|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
protos: Vill gärna ha TIS till E60'n, men din länk fungerar inte :( BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Kan vara nere kommer från bulgarien tror jag.prova senare imorgon kanske? Annars prova här Länk Finns många godbitar här.BMW filerna kan var speglingar av skivor här så man får bränna lite. Har ej laddat bmw filer här, men har laddat hem porsche filerna som är PDF direkt |
|
| protsos< Jag har bränt ner den på cd, men får allt som en fil bara. Kommer in inte in till de menyer de uppgav, även om jag högerklickar och tar utforska på cd:n. Kan det bero på att jag valde att bränna den som multisession? | |
|
var det den stora filen du brände ner typ ca 1100MB? fanns två filer den långa och en kort på några kb kommer ej ihåg om den behövdes packas upp |
|
| Det var den stora jag brände ner.. | |
|
nu blir detta kanske lite av en data-diskussion, men det är inte nödvändigt att bränna ut era iso-filer. Räcker att "mounta" dem i lämpligt program, t.ex. Daemon Tools. Ladda ner det, mounta filen, så lurar programmet datorn att du har en skiva i. |
|
| S**t oxå..ahr provat att bränna utan multisession, men det blir bara en fil på skivan.När jag klickar på den så öppnas bara mitt brännarprogram igen..Har provat utforska oxå, men det blir bara samma fil som jag laddade ner.. | |
| Nu så har jag fått igång den...var tvungen att packa upp filen först, och sedan bränna. Får det dock bara på tyska. Valde svenska i installationen, men det hjälpte inte .Har du fått det på svenska? | |
|
Nej fick den på tyska också.Fastän man valde svenska. Har personligen inte problem med tyskan. |
|
| ok..tack ändå..MIn tyska är dock inte vad d en borde vara...de ord jag kan passar sig inte i tryck ;-) | |
|
Gjorde precis en Vehicle check på bmw segelstorp, 1600 SEK. Min bil är drygt 3 år och har gått 5200 mil. Vehicle check är naturligtvis helt onödigt, men skulle man behöva få något annat åtgärdat på goodwill framöver, blir det säkert i vanlig ordning tjafs om man inte gjort denna punkt. För de allra flesta görs denna punkt inom ramen för 3 år / 8000 mil gratis service. Vad som är ännu konstigare än denna servicepunkt tycker jag är att man ska byta bromsolja vartannat år. Det är iaf bra mycket oftare än vad alla andra bilmärken rekommenderar. /Johan |
|
|
BMW har 2år därför man använder Dot4 bromsvätska som standard. Används DOT5 som är silikonbaserad håller den länge tar inte upp lika mycket vatten bytes intervall ca 4-5år tror jag. 200km/h till 0km/h med dålig bromsvätska är inte roligt. Ex, min gamla saab bytade bromsvätska på den.Bromsarna tog som en ny bil.Säkert 6-10 år gammal bromsvätska.Många meter bromskillnad. Kostar väl bara 500kr att byta på BMW |
|
|
Självklart vill man att bromsarna ska fungera enligt ordning men visst är det segt att inte bmw också byter till dot5 olja, så skulle man slippa den punkten lika ofta. och jag betalade 1690 SEK för att byta oljan på bmw segeltorp - stockholm. /Johan |
|
|
"också byter till dot5..." Vilka märken kör med DOT5 i vanliga bruksbilar? Sköter man bromsvätskebytet varannat år och rengöring av bromsarna enligt serviceboken så får man "aldrig" problem med kärvande bromsar. Om man inte byter vätskan brukar kolvarna börja rosta fast efter 7-8 år. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
"Vilka märken kör med DOT5 i vanliga bruksbilar?" ingen aning. Fråga "protos". Jag konstaterar bara att bmw har tightare bytesintervaller än många andra bilmärken. Du har säkert rätt i att det är bra för bromfunktionen att serva bromsarna vartannat år, det gör jag på min bil också. Tog mest upp frågan för att få någon form av motivering varför bmw avviker. Stalltipset är nog att det är för att dra in lite extra pengar till serviceverkstäderna. Om dom hade haft 1 års bytesintervall hade man väl gått på det också, med samma motivering som Mats har ovan. /Johan |
|
|
Dot 5 vet ej. Dot4 används till de flesta bilar. BMW hade/har 1års intervall Länk Tunga motorstarka bilar som bmw kräver perfekta bromsar där av de tätare intervall. Tror det är ingen ide att byta till dot 5 måste rengöra alla delar från gammal vätska först. De får inte blandas Kollade senaste service Bromsvätske byte kostade 847kr på theanders i Lund |
|
|
Eftersom DOT 3-4 bromsvätskor är hygroskopiska, dvs de tar upp fukt, måste vätskan bytas med jämna mellanrym. Dels för att i vardagen slippa rost i cylindrar och på kolvar men framföralltför att kokpunkten på vätskan sjunker när den absorberar vatten. Om vätskan inte är hygroskopisk kan kondensvattnet samlas på ett ställe och ge frysproppar i ledningen vid kyla. Bromsvätska DOT 3-4 är ett utmärkt färgborttagningsmedel vilket är en stor nackdel om man spiller eller får läckage på lackade ytor. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
sjukt att det är så mycket dyrare i stockholm jämfört med lund. 847 mot 1690 sek. oavsett vilket tycker jag att det är konstigt då iaf min bil varken är speciellt mycket starkare eller tyngre än motsvarande audi , volvo el saab. /Johan |
|
|
Ännu sjukare blir det. Min kollegas E39 525-02 kostar samma bromsvätske byte 500kr på theanders.Vad skiljer bilarna? Ingenting.nyare bil dyrare service.Storstad dyrare service etc. Tycker inte BMW är speciellt dyrare att serva än ex.en ny volvo Varför är service billigare i utlandet (utom danmark)? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.