|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var förbi bilprovningen idag, med stor nervositet i kroppen. Första besiktningen av e34:an. Allt gick finfint fram till avgasvärdena, som sket sig trots ett par varv runt kvarteret. Värdena var enbart risiga på tomgång, HC 289 och CO 1,0 är vad pappret säger. (Lambda 1,00 och CO2500 0,0) Bilen har olja och oljefilter som är runt 300 mil gamla (dessutom bytta efter en engine flush), har stift och luftfilter som bara är 10-15 mil gamla. Med andra ord så känns det som att det mesta är under kontroll. Lambdan verkar ju funka som den ska också, har inga problem med tomgången. Någon som har en aning om vad som kan spöka? Tänkte prova att rengöra LMM med CRC:s rengöringsspray för att kolla om det kan hjälpa. Kan det hjälpa med lite injektionsrengöring? Det är ju inga enormt avvikande värden, kanske hjälper med dessa insatser samt en rejäl urblåsning av kärran innan? /Martin - kort och gott | |
|
lambdasonden kanske? |
|
|
Jo, det kan det kanske vara. Känns som det kan vara mycket. Jag är dock lite tveksam till lambdan, lambdavärdet är ju bra, och på förhöjd tomgång så är värdena helt ok. Dessutom är väl HC och CO inte enormt avvikande, så det kanske kan ha att göra med att den inte varit tillräckligt varm? Kanske nån tempgivare som är hyggligt lätt och billigt att byta? Har kikat lite på nån sida om just avgasvärden som länkades i nån annan tråd, men jag blir fortfarande inte riktigt klok på problemet. Hoppas bara det inte är katalysatorn som har börjat packa ihop verksamheten... /Martin - kort och gott |
|
|
jag antar att det är den här länken du har läst: Länk Vad hade du för värden när de gasade? HC 289 är ju faktiskt ganska högt, men du hade bra lambda värde som sagt |
|
|
Japp, det var den länken! Hade C02500 = 0,0, så den var helt ok. HC var också ok om jag förstod det rätt, kommer inte ihåg värde dock. Helt enkelt problemfritt sålänge det inte var tomgång. Undrar om det kan bero på halvvarm katalysator? Körde bilen en bra stund innan, tempmätaren var uppe och jag hade väl kört kanske 1,5 mil. Irriterande att man fick stå och vänta en kvart innan man fick komma in till testet, kan ju ha påverkat också. Kanske kan vara vits att bränna runt en 4-5 mil med lite k-sprit i tanken och försöka slinka in på en obokad efterkontroll? /Martin - kort och gott |
|
|
Mindre kul besked från verkstan idag - katalysatorn verkar ha lagt ner största delen av verksamheten... Nu återstår ett mindre kul dilemma. Ny kat (drygt 9000 +moms och arbete!!!?) känns helt uteslutet, någon universalkat känns ju rimligt prismässigt men jag står utan svets och utan kunskap om att svetsa så det går bort också. En begagnad kat kan ju kanske funka, men då ska man ha tag på en i närheten helst (kring Örnsköldsvik). Verkar ju inte helt enkelt det heller. Ska man skrota stackars bilen? Det känns inte direkt lämpligt heller då allt annat fungerar som det ska, AC:n kyler finfint och ingen anmärkning på nått annat än avgaserna på SBP. Dessutom har jag lagt ner ett antal tusingar på bilen redan (ny bränslepump, nytt avgassystem, engine flush + nya filter och stift), och det känns ju helt i onödan om man skulle skrota den. Några vettiga tips? Köpa billigare bil nästa gång..? Vågar man köpa gamla bilar överhuvudtaget eller har jag haft en rejäl otur? (usch vad gnälligt det lät, sorry..) =/ |
|
|
Köp en universal "kat" (Biltemas variant för under 1000kr funkar fint om det bara är ett rör in i katalysatorn, vilket det borde vara på en 520...), sen är det bara be en lokal verkstad att svetsa dit den, kostar typ 1000kr |
|
|
Tackar för tipset. Har väl funderat lite i samma banor. Hur fungerar det med lamdasonden när man skaffar en universalkat? Går det att använda samma sond som till en orginalkat? Känns som lite av en våt dröm om man skulle kunna få hela kalaset fixat för de summor som du nämnt. Kanske blir till att smita förbi Sundsvall och köpa en kat nu i helgen. |
|
|
Ajdå...Enligt Länk så är det "två pipigt" hela vägen...En lösning vore kanske att köpa 2 "kattar" eller en katalysator med 2 rör in/ut tex denna Länk De allra flesta universalkattar har "lambda mutter", du kan sätta sonden där om man behöver, men det kan bli problem om sonden hamnar för långt bak, dels med att sladden kanske inte räcker men även med att man inte får katalysatorn tillräckligt varm så den renar som den skall, så tipset är att sätta katten så långt fram det bara går... |
|
|
Lill-Myran! Finns ett sätt som kan bskrivas som "praktbonnmek" som jag och några till här på forumet testade på våra gamla M70 där HC var ett stående problem för några år sedan. Skruva ner katten och och "marinera"med ugnsrengöring och varmt vatten,täpp till lambdahålet med en kork,låt det ligga en timme,skaka ibland,spola rikligt med vatten tills det som kommer ut är rent. Från att ha haft värden som liknar dina så fick jag med ordentlig varmkörning HC 20 på besiktning. Se till att du har fräsh byxpackning och ett glatt humör,kan vara värt att testa. För vår del betydde det en besparing på 14000 kr vilket Bmw vill ha för originalkattar till M70. Mvh Dic. |
|
|
Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men om din katalysatorn vorde dålig, skall inte detta då synas på CO värdena? Hur kom verkstaden fram till att katten är felet? Högt hc, jag hade bytt tempgivare till motorstyrningen innan jag börjar riva en katt, att tempgivaren givigt upp är tydligen väldigt vanligt, den tror då att motorn är kall. |
|
|
Måste tillägga, lambdavärdet har inget enbart med lambdasonden att göra, det är ett värde av en 4punktsmätning. När jag besiktade så sa kille att han struntade i det dår det är ett uträknat värde. |
|
|
Dic// Spännade förslag! Tyvärr har jag varken tillgång till något garage, några verktyg att tala om eller någon djupare kunskap i mekande. Känns tyvärr som ett lite övermänskligt projekt för min del. Delorian// Verkstaden hade mätt temperaturer innan och efter katen. Det ska tydligen skilja bra mycket i temperatur. Som sagt, jag är ingen van mekare själv, så jag ifrågasatte inte direkt. (Verkstaden var förövrigt riktigt sjysst, slapp helt betala. Iofs gick det väl fort för dem att testa, men ändå.) CO värdet på tomgång var ju för högt det också, så det är både HC och CO på tomgång som spökar. Hur besvärlig är tempgivaren att byta? Ska försöka hitta den på realoem så kanske jag får en hint... Tack för alla tips hittils iaf! |
|
|
Hej lill- myran har haft samma problem med många bmw eftersom cattarna är stora och och kyler ned snabbt.Eftersom du har bra värden på förhöjd tomgång och bra lamdavärden så ska du varva motorn på 4000v/m i minst 5 minuter därefter kör du in och tar provet.påpeka detta för besiktningsgubben så ska du se att allt löser sig |
|
| Jo, jag vet att det är lite strul att få det tillräckligt varmt. Har efter mycket om och men fått en tid på besiktningen på måndag, så jag får nog chansa och se till att gasa ordentligt innan. Tyckte dock att besiktningsgubben på den ordinarie besiktningen gasade på bra också, men det hjälpte inte då. Har som sagt inga jätteförhoppningar, men det får vara värt att testa. | |
|
Du ska inte vara rädd för att varva motorn länge innan du kör in på besiktningen såvida inte motorn är sliten det är ju kvalitetsmotorer vi snackar om.Men cattarna kallnar snabbt så rusa motorn precis innan du kör in och be gubben ta testet det första han gör |
|
| Testa att blanda i 20-25% E85 med | |
|
Vilket tomgångsvarvtal ligger motorn på? Ligger den väldigt lågt? Om den ligger för lågt(500-600rpm) så kan motorn gå lite oroligt och då skjuter HC i höjden. Lars |
|
|
Tomgången ligger nog normalt skulle jag säga, cirka 7-800 varv. Går rent och jämnt på tomgång. Ibland kan tomgången pendla en aning när man kopplar in AC:n, men oftast är det stabilt. Känns lite fusk att blanda i etanol, men jag ska ändå prova. Mest för att vinna lite tid och förhoppningsvis slippa körförbud nu på tisdag.. =/ |
|
|
fuska inte med etanol. det är för kalla katalysatorer eftersom du har alla andra värden riktiga .varva mera så¨du har dom riktigt heta. hav förtröstan |
|
| Puh, dagen fick ett lyckligt slut - bilen fixade besiktningen!! Rejält varmkörd denna gång. Tur att man inte gick på niten att byta kat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.