AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.252

Är det ok att skriva om annonser från Blocket?

Sida 3 av 4
Precis som jag sa ovan, görs det ständigt en avvägning mellan yttrandefrihet och exv. förtal och naturligtvis är det hårfint om ovan uppgifter är förenat med YGL och PUL - dock är det så att det krävs liiiite mer när det rör sig om en sk offentlig person. Frågan är dock om ovan nämnda personer kan räknas som offentliga personer och i såfall i vilken utsträckning....

Björn; Hur går det med 130:n? Min farbror har en svartmetallic 130 som snart ska säljas för 200 tkr; svensksåld, 4000 mil, skinnklädsel, navi, xenon etc... PM:a mig om du är intresserad!

Trevlig helg allesammans! =)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Var inte poängen med tråden att varna för oseriösa säljare?
kilroy
Det eventuella problemet med yttrandefrihet och PUL består av två delar när det gäller webbaserade forum...

- Dels har den enskilde medlemmen ett ansvar.

- Dels har den juridiske ägaren till sajten ett ansvar.

Autopower är ett omodererat forum (om det inte ändrats de senaste dagarna) vilket innebär att den juridiske ägaren och dennes moderatorer i efterhand skall bedöma startade trådar och svar utifrån den aktuella lagstiftningen.

Det förutsätter relevant kunskap om gällande lagstiftning och enligt min bedömning så finns inte den vilket framgår då man läser reglerna...

§3. Vi förbehåller oss rätten att radera vilket meddelande som helst av vilken anledning som helst. Du står som ensam ansvarig för innehållet i dina meddelanden, och genom din registrering styrker du att hålla AutoPower och dess medarbetare fria från ansvar från alla eventuella ärenden som kan uppkomma genom postandet av dina meddelanden.

Den skrivningen är juridiskt sett inte hållbar. En forumägare med ett omodererat forum registrerat i Sverige kan aldrig friskriva sig från ansvar. Som forumägare kan man bli åtalad för spridning av otillåtna uppgifter eller enligt PUL genom att INTE plocka bort material från forumet.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

hej alla glada!
Ett varningens finger för annons.
Länk

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nylackad huv och framskärmar. Frontsmälld?? ;)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Patten> Motivera tydligt!
jag har inte sett denna bil och tänker göra det heller efter att sett den första 323:an han skulle sälja.

men att skriva nyskick invändigt och redan på kortet se fläckarna i framsätet hade nog inte gjort nån glad.....visst kan det vara synvilla på kortet,men med fakta sen tidigare bil han ville sälja på mig så är jag tämligen övertygad att jag har rätt igen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Snälla någon. Nu börjar det pratas dynga om annonser som personer inte ens varit och titta på.

//Lövet
vad är det för människor som inte tvättar/städar bilen innan man plåtar för annons? suck.
Terry N
Varför skriver man nyskick på ngt som gått 18' mil. Otroligt tröttsamt. Nyskick är när en bil stått i försäljninghallen och kanske varit provkörd...Eller en samlarbil i utställningsskick med mkt få mil.
Vita blinkers fram, och orange sida och bak. Konsekvent...
Hej !
ja min intention va inte att smutskasta nån...även om det kanske är lite svårt när man måste visa vem och vad som säljs.

meningen är ju att ingen här som ska köpa bil ska slippa slösa tid och bensin.

Men det är bara mina 5 cent.

Trevlig helg

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så för att en stol är smutsig på en bild så ska man alltså "varna" hela internet för bilen?

//Lövet
Terry N
Är man lite annonskännare kan man gått varna för denna annons, skriver man nyskick inte bara en gång utan 2. måste ses x2. måste upplevas mm. Och sen ser man bilden på stolen så står det inte rätt till. Skriva nyskick är ett otyg i sig och sedan med den stolen och det höga miltalet till det. Man går snabbt vidare till andra annonser.
Tja Lövet!
Det är ju samma kille som skulle sälja en annan bil till mig,se början av tråden.
Därför som jag la ut länken på den bil han nu ska sälja.....så att inte nån slösar tid/pengar och åker och tittar på den.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Är det bara jag som ser nyansskillnaden mellan framskärmarna och framdörrarna på 323-kuppen?

mvh Johan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, jag har redan nämnt det ;) Dessutom verkar framskärmar huv och front ha den avvikande nyansen, vilket får en att misstänka att den kan ha varit lite "trubbig i nosen". Kan ju vara helt obefogat, men det finns ju mycket ihopfuskat för vinnings skull.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det borde vara starffbart och belagt med böter att inte beskriva "objektet"
som det är är. Vet man inte eller kan inte svara på vissa frågor så säger man det så får spekulanten själv avgöra om han/hon vill åka och titta.

Det finns så många exempel på "skojare" och standardproblemen är det här
med "rostfri", inte ens nya bilar är 100% rostfria då de ska säljas. En del säger man ser ingen rost, nej för att personen har målat över den dagen innan den ska ut på försäljning.

Folk tror att folk är dumma. Min kompis skulle köpa en golf III diesel, körde 100mil tur och retur bara för att priset var intressant och bilen var rostfri enligt säljaren.

Säljaren hade målat den för hand nerifrån dörrlisterna upp till midjelisterna
med svart färg, någon typ av body och på något sätt lyckats undvika att visa detta i annonsen. det såg fruktansvärt ut. Självklart fanns det rost under dem och bilen hade rostangrep runt om också, lite här och där.

Det fanns en massa andra saker som jag inte kommer ihåg, bla defekter inne i bilen som inte angavs utan bilen var rostfri och allt skulle fungera.
Självklart blev killen jag känner vansinnig med tanke på att resan kostade
10 timmar och 1000kr i bensin.

Killen som sålde bilen fortsatte att hävda att HAN tyckte att bilen var rostfri och jättefin i lacken och att han inte kände till alla andra problemen, så folk som tycker att spekulater frågar en massa kring de säljer kanske borde tänka lite längre än vad näsan räcker.
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Tycker att det är en intressant tråd.
Dock är det synd att det inte är angivet regnummer i inläggen, utan endast blocket annonser, som försvinner snabbt.

Står regnumret i tråden kan man ju ibland få en varning när man gör en sökning på det.
När man inte får nämna saker som kan uppfattas som personangrepp är nog att skriva regnummer ännu mer att hänga ut nån...även om det vore bra som tusan..vad säer moderator om det tro?
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Här är annars en bil som definitivt inte är svensksåld... Undrar vad "sv såld" i rubriken står för? Svår såld? :P

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.