AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.251

Problem med fjärrlås E39

Sida 1 av 2
Är det någon mer än jag som får problem med fjärrlåset på E39an vid temperaturväxlingar? Exempel för mig är att bilen står i ett avkylt garage och när den sedan stått ute under arbetsdagen i sol så fungerar ibland inte fjärrlåset?

Någon som har erfarenhet av det och kanske till och med vet hur man åtgärdar det?
Hej,

Hur menar du med problem? Vill den inte låsa upp? låsa? eller?

Hälsn/Peter
Hej,

Hur menar du med problem? Vill den inte låsa upp? låsa? eller?

Hälsn/Peter
Exakt, den tar inte knapptryckningen på fjärren så att säga. Reagerar inte varken med Centrallås eller belysning. Däremot fungerar centrallåset utmärkt när man använder nyckeln direkt i dörren. Hel skumt!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har du prövat byta batteri i dosan?

__
/Chrille
Jag har testat med två olika dosor. Så känslan är att det är i bilen problemet är ej i dosan
Min bil har gjort så två gånger. Ena gången mitt i sommaren och andra mitt i vintern så det hade inte med temp att göra. Låste och larma bilen med fjärren och gick in ca 20 minuter, när jag skulle låsa upp så verkade fjärren stendöd. Låste upp och låste igen med nyckeln. Sen tryckte jag på fjärren för att larma av och då funka det bra att låsa upp. Likadant båda gångerna. 2 ggr per år ser jag inte som något problem så jag har inte brytt mig om att utreda det.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Räcker ofta med att någon pratar i mobtel nära bilen eller någon annan sändare nära så vill inte fjärrlåset
De gånger det hänt mig har varit vid extrem värme som sagt, när bilen stått i solen första dagen på en varm vecka exempelvis.. sen har den då varit stendöd.. ena gången funkade den efter att jag kört bilen och några andra tillfällen så tog det längre tid emellan. dock aldrig mer än en dag.

Anledningen att jag försöker klura ut det är för att det blir problem med billarmet nu, hehe med nyckel så larmas ju bilen ej av om jag förstått det rätt när det gäller icke orginal larm.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Just det där med radiosignaler som stör ut har jag märkt flera gånger när jag parkerat på ambasadatäta Östermalm.
jo
1
jontemyra80
523 touring -98
jag har samma problem på min, att vid varma tempraturer så funkar ej fjärrlåset..

jonte
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Hej!

Har ni kommit fram till någon lösning på detta problem, har precis samma problem? När bilen står där det är varmt(typ solen) en längre stund så funkar inte fjärrlåset men står bilen på samma plats när det är kallt, typ tidigt på morgonen efter en kall natt, så funkar det. Detta har hänt många gånger och det är samma mönster hela tiden.
To
1
Tobbe92
530dA -00
Hej!

Jag har samma problem med min e39 och det började nu när det har blivit varmare, men jag var till en bmw verkstad och frågade.
Dom sa det var mottagaren i bilen som var sönder, den kostade ju förstås något över 5000kr

men jag kan ju inte garantera att vi har samma fel, men det låter ju lika
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag mä - vid solsken.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Även jag har haft liknande symtom att bilen inte reagerar på fjärren, men då har jag bara låst upp med nyckeln och låst igen så funkar fjärren sen. Man vill ju inte låsa upp och rycka upp dörren så larmet går igång... Har inte brytt mig så mycket om det då det inträffat ungefär 1 gång per år... Däremot har bilen totalvägrat då jag var och hälsa på en bekant och hade parkerat på deras gård. Även deras bil totalvägrade vid det tillfället. Det höll i sig några dagar att fjärrlåsen inte funkade på det kvarteret men åkte man några 100 meter bort med båda bilarna så funkade det... Är därför ganska säker att nån sorts radiostörningar kan slå ut fjärrlåset... Om det var nån granne som fiffla med nått eller vad det var den perioden lär man väl aldrig få veta...
sa
68
sabbe
520i E39 2000
520d F11 2012
Jag har nog varit med om det sjukaste fenomenet.
Bilen stod parkerad en halv dag i relativt hög värme.
Skulle låsa upp , men det funkade inte. Så låser man upp manuellt med nyckeln och då börjar larmet gå. Problemet är bara att det inte går att stänga av larmet. Startar bil fan men larmet är fortfarande i gång. Går ut, stänger alla dörrar och efter en 30 sek så stängs larmet av. Fine tänkte jag. Öppnar förar dörren så började helvetet igen. Efter en 30 sek så stannade larmet igen då jag kört igenom ett tättbebbygt område med larmet på samtidigt som jag pratar med BMW "support" nötterna. Rena cirkusen. Kommer hem stänger av bilen och så ska man ut ur bilen, ja då börjar helvetet igen. Tänkte fan nu kopplar jag bort batteriet, kopplar bort det då börjar larmet skrika ännu högre och efter ett tag så dör det. Helvete. Hämtar den andra nyckeln och då var det inga problem och så funkar det än idag.Jag får tag på någon snubbe på Paulssonsbil i HBG och förklarar vad som har hänt. Han var ganska säker på att nyckeln hade tappat i minnet och kommit på en annan "frekvens" . Det var det mest pinsamma jag varit med om. Köra en "premium bil" med sådana här fel.
1500:- skulle det kosta att manipulera felet. Själv så har jag aldrig åtgärdat felet men skall fixa det i dagarna.
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Ja, då var man i alla fall inte ensam med problem. Jag är helt övertygad att mitt fel är relaterat till temperaturen i omgivningen, kanske det kan vara mottagaren i bilen som har en komponent som är temp känslig, vad vet jag?!

Någon annan som har något att komma med?
Det är fullt möjligt att blockera fjärrens mottagare med en radiosändare. Frekvensen som används är 433,92 MHz eller där intill, det finns ett par alternativ. Alla använder samma eftersom det är ett frekvensband som är godkänt och auktoriserat för just dessa uppgifter.
Tyvärr förekommer det en mängd andra utrustningar på detta frekvensband, från fjärrkontroller till väderstationer, trådlösa hörlurar och mycket annat. Även sändaramatörer har full rätt att köra på hela bandet 432-438MHz och dessutom med mycket högre effekter än de 5-10mW som fjärrkontrollerna och bilnycklarna använder.
Egentligen är det rätt konstigt att det inte förekommer mera störningar och blockeringar, men som redan nämnts, det finns platser det det är mera vanligt. Lyckligtvis är problemen lokala och man kan alltid försöka hålla nyckeln/sändaren nära mottagaren som använder en del av antenntrådarna uppe till höger i bakrutan. Mottagaren sitter intill på höger C-stolpe, möjligt att det kan sitta komponenter som degraderas av värmen i denna.
Kanske man kan hitta en mottagarmodul på skroten?

FP
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Tack för ditt inlägg Folke. Jag tror att jag kan utesluta att det är något annat som blockerar fjärrkontrollen, då bilen står på exakt samma ställe(hemma på min uppfart) och den enda skillnaden som jag märkt är om det är kallt eller varmt ute. Detta har inte hänt någon gång då och då utan det har varit så hela våren. Dessutom har varit så på andra platser också. Ska ändå kolla att hålla fjärren intill C stolpen bak, för att utesluta detta. Ska också kolla om man kan få tag på en billig mottagarmodul på skroten. Det är så praktiskt att slippa springa runt bilen för att låsa, när man har tre små barn och en bunke packning i händerna...
An
111
Andreas523
BMW 523i Touring -97
BMW Z3M Roadster Hamann Ed. -97
Jag hade problem med fjärrlåset för ett tag sedan, bytte modulen i c-stolpen bak, efter bytet fungerade allt perfekt. Går även att använda del från skroten då den inte behöver kodas in.

Mvh
andreas
M.
43
M.R.
528i Touring -98
Vad söker man på, vad heter modulen?

/Michel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.