AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.251

Är det ok att skriva om annonser från Blocket?

Sida 1 av 4
Så har jag kikat på lite bilar och man blir ju mer än förvånad va folk INTE kan ta hand om sina bilar....

Vågar jag hänga ut ett par annonser jag vart och kikat på?
Mest för att andra ska slippa höra i tfn..."ja den är superfin"
Sen när man kommer dit ser det helt enkelt förjävligt ut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du på ett sakligt sätt kan förklara vad som har varit fel (undvik att lägga in dina personliga reflektioner utan beskriv bara vad du sett) så kan det vara okey.

//Lövet
Okej då åker vi =)
1 Vecka sen kollade på denna.
Länk

Frågan är:Toppskick på bilen eller fälgarna?

Inte hjulen på bild som sitter på bilen.
Däremot 15 tums orginalfälgar med allroundäck.
Bilen är troligen krockad då hö bakdörr står ut 3-4mm när den är stängd.
höger fram och bakdörr hänger tätningslisten utanför dörrarna..
Smutsig inuti
A/C funkade inte.
mittkonsolen såg ut som den dragits efter bilen..skavd och ful
Rostangrepp baklucka.
Så den köpte jag inte...som ni kanske förstår.

Sen idag va jag och kikade på en annan som jag tyckte såg lite FÖR bra ut på bild,men tänkte att den här killen kanske vet hur man vårdar sin bil och därför är den så fin.
Länk
Givetvis är man lite skeptiskt på milantalet då den gått långt.
Alla 4 fälgar var kantstötta och mkt dåligt bättrade,silverfärg på bromsoken efter spray när man bättrat fälgarna,fukt under mattor i bak.
Trasigt förarsäte på skinnet så det va hål igenom.
Sidokjolar lossnat i fästen fram som man försökt laga med smältlim.
Rost insida baklucka.
Omlackad huv med extrema rinningar på front/insida.
Motorrummet va vitt????På etiketten i motorrummet står det silver.

Så det blev ingen bil idag heller.
NU ska jag spara mina slantar och köpa nåt bra ex av bil. ca 80-90k
Tips mottages varmt
Mvh Patten

D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Mycket sakligt och bra skrivet.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Bra att du är så noga!

Sen tycker jag det är extra kul att det gäller SV-Sålda bilar också, inte för att det är nån garanti för att import är altid bättre.

Jag har kollat på många SV-sålda, många verkar leva med alla fel o skavanker. Som att på nåt sätt "växer ihop" med felen o ser inte de till slut.

Mvh:

Zoltan
Jag var och kollade på en 523iT från 99 för ca en månad sedan. Det skulle vara utan rost enligt säljaren.
Väl på plats var det rejält med rost i alla dörrarna, i bakluckan. Värsta av allt var när jag lyfte på bakrutan...där var det kex. Kommentaren från säljaren..."du kan inte förvänta dig en ny bil"...visst, men varför sa han att den inte hade någon rost, chansa han på att jag var blind? Undersökte inte den ytterligare, då rosten räckte för mig för att tacka för mig.

Tycker en sådan här tråd är alldeles perfekt att ha på här på forumet.

Då slipper man slösa allt för mycket tid att själv åka och kolla på någonting som skulle visa sig vara ett vrak.

Om en säljare öppet ljuger i en annons tycker inte jag alls det är fel att varna här.
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Kanon tråd, har man inte vårdat sin bil så ska man inte få någon extra slant när man säljer :)

Va ärlig istället så uppfattas man som seriös säljare också!

Less is More
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vill uttrycka mina reflektioner efter att ha tittat på denne 328a i somras:
Länk

Bilen var rejält sliten invändigt, pappa har kört en E34 30k mil och en E46a 40K mil men ingen av dom var i närheten av denna bilens skick. Resten av bilen (baksäte+bagage) var dock i bra skick och förmodligen sparsamt använt.

Vindruta, front och motorhuv var rejält blästrade, dimljusen sönderslagna av nånting typ stenskott och var rostiga. Såg ut som om det varit vatten där ett bra tag.

ASC, ABS var ur funktion. Klima ur funktion

Motorn gick ojämt, kladdig olja (vatten i oljan?), efter att ha stängt av den fick vi inte igång han hur vi än bar oss åt.

Bilen var nybes UA trots alla ovanstående fel, inga dimljus, tända varningslampor, obefintliga bromsar, ingen handbroms. Och innan besiktning hade den stått ute i 2 år på en parkering. (jag kollade på den dan efter bes)

Bilen gav ett allmänt sunkigt och misskött intryck, vi misstänkte även att den gått betydligt längre än vad mätaren sa...

Mina intryck av bilen för ungefär tre månader sen, killen som ägde bilen hette för övrigt inte Göran utan nått utländskt.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Och snubben som säljer bilen nu heter inte Göran heller, ser du på stavningen :)
Det är garanterat nån med utländskt namn, men det är svårare att sälja med ett sådant namn. Folk förknippar det med misskötta bilar. Hur det stämmer eller ej vet jag inte. Men av göran som stavar sådär kööpte jag då ingen bil *:)
Han som skulle sälja..>
Länk

Ringde mig 2 ggr redan när jag va på väg hem och ville då sälja en annan bil till mig som skulle va riktigt fin..*host*.Skulle inte tro det va =)
Lasse Karlsson
En sådan här tråd är ju kanon!! Tramsnissar, oavsett om det är köpare eller säljare, kan man ju verkligen vara utan!! Måste ju vara otroligt frustrerande att åka och titta på en bil, som man tror är fin, men som visar sig vara skit!!

Hade vår 750E38-99 till salu för ett tag sen, och en lirare som ansåg sig vara en seriös spekulant, merjlbombade mig med frågor om ditten och datten om bilen. Till slut när han kommit med sitt så kallade sista bud, antog vi detta och man trodde det var dags för affär! Då meddelar han att han vill pruta 3 papp pga han måste komma och hämta bilen, då det var ca 45 mil att köra!!!

Vi hade redan prutat mer än tillräckligt och gick så klart inte med på detta!! och då drog sig pölstrynet ur affären pga detta!!! Snacka om seriös ev köpare som fått ett bra pris, men sedan drar sig ur affären för att bilen finns för långt bort!!!! Det kunde han kommit på lite tidigare!!

Skickade honom ett argt mejl där jag förklarade att så där gör man inte!! och fick då ett tillbaka, där man i stort var idiotförklarad!! VILKA PUCKON!!!

Så häng gärna ut "kreti" och "pleti" i trådar på Forumet!! alltid hjälper det nån att slippa onödiga stolpskott till köpare/säljare!!

HA DET!!!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Försök gärna att hålla nivån på tråden högt, undvik helst uttryck som "pölstryne" (även om det var ganska kul) annars kommer någon sur jäkel att maila moderatorerna över att de inte har någon som helst lust att vara föremål för den diskussionen och då kommer tråden att tas bort.

Håll er objektiva mina herrar för jag vill inte att tråden tas bort.

//Lövet
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Även om det finns alla varianter av nationaliteter som försöker kränga skit, så börja inte hänga ut bara invandrare. Jag har sett lika mycket skit hos svenskar.

Det har med personlighet att göra, inte nationalitet, tror jag.

En kul grej:

Polaren skulle köpa en Passat, säljaren fanns i Bergsjön. Väl på plats, står det en gubbe i linne, kallingar o brun kavaj på balkongen o ber oss komma upp medans bilen anländer.

Den har fått punka på väg dit, hans kusin körde den.

Gissa om vi åkte, FORT från platsen?

Mycket skit finns det, verkligen.

Mvh:

Zoltan
FD-Ormen,

håller med dig "Ormen" om att det finns skit hos alla typer av bilkrängare. Den jag beskriver var inte otrevlig på något sätt, mer okunnig och bilen var helt enkelt en rostfestival.

Din upplevelse låter komisk i efterhand och jag antar att du inte vill ha den ogjord....?

Var och kollade på en Saab 9-3 00:a 2,0T 205hk för ca 1,5 år sedan. Den skulle ha 2-3 repor på 3-4 cm. Bilen var totalt sönderrepad....trodde säljaren att jag skulle vara blind. Titten varade i 90sekunder sedan åkte jag hem, han inte bli arg förrän på vägen hem.....

No
24
NormySan
BMW 323ti Compact -98
Kunde inte låta bli, men titta på den här killen:

Länk

Skön snubbe :P

Undrar om det gör bilen mer lättsåld att posera med sina skor uppe på framspoilern
Nya tidens kontaktannons?
Var och kikade på en BMW 850 för ett tag sedan.
Objektet en 92.a som rullat strax under 17' mil.
Barbadosgrön Metallic med matchande klädsel.
Tvekade en stund pga klädseln men den charmade mej ändock på ett skumt sätt...nåväl kontaktade ägaren som var säljare på ett golv företag i helsingborgs trakten och ingen affär den gången pga ett för högt pris...
Döm om min förvåning då bilen efter 1 mån dök upp hos en bilhandlare på västkusten nära Göteborg.
Kontaktade denne säljare som för övrigt sålde denna bil privat.
Snackade en hel del med vederbörade om bilen och fick även info vart bilen kom ifrån med den första ägaren.
Var även i kontakt med verkstaden där den servats från början.
Allt var ok tills dagen före jag skulle åka ock kika på bilen, som förövrigt var 50 mil från min bostad !!!!!
Säljaren ringde ock sa att bilen läckte ytterst lite olja på golvet, men att det inte var mer än ett par ml som kommit.
Blev först tveksam men övertygades om att han "verkligen" inte vill undanhålla något för mej.
Poängterade min körsträcka och att jag inte skulle ha ett normalt beteende om saker visade sej annorlunda än beskrivningarna han gett mej.
Dagen kom ock färden startade 03.30 på morgonen.
Vintern närmade sej, ja det var i slutet av Oktober och bilen hade 265:or sulade så snö var inget jag önskade den dagen..
Var framme kl. 09:30, i en inte alltför laglig snitthastighet på väg ner.
Det första säljaren gör är att avtäcka sin Ducati 962 för mej ock sen går en sväng till sitt skrivbord !?
Där står man som ett fån ock betraktar ett objekt man har föga intresse för efter 50 mils harvande på morgonkvisten.
Ser efter en stund 850 i ett annat rum bredvid det kyffe han kallar sitt kontor.
Knallar dit ock börjar undersökningen av bilen varvid säljaren kommer ock säger....jaha du kunde inte hålla dej !??
Sa inget,kommentarer överflödiga...
Första felet lokaliserades efter 1sek då batteriladdaren var ikopplad..
Ja den ville inte starta imorse...har inte kört med bilen på länge....
Killen som jag först hade talat med ang bilen hade kört den från Helsingborg upp till vederbörande i Götet bara 3v innan ?
Ett relä tickade oroväckande med ock jag mitt snille lade handen på det...fräs !!
Glödhett !
Stolarna drogs snett vid justering och rutorna på förarsidan synkade inte mot varandra och listen hade gett upp mellan dessa med.
Hur som tog bilen på en tur längs E6.an och var föga imponerad av prestandan.
Lät som en trött Buick ock den ena Volvon efter dn andra passerade bilen utan att tvingas plåga livet ur Hissingekärrorna.
När jag återvände efter körda 7km så trodde jag att bilen började brinna.
Röken steg som en pelare från kanterna av huven.
Det var det lilla oljeläckaget som säljaren så snällt informerade mej om via telefonen.
Hela underredet var indrängt i olja varvid kattarna försökte bränna bort överskottet som rann längsmed underredet.
Kände hur jag nästan tappade orienteringen av ilskan som började nå väldigt höga nivåer just då.
Som tur var så hade jag min flickvän med som chaffis i fall det skulle bli buisness på 850, hon räddade mej troligen ifrån ett straff den dagen.
Kommentaren från säljaren att....jamen dom där brukar väl läcka lite olja som standard....eller när jag påpekade att jag inte skulle ha bilen.....trodde du var seriös spekulant.....fick flickvännen att jobba väldigt för att hålla mej lugn.
En sådan oseriös människa som är svenskare än svensk får mej att gå i taket.
Att bara utländska säljare är opålitliga ock lögnare stämmer definitivt inte !
Bilen fanns med senare i sommar/höst med kommetarer som ...fått mycket beröm av andra....välvårdad...felfri etc.
Eftersom säljaren sålde bilen privat och inte via bilfirman avstår jag från att lägga ut detaljer om bilfirman då jag inte handlat bil därigenom.
Regnr på bilen kan jag däremot lägga ut...
PFG 224
Usch, alltid lika tråkigt att höra denna sorters historier - bra dock att du informerar om den. Fast firmans namn skulle inte skada då säljaren torde agera lika även inom företaget...
@Normysan: haha, ja jag och några polare gladde oss åt den annonsen i lördags. det måste finnas en gnutta självironi i den annonsen. eller? :)
Detta är information som man skall lagra personligen, om ett år så dyker man säkert på bilen igen och kanske glömt bort den.

Jag blir så less å se å höra om dom här annonserna, det är vanliga hederliga människor som blir lurade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.