|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu kommer jag nog få en hel del motthugg nu när jag öppnar munnen. Det låter lite på dig som du har lånat summan för att köpa bilen, säg att du hittar en fin för 50 000, räkna med att du får lägga ner en del för att hålla den i skick. Sen är detta inte det ett bra ställe att jämför bmw mot "(skriv valfri bil här)" bilen du jämför bmw mot kommer alltid att ligga i underläge pga denna entusiasm som råder på forumet, av ren självklarhet vi alla gillar bmw Visst kommer man hitta problem med växellådor på saabturboklubben, lick väl som man hittar mycket inlägg om rost och trasiga vevaxel och kamaxelgivare på e39serien. Vill du verkligen veta fel och brister, ställ frågan om bmw i detta forum och saaben i saabforumet. du får då nog raka och ärliga svar, det blir mest smutskastnign annars. Försäkring kan du nog räkna med att betala en hel del för bmw även om det finns en hel del som lyckat få ner den under 5000 kr för en halvförsäkring, men det kan då vara en hel del annat som spelar in , vilket bolag ålder, vart man bor, villaförsäkring osv. Vilket du än väljer så är det en dålig investering ekonomiskt, ingen av dom kommer hålla sig i värde, du får kaffepoengar om 2 år då dom ej är mer moderna eller finns färre bilar på begangatmarknaden, dvs dom bilarna du sitter och tittar på idag för 20 -25 kommer du själv sälja om 2 -3 år om du köper en idag för 50k(i runda slängar). Om du är student och bara behöver förflytta dig och vill ha en bmw i, köp en e34 520 eller 525 med 24ventilers motorn det går att få en fin bil för runt 15 starka slitdelarna är billiga och det finns många på skroten om delar därifrån behövs, man kommer undan arbetskostnaden om du kan meka själv. |
|
|
Håller med delorian, men värdeminskningen från 50´ till 20-25´ är faktiskt inte så blodig i kronor räknat. Det rör sig om 7-800:-/mån och om bilen vårdas väl tror jag siffrorna kan vara något bättre. Tänk på att 2-3dl högre bränsleförbrukning kan motsvara det värdetappet lite beroende på årlig körsträcka. Jag vill gärna hamna på 2000:-/mån i värdeminskning som Lövet och det innebär att jag får ha min bil kvar ett tag till. Kanske köpte den lite för tidigt ;) E34:an är väl mer en slitvarg och ett säkrare kort, men det gäller då att hitta rätt exemplar. |
|
|
Detta är som att svära i kyrkan, men om du bara är ute efter ett transportmedel och samtidigt vill ha lite utrustning så slår jag absolut ett slag för japanska "tråkbilar". För pengarna får du en fin toyota avensis av äldre modell, eller en honda accord. Problemfritt så det förslår, låga kostnader på bränsle/försäkring och inte särskilt stöldbegärligt heller för den delen. Jag har haft två äldre mazda och kör en toyota supra -91 på sommaren och jag har aldrig haft ett mer bekymmersfritt bilägande. T.om. supran som kan tyckas vara en teknikbomb från 80-talet har alltid fungerat klockrent. (även om bränsle/försäkring givetvis i detta fallet rusar iväg i kostnad) Nu när jag har en stabilare inkomst köper jag lite mer på känsla, och inte så mycket med hjärnan. Eftersom jag älskar bilar av alla de sorter så tycker jag det "är värt" lite småkrångel att köra tyskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.