AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.250

Är det ok att skriva om annonser från Blocket?

Sida 2 av 4
Det ser lite lattjo ut på sista bilden Länk bilen står i diket typ med gräset upp till stötfångaren:) Och på bilden före så har han stått och slirat men inte kommit upp ur diket:)
NorMysan:
Tänkte exakt som du när jag såg annonsen =))

/Micke

Länk
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Då fyller jag på med följande bil som jag var spekulant på:
Länk

Pratade med ägaren och bilen skulle vara sveriges finaste och uttagen 2003 12 18. Jag som söker en e39 touring vill givetvis ha en så ny som möjligt och tyckte att detta lät mycket intressant.
Planerade en tågresa till Sundsvall för att köpa bilen men då säljaren inte hörde av sig så fick jag några dagars respittid. Då började jag kolla upp bilen och bilens produktionsdatum är...2000-09-28!!!
Säljaren säger sig inte veta något om detta.
Får kopia på serviceboken och får följande serviceintervall
2646 mil, 2735, 1856, 2235 OCH 1277 mil!!! (första i Sverige).

Har även frågat om milen är kollad via servicedatabasen i Tyskland...

Har ställt frågorna till säljaren men han svarar inte mig längre...varför kan man ju bara gissa...

Har någon i panelen hört talas om en bil som stått i 3 år och 2 månader innan den tas i trafik.

Observaera att jag inte har sett bilen och att jag har tappat intresset för den bilen pga säljarens ovilja att hjälpa till att svara på frågor ang historiken.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW64: är bilen uttagen 2003-12-18 i Tyskland eller är det det datum då den var i trafik första gången i Sverige? Årsmodellen står ju angiven som 2001 i annonsen vilket är rätt för en E39 tillverkad 2000-09-28.

Att den har en kort serviceintervall precis efter import behöver ju inte vara konstigt, ibland vill ju en ny ägare ge bilen en översyn för att vara säker på att allt är som det ska...

Har du regnummer?

___
//Ulf
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag var på jakt efter 320/325 iM STCC 04-05 och hittade en 320 -04 i Kalmar. vid tillfället avr jag utan bil och eftersom jag bor i Lund ville jag att säljaren verkligen skulle försäkra mig om att bilen var så fin som den såg ut på bilden. Sagt och gjort, bilen var i "toppskick" (ett ord som det gått kraftig inflation på f.ö.). Jag skulle "inte bli besviken", det enda kända felet var en liiiiten liiiten repa på passagerardörren "undertill", så jag fixade med att åka endel av sträckan tåg uppåt till en polare som körde sista halvan till Kalmar. 5+ timmar enkel resa.

Säljaren visar upp en bil med ett 70 cm:s kofångarskrap (fina långa repor) från mitten på passagerardörren enda fram till kanten på skärmen. VÄL synlig på flera meters håll. Dessutom är det igenfyllt med imma på vänster halv/heljus och höger blinkers fram är vattenfylld så att det bara är guldfisken som saknas. Bara här har vi mellan 5.000-15.000 kr i reparationer beroende på om man gör det på BMW eller here hos Nisse runt hörnan (eller själv). Säljaren tyckte att "det där är väl inget" och hans tyckte att "jag var väl då lite väl pedant". Tros fan det när man ska slanta upp ~150 tKr.

Jag prutade ner bilen rätt många tusingar men förmådde mig inte att köpa en sådan bilen och köra direkt till verkstaden.

Idiot till människa. Resan kostade mig en bit över 1000 Kr. Tack för det.

----->
------>
-------> Säljaren var en mäklare i Kalmar och bilen har regnummer WAD958.
------>
----->
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Säljaren var svensk förresten, på tal om nationaliteter. :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
BMW64: Bilar producerade efter 1:e September räknas till det kommande årets årsmodell, så annonsen stämmer om att det är en -01:a.
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Till Programmer och qsacage:

Bilen är tillverkad 2000-09-28 och i trafik första gången 2003-12-18 i Tyskland. Servicebokens första ruta (levereans) 18.12.03...första servicen 18.06.04 vid 2646 mil.

Bilen ska alltså ha stått still i 3 år och 3 månader...
qsacage; Trist att höra om den dessa människor - vilken mäklare var det - pontus löfgren? =)

5 h från lund till kalmar - de gånger jag kört mellan lund och kalmar (ca 100 ggr) har det då aldrig tagit mer än dryga 3 h och då i laglig fart.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, men prova åka tåg halva vägen (upp till Bromölla).

Dessutom är sträckan Karlskrona - Kalmar Sveriges absolut sämsta pendlingssträcka, bara 50/70 km/h hela vägen. o_0

Vet i tusan om han heter Pontus.
BM
385
BMW64
325 M-sport cabrio -02
Programmer

Varför ska man behöva serva en importerad bil precis efter importen? Jag vet att det är så...men för mig är nyservad = nyskruvad
Så som du resonerar så misstror man ju tyska verkstäderna...
Är bilen ok så servar man ju inte den om det är 3 pluppar kvar...oavsett om den kommer från Tyskland eller Sverige..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW64: min tanke om service var generell vid bilköp och alltså oberoende av import/svensksåld. Det förutsatte också att det var den nya ägaren som gjorde detta och inte den eventuella importfirman.

När jag köpte min M5 i Tyskland så var den nyservad (Insp II) men det var gjort hos MB-handlaren som jag köpte den av. Då det egentligen inte var dags för Insp II utan en vanlig oljeservice samt att MB-verkstaden hält i en olja som inte är en av de rekomenderade så valde jag att göra oljeservice här hemma ganska omgående. Kanske i onödan men det kändes tryggare.
Vet flera andra som när dom köper bil gärna servar den direkt för att vara säker på att olja och annat är korrekt.

___
//Ulf
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det första jag brukar göra när jag köper en finare bil jag skall behålla är att serva den (om den inte är alldeles nyservad på en firma).
Det känns helt enkelt bra att veta att det är fräsch olja i motorn osv.

Det var inte Pontus Löfgren, dock en av hans anställda...
Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ni som skriver här, kom i all vänlighet ihåg två saker för att inte tråden ska stängas ned:

-Det finns alltid två sidor av ett mynt; i detta fall köparens och säljarens. Ni presenterar köparens syn på saken, som dessvärre inte är 100% objektiv.

-Gränsen mellan upplysning och förtal kan vara hårfin. Skillnaden är att förtal är straffbart.

mvh
Nähä?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Joho.

Verkar inte som alla tänker på det, eller har jag fel?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vad jag menar är att det är förbannat enkelt för någon att spy galla över en viss bil här i denna tråd, i vissa fall är det istället köparen som har skev verklighetsuppfattning!
"man får vad man betalar för"
Förstår precis vad du menar, HFR.

Ständigt, oavsett i vilket sammanhang, sker det en avvägning mellan YGL och BRB elr motsvarande och givetvis är det så, precis som du säger, att det är bäst att ta det säkra före det osäkra genom att minska på de subjektiva åsikterna. Det är lätt att komma på sig själv - i efterhand...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan ibland vara bra att varna för skojare och tveksamma bilar men man måste då ha torrt på fötterna.

Men det känns inte helt bekvämt när personer som förmodligen inte ens känner till denna tråd och således inte kan försvara sig namnges.

Här namnges en mäklare direkt och en annan idirekt via en länk. En av dem är helt oskyldig och den andra har kanske varit med om en händelse som vi bara hört ena sida av.

I detta specifika fall personerna i fråga faktiskt lida skada av denna tråd. Vad händer när mäklarens potentiella kund googlar på den ev. oskyldige mäklarens namn och hittar denna tråd?

Jag har läst ganska lite juridik men tvesovla som läst mer kanske kan svara på om det är förenat med PUL?

(Lyckligtvis var mäklarens namn felstavat, ett z blev ett s)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.