|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå. Har problem med min 520. Startmotorn snurrar på bra, har försökt kolla om den får bränsle. Lossat bränsleslangen och kört startmotorn men den pumpar inte fram någe bensin?? Men den pumpar när man byglar relät så pumpen är hel! Även kört startgas men den hostar bara lite. Kan det vara vevaxelgivaren? Kom gärna med tips! | |
| Börja med att kolla det enklaste först. Min 535 startade inte och jag började med att kolla luftmängdsmätaren och andra komplicerade saker för att sedan upptäcka att det var fel på tändfördelaren. | |
| Det låter som ditt bränslepumprelä har lämnat in. | |
| okej, så den ska pumpa bensin när man kör på startmotorn? även om man kopplat loss bränsleslangen till motorn? | |
| Det är DME-rälet, det som styr strömmen till styrboxen, byt och det kommer funka. | |
| Okej, vart hittar jag detta DME-relä? Har kollat lite under huven utan framgång. | |
| Det satt i säkringsboxen på kompisens 320 med M50, bör vara placerad i säkringsboxen även på e34. | |
| Just ja, glömde bort! Det klickar i något av dom 3 reläna där bränslepumpsrelät sitter. Vet man att DME-relät är helt då det kommer fram spänning till något av dom 3 reläna? | |
|
Nu har jag bytt bränslepumpsrelä samt kollat att det är spänning till relät! Dock utan förbättring...kommer inge soppa. Men om man byglar relät så kommer det soppa. Vad kan vara felet? Något styrningsrelä? |
|
| Bytt DME-reläet än? | |
| Har bytt ett relä som dom kallade motorstyrningsrelä också, men när jag slår på tändningen så har jag 12volt mellan 86/85 på bränslepumpsrelät så det ska ju dra? Fattar inte längre vad som kan vara fel. | |
| Kolla att bränsle pumpsreläet verkligen drar. Lyft det lite och försök komma åt att mäta på förbrukarkretsen (stift 87-30??) att det är 12V på båda dessa. | |
| Jag har prövat att koppla relät direkt mot batteriet på 86/85 och relät drar då. MEN, i sockeln har jag också spänning mellan 86/85 så det ska ju dra då! Blir galen på biljäveln snart. | |
| Har spänning på 30,86 och jorden är 85. Om man drar relät själv så får man spänning till 87 genom 30. | |
|
Det verkar som om det är något knas med signalen som styr reläet. Kanske det ligger 12V där , men med för klen strömstyrka när reläspolen belastar. Men båda reläerna är ju bytta, så felet ligger någon annanstans. Långsökt kanske, men kablage o.s.v vid reläsocklarna kanska man skall kolla. Vet inte om styrningen av bränslepumpsreläet kommer direkt från DME, men i så fall är ju den misstänkt. |
|
| Okej, men vart hittar jag detta DME-relä? | |
| Det är inte så att en säkring har gått och din startspärr har slagit in farsan hade det problemet motorn gick runt men tände inte säkringen till tutan hade gått | |
| Du säger att du bytt ett motorstyrningsrelä, vilket jag starkt tror att det är detsamma som DME-reläet. | |
| Hmm, har kollat alla säkringar och dom är hela, vilket konstigt fel detta var :(. Kan man bygla relät o försöka starta motorn då? För att se om det fungerar? | |
| Jag är ju inte helt 100, men jag tycker ju att det borde gå. Då får du ju veta om DME´:n fungerar i övrigt. | |
| Nu verkar jag komma närmare en lösning. Har nu märkt att relät har dålig jord. Men frågan är då: kan jag dra en separat jord direkt från batteriet/karossen till relät? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.