AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.399

Varning för oseriös handlare.

Sida 1 av 2
Bo
9
Bo Kolan Kraft
530ia Touring M -01
Tjena. Vill bara ta tillfället i akt att varna för en oseriös människa som jag köpte en 530 av i Juli. Bilen verkade bra så jag slog till. Det han inte sa på tel. var att ABS-lampan lös så vi kom överens om att han skulle stå för en st. ABS-givare, ett st.huvemblem och en list till en dörr.
Detta skrev han ner på kvittot.Eftersom han (sa han)redan hade beställt
delarna skulle han skicka dom tillBMW i Grästorp. Efter en
vecka ringde jag upp honom ,varpå han sa att delarna var restade
så jag gav honom en vecka till.då ringde jag till BMW i Grästorp,
där dom såklart inte hade hört nåt. Försökte sedan i ett par
veckor att få tag i honom utan framgång,
förutom en gång då jag ringde från ett kontantkort, men när
jag sa vem jag var så la han på i örat på mej

Har sedan dess nästan åkt omkring och väntat på att ytterligare fel skall dyka upp. En sak som dykt upp är bl.a. att styrväxeln läcker som ett såll
sen har jag kollat upp felkoder på ABS som visade att det var fel på båda givarna på hö sida
Det är så himla tråkigt att såna här rötägg svärtar ner marknaden
Hade jag bara läst lite om honom här på forumet så hade jag aldrig ens
åkt och tittat på den.
Så mitt tips till er som ändå vill åka och kolla på hans bilar är att ni vet
exakt vad ni köper och tar det han säger med en stor sked med salt.
Han heter Erik Thörn och bor i Boxholm
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sålde han bilen som privatperson eller som handlare? Detta har väldigt stor betydelse för vilka skyldigheter han har.

//Lövet
Bo
9
Bo Kolan Kraft
530ia Touring M -01
Jag har kollat upp lite med konsumentombudsmannen och det ar i princip kört
det går att starta rättsliga åtgärder i och med kvittot men jag orkar inte hålla på . Jag ville bara varna andra för denna som sagt oseriöse manniska
Bo
9
Bo Kolan Kraft
530ia Touring M -01
Jag glömde visst skriva att det var privatköp
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du har vägarna förbi, besök honom och sätt kvittot under näsan på honom. Tänk att forna tiders hästskojare har övergått till att bli bilskojare allihop...
Bo
9
Bo Kolan Kraft
530ia Touring M -01
Har god lust att göra ett hembesök men tyvärr så gör det nog ingen skillnad
förutom att man åker dit för olaga hot
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Han är ju medlem här. Prova med lite power-mail-bombning..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Innan ni börjar diskutera hur ni ska korsfästa mannen så kan det vara värt att veta att vid privatköp så har KÖPAREN dvs DU en mycket omfattande undersökningsplikt. Detta innebär att säljaren inte kan lastas för fel om han inte medvetet försökt dölja dessa. Detta innebär att du själv är ansvarig för alla fel du hittat men även dessa du BORDE hittat vid en ordentlig undersökning. Med andra ord har vår vän Erik inga skyldigheter mot dig förutom att leverera de delar som ni avtalade innan köpet. Något ansvar för styrväxeln eller de andra ABS givarna har han inte.

(För att ge en mer nyanserad bild av verkligheten och vilket ansvar man har som köpare vid privatköp.)

//Lövet
Bo
9
Bo Kolan Kraft
530ia Touring M -01
Ja, kanske det. Det roliga är att han påstår att han alltid förlorar en slant för varje bil han tar in i jakten på "den perfekta 750:n"
vilket snack. Han är ju inget annat än en bilhandlare
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är helt med på det. Det är de delarna som står på kvittot han är skyldig. Att en begagnad bil sedan går sönder efter köp är ju inte mycket att göra något åt, mer än att bita i det sura..
Bo
9
Bo Kolan Kraft
530ia Touring M -01
jag vet att jag har i princip noll och ingen rättighet i detta fallet men det jag vill poängtera är att hans beteende är inget annat än bedrägligt.

Syftet med min tråd var att varna andra för honom.
Sånt här händer tyvärr dagligen men det är så himla tråkigt
att drabbas
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Har bilen regnr SLL...?

Mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Denna kanske?
Länk

Har sett att han haft en del bilar till salu. Har sett fina ut på bild iallafall.

Killen blir lite uthängd i en annan tråd också. Där sker det på lite väl lösa grunder tycker jag.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Då är det min gamla bil, som Erik köpte av mig. Jag måste tvärt om säga att han verkade väldigt seriös, och skötte affären med mig supersnyggt. Tyvärr vill jag nog höra även hans version innan jag köper "håll-med-skit" från en nyreggad forummedlem. No offence Bo Kolan Kraft, men vi har haft lite problem med sådant på forumet.

Självklart ska han hålla vad han lovar, men jag hoppas fortfarande det finns en naturlig förklaring. Han arbetar nog väldigt mycket, har väl eget taxiåkeri, kanske det är därför?

Sedan har jag svårt att hetsa upp mig för att styrväxeln läcker efter 7 år och 24000 mil. Det är dessutom en solklar sak som faller under din undersökningsplikt som köpare. Dvs man kan inte som köpare låta bli att undersöka en bil och sedan kräkas på säljaren för att han inte berättade om alla fel som man inte hittade själv.

Eftersom det var jag som tog in bilen från BMW i Frankfurt så vet jag att det är en kanonbil, eller var åtminstone det när jag sålde den för dryga 2 år sedan. Det är svårt att hitta en bättre utrustad E39 om man säger så. Och jag kan personligen verifiera att han förlorade en rejäl slant på den bilen, med tanke på vad jag sålde den för. Och det stämmer att han letar 750 konstant, han har haft en hel hög sådana.

Mvh Johan
Bo
9
Bo Kolan Kraft
530ia Touring M -01
Ja, det är SLL.
hej. Johan. Själva bilen är jag jättenöjd med, har letat i säkert ett år efter denna kombination av utr.
Självklart får en styrväxel läcka efter 24000 mil men det var det att den var torr när jag tittade på bilen
men jag vet att jag inte har något att hämta där.

Det detta gäller är dom tre delarna han lovade att stå för
och jag vet inte hur du resonerar men när någon lägger på i örat på mej
så tar iallafall jag det som att man inte är önskvärd
Han var ju väldigt lätt att få tag på innan köpet
men efter så har han gjort sej totalt okontaktbar

Jo, jag är ju inte så gammal här på forumet men jag menar verkligen det jag skriver

Du kanske kan få tag i honom och ev. höra hans version. Får du tag i honom kan du ju be honom ringa mej

andreas_lofgren: Det är riktigt att köparen har stor undersökningsplikt vid privatköp men det innebär inte att säljaren slipper allt ansvar på det sättet du skriver.

Säljaren har alltid skyldighet att svara sanningsenligt vid frågor och får inte dölja ev. fel som innebär att det blir svårt för köparen att finna dem. Tex torka av delar som läcker. Ett sådan bedrägligt beteende gör att undersökningsplikten sätts delvis ur spel.

Nu säger jag inte att detta är fallet här då jag inte har någon som helst koll på vad som verkligen har hänt, utan detta är bara mer allmänt.

Sen finns det fall där köp har återgått pga av stora fel. Tex en bil som man vet har ett visst fel men som i slutänden visar sig ha ett betydligt allvarligare fel. Då kan man avgöra (domstol) hurvida köpet skall gå tillbaks beroende på vad bilen har kostat och sätta det i relation till hur rimligt felet är, reparationskostnad, hur långt bilen har gått, etc. Finns bla annat ett rättsfall angående en möglig husvagn, där köparen blivit upplyst om mögel men där mängden mögel gjorde att köpet annulerades.

Så att säga att säljaren inte har några skyldigheter är inte riktigt sant.
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Red_wings05

Du skriver att köparen har stor undersökningsplikt vid privatköp, men detta är inte helt sant. Faktum är att köparen inte har någon lagfäst undersökningsplikt alls före avlämnandet - dock kan köparen åläggas undersökningsplikt, dvs att säljaren begär att köparen skall titta igenom det han köper.

Den strikta undersökningsplikten åvilar köparen endast vid köp av fast egendom.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Hur får du nedanstående till att bara gälla fast egendom?

Köplag (1990:931)

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

//Lövet
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Andreas_lofgren

Då måste jag fråga dig, vad du i ovanstående paragraf ser som att undersökningsplikt föreligger?

Om vi tar det bit för bit:

1. Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet = OM köparen ANTAS ha känt till att exempelvis växellådan varit kass kan han INTE åberopa detta efter köpet. Följande mening nämner inget om att köparen har undersökningsplikt. Bilens ålder, miltal, användning och skick har också betydelse vid "antas ha känt till".

2. HAR köparen före köpet undersökt varan ELLER utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens UPPMANING att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han BORDE ha märkt vid undersökningen = Det andra stycket reglerar om köparen har undersökt varan - på eget initiativ eller om säljaren krävt köparen att undersöka varan men denna ej gjort det. Om säljaren kräver att köparen skall undersöka varan blir det strikt undersökningsplikt.

Jag nämnde tidigare att den strikta undersökningsplikten endst gällde fast egendom, och fast egendom regleras i Jordabalken. När det gäller undersökningsplikten är JB 4 kap 19§ 2 st av speciellt intresse;

19 § -------

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

Vi märker redan här en lite annorlunda formulering på lagen. Här talar man om vad köparen BORDE ha upptäckt vid en undersökning. Undersökningsplikten är således strikt gällande. På samma sätt som den blir strikt gällande vid köp av lös egendom då säljaren uppmanar köparen att undersöka varan.

Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Är det inte lite irrelevant i det här fallet vad undersökningsplikten säger? Jag tycker det är rätt solklart att om man skriver på kvittot att följande delar: x, y, z ska ingå i köpet och skickas inom en vecka (eller dylikt) och sen inte levererar dem, då är det bedrägeri och inget annat. Att man sen väljer att göra sig oanträffbar samt att slänga på luren i någons öra visar väl ytterligare att något är lurt. Jag tycker trådskaparens beklagan är fullt förståelig och motiverad. Sen håller jag iofs med om att man ska höra den andra personens sida, men han är väl välkommen att skriva här om han nu är medlem.
Mvh
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med October1st men å andra sidan tycker jag det är en mycket diskussion angånde undersökningsplikt mm.

Följer med spänning men orkar inte läsa alla paragrafer och förklaringar men sammanfatta gärna när/om ni enats om vad som gäller. Finns flera på forumet som verkar ganska insatta i juridiken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.