|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Som rubriken lyder måste det införskaffas en bil. Jag har max 50 000 att lägga på bilen och det finns två bilar jag är mest intresserad utav. Den ene är Bmw 523i Touring och den andre är en Saab 9-5 kombi. Det jag undrar mest är väl om deras brister och vad deras reservdelar kostar. Är man en fattig student har man inte alltför mycket pengar att lägga på en bil som krånglar och dess reservdelar. Så vilken är den säkraste att köpa vad gäller reservdelar, bränsleförbrukning etc. alltså vilken bil är snällast mot ekonomin efter inköp? Mekanikerkunskap finns men har aldrig skruvat i varken Bmw eller Saab. | |
|
Tillägg: det går bra med tips på andra bilar också men det är just dessa två jag snöat in mig lite på. Tack Tack! |
|
|
Finns lite läsning om BMW i begagnatguiden under E39. En 523:a är ett bränslekonoimiskt val, särskilt de sista årgångarna då M52-motorn hade dubbel vanos (variabla kamtider på båda kammar). Mekaniskt är det nog vanligen glapp i framvagnen p.g.a leder, stag och stötdämpare, ibland bakvagnen som är mest påtagligt. Även kylsystemet har en del svaga punkter då de kommit upp lite i åren. Vattenpump, kylare och expansionskärl som kan läcka. E39:an fram till -00 har också en känslig typ av ABS-givare som lägger av lite för ofta. Finns passagerarairbag kan varningslampan lysa, ofta p.g.a trasig sensormatta i passagerarstolen eller kablage till bältessträckare. Dörrar och luckor kan rosta lite underligt på insidan runt kittfogar också, men det är nästan ett mindre problem på dessa tidigare E39:or. Var vaksam på vibrationer, främst i framvagn vilka kan vara lite knepiga att lokalisera. Ang. Saab har jag inte så stor erfarenhet, men min uppfattning är att andrahandsmarknaden är för liten för att ta hand om alla gamla tjänstebilar, så dom är nog riktigt prisvärda. Vissa årsmodeller har ju det här "oil-sludge" syndromet om det nu finns bilar med det kvar fortfarande. Jag förordar ingen av dom framför den andra, men hoppas att detta svammel gav något ;) |
|
| Det ligger två 523iTou -99:or ute på Powerbörsen som verkar fina. En fjordgrön och en orientblå. Den blåa kommer bli lite billigare än angivet pris om inte säljaren beslutar att ha den kvar.. | |
|
saab 95 har en del motorproblem mellan 98-03, du ska kontrollera att motorn har den nya vevhusventilationen och motortransmissionen ska vara utbytt lysna noga efter skrammel och oljud kostar ca 10-20000 att byta transmissionen.Ett stort + om turbon är bytt . Är bilen dåligt servad så ska du åka därifrån. Titta på bakdäcken det är vanligt att dom bakre svängarmsbussningarna är dåliga,är dom de så tuggar de bakdäckens innsidor kostar ca 1500 att byta. Stötdämparna bak kan läcka om dom inte redan är bytta,är dom bytta är de inga problem dom nya är bättre kostar ca 650 kr st + arb. Infodisplayen är dålig brukar tappar pixlar kostar ca 2-3000. Rost brukar de inte finnas, utom på tanklocket. Känn så att backen går lätt i , de va ganska vanligt på tidiga 9-5or att synkringen till backen gav upp synkringen kostar ca 350sek men lådan måste plockas ner och öppnas och de kostar en slant. Men detta är barnsjukdomar som i dom allra flesta fall är åtgärdade. De finns hur många 9-5or som hellst och dom är nästan omöjliga att sälja så man har guldläge vid köp. Hittar du fina ex så blir Bmwn trorligtvis dyrare i försäkringen som brukar vara skyhög, jag betalar tex 3800kr år för Saaben, och ca20000kr år för Bmwn. Men 9-5an dricker mer soppa. och lyckas du hitta en halvdan 9-5a så blir du fattig. BMWn känns som ett säkrare kort. |
|
| Den här var inte så dum, förutom de förskräckliga förkrymta M-fälgkopiorna: Länk | |
|
Jag har kört mycket 9-5 -02 då mina föräldrar har en sådan sedan ny. Jämför jag den med min 523i -99 (den fjordgröna som ligger ute på Powerbörsen för övrigt) så skulle jag valt 523'an alla dagar i veckan. Mycket mer bil, helt annan känsla på kvalitet, körglädje, ljudkomfort m.m. Men 9-5 är en bra bil, bara det att E39 är bättre på de flesta punkter. Som skrevs innan, se upp med service på Saaben!!!! Jag skulle hellre välja en med mer mil och regelbundet servad, än få mil och sällsynt service. Många 9-5'or har rasat motorer pga Oilsludge. Min 523 är skitbillig att försäkra tycker jag, men det kan ju skilja från person till person. Jag betalar som 24-åring 5000/år i halvförsäkring. __________ |
|
|
Som redan skrivits, 523an är bättre på nästan alla punkter. Saaben lastar väl lite mer det är det enda jag kan komma på iaf. Bmw har å andra sidan chassiet/körglädjen, rwd, kvaliteten osv... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Det här måste vara en kuggfråga... Absolut inte för att jag skulle välja BMW i alla lägen där det är möjligt, utan för att jag skulle välja bort saab minst 99 gånger av 100. Läs igenom deras reservdelspriser och ha i åtanke att det kommer dyra reparationer redan vid 16000 mil så räknar du snart ut varför. Dessutom har 523 inga ökända stora fel. Och som weeeman skriver så är en 523 för 50tkr inte alls svindyr i försäkring. Jag betalar 4400kr halvförs/helår och det skulle kosta 5200 helförs/helår för min -97. Sen kan man ju undra om du är en så fattig student som du utger dig för när de flesta studenter knappast har råd att köpa en bil för 50tkr. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Skriver under på esadhs resonemang, som bilentusiast värderar jag inte SAAB speciellt högt. Ganska själlös tillställning det där. BMW alla dagar i veckan absolut, t.o.m en Alfa med ungefär samma tillförlitlighet som en SAAB smäller högre i min värld. Fattig student med 50k för bilköp? Det var inte alltid bättre förr. =)) Kanske lägga 30k på en prima skött E34 och ha 20k att tanka för... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
VI har nämligen fått möjligheten att låna pengar utav min farfar för att köpa bil. Vi fick för oss att bmwn var en bil som man fick mycket bil för pengarna. Vi har hund nu och sedan har jag inte alltför lång tid kvar att läsa och efter det kommer det komma barn någon gång. Därför tänkte vi att vi skulle införskaffat oss en kombi som vi skulle kunna ha en lång tid framöver. Men det är ju de underhålls kostnaderna vi inte vill ha så höga på bilen. Som då tex reservdelar och bensinförbrukning och sånt. Vad ska man annars välja för bil i den prisklassen om man vill ha ner de månatliga kostnaderna? Tack för svaren!=) |
|
|
Nu får jag faktiskt försvara Saaben lite :) esadh: Vilka speciella reparationer vid 16000 mil syftar du på? Den 9-5 -02 vi haft i familjen i 6 år har gått 18 000 mil nu. Bilen är servad enligt bok, vilket innebär att Saab ger en 8-års motorgaranti (utan mil-begränsning). Men man får kolla oljan ibland, inget ovanligt att den sörplar i sig en liter mellan serviceintervallen pga vevhusventilationens konstruktion. Följande är bytt: - Bromsskivor & belägg - Bränslepump - Bussningar i bakvagnen - Färddatordisplayen har reparerats pga tappade pixlar Övriga problem: - Bränslemätaren fick spel när den var ganska ny, Garantiåtgärd - Problem med en fjärrnyckel, Garantiåtgärd - Vevhusventilationen har uppgraderats, Garantiåtgärd - Har sett att det börjat krypa lite rost på vänster bakskärm nu :( Sammanfattningsvis så har bilen fungerat jäkligt bra! Komfortabel och trygg bil, riktigt sköna stolar m.m. Men den saknar det där som man får i en BMW :) __________ |
|
|
Saab 9-5 (förh till e39) + krocksäkerhet + mindre rostbenägen + Större lastutrymme - Sura fyl cyl motorer - Sämre kvalitetskänsla - Sura växellådor (både automat och manuella) - Sludge (98-03)>>oljebyte var 1000mil Sedan är det en smaksak med design och om man gillar FWD eller RWD. Båda erbjuder prisvärda begbilar både klena och kraftiga. |
|
|
Skrev lite kort, 20000 sek/år helförsäkring är för min 540 ,523an är säkerligen mycket billigare. Om du står ut med all plast brukar japanska bilar överlag vara billiga att äga. Du får otroligt mkt bil för pengarna om du köper bmwn men det finns billigare alternativ de beror på vad du prioriterar. |
|
|
weeeman: Bara till en början så kan du kolla på saabturboclub.com och söka på växellåda så har du minst en kvälls läsning. Det finns mycket läsning där över huvud taget som borde besvara din fråga. Enjoy! :-) mastia: Såja, nu ska vi inte lulla ihop en historia för att blidga pöbeln. Du är nog en fattig student ändå. *klura* Man kanske skulle börja plugga..? ;-) Som Ma1445M säger så beror bilvalet på vad du prioriterar. Om du kan precisera mer vad du vill ha (eller framför allt vad du inte vill ha) kanske någon får en brilliant idé om vilken bil du borde kolla noggrannare på. Hittills har jag uppfattat det som att du verkligen vill ha *kombi *ekonomi *hållbarhet *kontinuitet (för längre ägande) men med lite mer prestige än Skoda, och med de kraven skulle jag nog faktiskt rekommendera en 523iTouring. På en äldre bil kommer man aldrig undan att byta slitdetaljer så kolla vad fjädrar, dämpare, bromsartiklar, lager osv kostar till de bilar du tittar efter. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Som fattig student är det nog bättre att inte köpa bil alls. Även en billig bil kostar pengar att ha igång, med inköp, skatt,besiktning, försäkring, bensin, eventuella reperationer som säkert kommer på en billig gammal bil skulle jag bli förvånad om du klarar dig under 10.000 kr på ett år även om du köper bilen billigt. Att hyra en bil när det behövs eller åka taxi istället för dom 10.000 är nog bättre och då slipper du allt jobb med bil. Köp en riktigt bra bil när studierna är färdiga istället |
|
|
Ja hur mycke pengar har du tänkt lägga på bil/månad, Hur många mil blir det per månad ? hel halv eller trafik försäkring, och skatt ? Minst En tusenlapp i månaden bör man ha till underhåll service däck, rep mm De blir lätt ett par tusen i månaden,försäkringsbolag hatar oss under 24 dyrt dyrt dyrt. |
|
|
Många nämner ganska optimistiska siffror ang. bilägandet. För egen del lägger jag nog ut mellan 5-6000:-/mån totalt på bilägandet, med EN bil. Värdeminskning, bensin, service, rep, tvätt/underhåll, däck, skatt, försäkring, besiktning, parkering m.m. En bil i 50´kr-klassen har ju en betydligt mindre värdeminskning än en nyare bil, men kanske lite högre reparationskonto. Om jag som kör drygt 2000 mil/år skulle räkna på en 523:a för 50 tusen tror jag att en månadskostnad på drygt 4000:- skulle kännas rimligt. |
|
| Ja 4000 är inte orimligt. | |
|
Min egen kalkyl i nuläget Värdeminskning 2000kr/mån Försäkring 900 kr/mån Skatt 200 kr/mån Service/Rep 500 kr/mån Dessa uppenbara saker ger alltså kostnad runt 3600 kr i månaden och då har jag inte börjat köra bilen än. //Lövet |
|
|
Strunta i E39, har en själv, köp istället in lite mindre bil typ Ford Focus kombi eller Golf blir betydligt billigare och mindre huvudvärk... Hade en Ford innan och saknar hur extremt billig den var med både bränsle samt väldigt billig att laga (gick förövrigt knappt sönder alls på 24000 mil). Kanon bil! För att avskräcka kan jag berätta att min E39 är inne på sin sjätte omgång bromsskivor (och ja inget annat fel kan hittas) Blev lite långt inlägg men om man kan rädda en annan student från en E39 är man väl skyldig att göra så eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.