AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.165

M50 går på fem när den blir varm...

Sida 1 av 2
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Min M50 börjar gå på fem cylindrar när den kommer upp i arbetstemperatur. När den är kall så funkar den och går på alla cylindrar. Vad finns det för orsaker till ett sådant fel?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Skulle köra hem ikväll efter jobb och fick precis samma problem, den gick fint tills den blev genomvarm... Och sedan går den bara på fem, hörde/kände inte det för jag låg på höga varv men märkte att han inte orkade över 4500varv på fyran iaf.

Jaja, kändes lite dumt sen när jag kände att han gick på fem, ska byta tändstift och om det inte går så ska jag kolla spolarna. Hör av dig om du löser problemet, jag gör detsamma =)

Hur dåligt är det att köra runt på fem? Blir väl rätt höga belastningar pga obalansen?

// MVH Jocke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hur varm kan databoxen bli? Märkte att boxen blir väldigt het, särskilt på ena sidan. Så pass att man bränner sig då man tar i den. Kan det vara den som är kass på nåt vis? Kallödning eller nåt liknande som blir värre då den blir het?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tänkte på en till grej. Hur gör boxen om en tändspole är lite dålig? Struntar den bara i den då eller försöker den ändå och det är därför boxen blir varm/het?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ni har inte motorvättat nyligen? Vatten i tändstiftsbrunnarna?

__
/Chrille
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nope ingen motortvätt. Den har inte sett vatten på minst ett halvår.

///BMW - Was sonst!
Ta bort kåpan som sitter över tändspolarna, kör sedan en sväng så bilen blir varm. Öppna sedan huven och känns försiktigt efter om någon utav spolarna är väldigt mycket varmare än någon annan.
Jag lyckades hitta en delvisdefekt spole när jag gjorde så.

MVH
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
En haltande spole gör att DME stänger ner trsnsistorn till den spolen.Likandant med en def spridare.Men före 96 är det olika hur DME hanterar problemen.
Ditt prob beror nog på en def spole,tänk på att haltande spole kan göra så att transistorn ryker med fler följdfel i boxen.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Hur skadligt är det för en motor att knalla runt på fem? Om jag skall in till servicen några kilometer bort? Blir inte belastningen skyhög på axlar och stakar vid sån häftig obalans? (Går iförsig inte mycket jobbigare än en jänkar-åtta..

// MVH Jocke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Var en spricka i ena tändspolen så jag köpte en "ny". Har även beställt nya ventilkåpspackningar då jag såg att de inte håller helt tätt, rinner ner nån droppe i tändstiftsbrunnarna då och då och som deejaywasp skrev så är ju M50 känsliga för vatten där och olja lär ju inte vara så mycket bättre.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
hade själv en deciliter olja i varje brunn kändes det som. Jag hoppas att det var någon som spillt =)

// MVH Jocke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Usch, det var inte skoj. Mina packningar var som backelit så det känns som läge att byta dem i vilket fall.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Med ventilkåpspackningar, menar du:

Länk

Alltså nummer tre, eller även den stora?

// MVH Jocke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Alla tre. De två vid tändstiften och den runt hela kåpan.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ok, läcker som ett såll på min även den stora ser jag nu... Bytte hela databoxen efter mekanikerns misstänksamhet, men det visade sig att den "nya" boxen för 1000kr var helt död. Han tyckte att tändspolarna verkade fungera bra enligt felkontroll.

Aja, bra att ditt problem löst sig hörru du!

// MVH Jocke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Mja, vet inte om det löst sig än. Hämtar packningarna idag och har inte testat med nya spolen än.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tyvärr hjälpte det inte med tändspolebyte och nya packningar. Samma cylinder (sexan) som lägger av.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Lägger den fortfarande av vid arbetstemp eller är det från start numera?

// MVH Jocke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är när den blir varm. Kommer ca 4mil. Ska testa byta stift och databox. Stiften ser dock ut att vara fräscha.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
JohanE, testa kylspraya databoxen i felsökningsåtgärd. Minns under praktiken när mecken sprayade ner databoxen på en VW, vipps så ville han gå igen... Men konstigt att han skulle gå fel på just en cylinder om det var boxen. Men man vet aldrig hur sådana spökar.

Men ska du köpa ny så såg jag en i någon skrot i Borås för 1000kr.. 1150kr inkl frakt inom sverige.

Länk

// MVH Jocke
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Pass upp med att köpa begade boxar,era bilar ligger i skvalpet mellan codat och ocodat utförande.Känns lite surt att betala för nåt som inte går att använda.

Här är min tråd om ett av alla boxproblem som jag kliat mig i skallen på.

Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.