ha 325d, men priset drar ju iväg lite, speciellt med Steptronic, och med den kan man ju tydligen inte köra ESS Tunings stage 2 chip.... å andra sidan Stage 1 chippet ger väl 255hp och det lär ju räcka ett tag.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag hade atgit en 325d med mindre utr alla dagar i veckan, den motorn är grovt underskattad/-prisad/-specad i mina ögan, precis lika fin som 330d och 335d.
32od är så klart lite snålare, men 6an gör det värt ändå.

du har väl missat ett ljudpaket kanske, om du inte tänkte byta det själv. std låter skit, rent ut sagt.
Fr
89
Freske
Ok ska kolla om det finns någon möjlighet att jämföra ljudet mellan std och första uppdrageringen.

Överväger att skippa Steptronic för att hålla ner priset lite, någon som har en 325d manuell och kan ge en kort rapport?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har kört båda motorerna, 320d'n med manuell låda och en 325dA.

325dA är verkligen en toppen motor! Mycket fin motorljud och et bra drag hela vägen från botten.

Största skillnaden märks helt klart i motorvägsfart, där 325dA känns snabbare och tryggare ;-)

Körde båda bilarna på bana, så bränsleförbrukningen kan jag inte uttala mig om :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag har en 325d och valde mellan 320d eller 325d.... Fast det blev till slut 325d och jag ångrar mig INTE EN ENDASTE sekund.

Bilen är lätt att köra på 0,5-0,55 på landsväg och drar blandat ca 0,6. Då ska man även ha i åtanke att min bil rullar på 235 / 265 19" hjul.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Fr
89
Freske
NiKeMaN

Har för mig att jag läste någonstans om att du körde med ESS chip, stämmer det eller har jag drömt?

Jag har än så länge bara kört automat på 325d, ska försöka prova en manuell också. När jag körde 320d så upplevede jag att jag knappt hann med att växla innan vridmomenttoppen var passerad (typ 4000 varv). Det blir ju en lite annorlunda körstil, man kanske ska lite på vridet och bara skicka i varannan växel ;-)

Hur tycker du det funkar med manuell på 325d och jämförde du med automaten?

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag kör ju IOFS den äldre varianten av 320D, men med lite trimbox på.

Bilen funkar KANON med steptronic lådan och jag kör regelbundet med både tungt släp och packning utan att bilen är seg på något sätt.

Skall man inte agera racerförare så räcker 320D motorn väldigt långt. Seciellt den nya 177 hästarn.. Klickar man dessutom i en box eller chippar bilen senare så blir det ÄNNU bättre. Dessutom får man ju ett trevligare förmånsvärde på en 320da än en 325d.

Men 325d har jag inte provat, men kan tänka mig att det är ett bra val för de som vill ha lite mer pulver, men inte vill gå på en 330d eller 335d. En god kamrat till mig åker en chippad E90 330D touring med manuell och den bilen är det f*n GRYMT acc. i. en riktig autobahn racer. Och han klarar sig på runt 7l/100km nere i tyskland enl. honom själv.

//amullo
---
Länk
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Freske: Det har du nog tyvärr drömt..... ;)

ps: Du har fått PM.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Fr
89
Freske
Har nu provat 325d manuell, och den var ju schysst, kändes lite ovant med växlingspunkterna först men efter ett tag så gav det sig. Med dieselsexans vridmomentet är det ju inga problem att gasa upp till 70 på tvåan och sen lägga i 6:an direkt. Och kör man aktivt så kan man ju verkligen använda växlarna. Å andra sidan kan jag inte säga att varken accet eller förbrukningen var direkt bättre med manuell låda än med automaten.

Inget lätt beslut alltså.

Jag har dock bestämt mig för att lägga på Innertak i antracit, och rökarpaket för att få ett 12v uttag fram för en lös navigator.

Sen vore det ju mulligt med; Hifi-högtalarsystem, 18-tummare, dragkrok och delelktrisk stolsinställning.

Anledningen till Delelektrisk stolsinställning är att kunna justera lutning på ryggstödet steglöst, tycker att BMWs lösning med hack med relativt stora avstånd är ganska dålig. Det vore mycket bättre med en ratt för en mer steglös manuellinställning som de flesta andra har.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Freske:

Den stora fördelen med manuell låda är att den tål trimning med säkerhet, 325d har en vekare automat än 330d men den manuella lådan är likadan på både 325d och 330d - men det visste/anade du väl redan? ;)

Avtagbart drag är aldrig fel på en stark diesel. Flera högtalare borde vara en vettig investering, du kan ju alltid byta ut dem mot bättre när du tröttnat - bara att hitta nåt som passar (med justering).

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle säga att du bör fundera över om du vill ha manuell eller automat, innan du bestämmer storlek på motor. Det känns som mer väsentligt, iaf för mig. Det är två helt skilda saker för mig. 320d eller 325d är en mindre sak, återigen, för min del då...
Har en 320d själv och är supernöjd, visst hade jag hellre haft en 6:a men i totalkalkylen var det viktigare med skinn, automat och m-paket för min del, än att det blev en 325d.

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Är du intresserad av bilkörning är valet lätt, välj 325d.

BMW:s fyrcylindriga dieslar är snåla men går som en entreprenadmaskin i jämförelse med sexorna som har mindre vibrationer, mycket skönare ljud, bredare register och mer kraft. En BMW med fyrcylindrig diesel tappar väldigt mycket av BMW-känslan tycker jag, särskilt i ett "sportigt" satt chassi som i trean.

Mvh
Arese
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Om ekonomin tillåter. Välj 325:an, verkligen en kanon motor. Tror det är bättre att satsa på rätt modell än att välja till onödig extrautrustning som du ändå inte kan få igen pengar för den dagen du ska sälja.

//Stefan
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har en 320d som jag tycker är hur go som helst. Känns verkligen inte som det är mindre BMW-känsla i den och då jämför jag med min gamla 330 bensinare och det säger en hel del.

320d är nog den optimala BMW:n anser jag om man beaktar ekonomi och känsla. Istället för en tre år gammal bil, men diverse oro för att nått kan strula så har jag en bil med nybils-känslan kvar, gratis service och garanti kvar.

Utan hänsyn till ekonomi hade jag ändå aldrig valt en 325d, jag hade valt en M3:a. Det är lite antingen eller för mig, så funkar jag :-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nya M3:an står och väntar i garaget, har varit ute och startat bilen 3 gånger i kväll.

//Stefan
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Grattis! Det är nog bäst att du startar den en gång till för säkerhets skull :-)
32
17
320 Diesel
Bmw 320D Touring-09
Freske:

Har själv precis fått min nya 320 D och kört cirka 200 mil nu. Underbar bil och underbar motor tycker jag. 177 hk och 350 newton räcker långt i mitt tycke.

Har spacegrå färgen. Mycket snygg :)

Det enda jag tycker du saknar och som jag aldrig hade kunnat leva utan är Hifi Professional DSP (otroligt lyft från orginal stereon) samt den fjärrstyrda dieselvärmaren. Nu bor du kanske inte i Norrland med snö och is som jag, men där jag bor så var den lätt värd 10 000 kr.

Lycka till!

Mvh
Jonas
32
17
320 Diesel
Bmw 320D Touring-09
Glömde skriva att jag trots en "rå" knappt inkörd motor har snittat mellan 0,59-0,67 blandad körning sen jag fick bilen... Glädje bara det :D
Helt klart 325d. En 6-cylindrig diesel är mycket trevligare än en fyra, jag tycker dessutom att 320d går rått och är väldigt högljudd.
Sen får du ju trevligare tillbehör till sexan som farthållare med bromsfunktion.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
En diesel är en diesel, det spelar ingen roll hur många burkar den har, jag jobbar med dieselmotorer på 16 liter och dom låter fasen likadant.

det är dags släppa sexfixering nu BMW grabbar ;-)
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Om man inte märker skillnad mellan 320d och 325 eller 330 är man nog inte så intresserad av sex överhuvudtaget.....:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.