AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.045

Glädjen varade i två dagar.. SUCK!

Sida 1 av 2
Jaha.. Efter två dagar som man fått ha bilen så har det skitit sig rejält! SUCK!
Först ut att crasha idag var bränslepumpen.
Efter att jag o en kompis knackat på den ett par gånger så vaknade den till liv igen, men bara för att lägga av igen ett par hundra meter längre bort.

När bilen dog kände jag hur växelspaken blev "konstig", det fanns inga steg mellan vissa växlar, det hände ingenting när man ställde den i växel (varken framåt eller bakåt) och när man ställde den i P så stod den inte stilla.
Självklart fick jag panik och hoppades på att växellådan inte skulle ha rasat!

Efter att ha pratat med ett antal mekaniker runt om i sthlm kom de flesta fram till att det verkar vara vajern som har gått av och inte lådan som rasat!
(på bmw konstaterade en otrevlig servicemek att "lådan har rasat, det är bara o skrota" men jag jagade vidare!

Någon me samma erfarenhet som kan lugna mina nerver med att det "bara"
är vajern och inte hela lådan?

När den skall bogseras bort till verkstaden ca 15km härifrån, så kommer jag ju inte kunna starta bilen eftersom bränsle pumpen är död också, är detta skadligt? Har hört lite olika men meken säger att det inte är någon fara alls.

Tacksam för snabba svar!

BMW-Because you'r worth it!
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Jag tror att det är vajern låter som så, lådan var inte "konstig" förut att tex 4an kunde fungera som drive och drive som tex 1ans lockup växel?

Jag har aldrig vågat bogsera någon av mina automatbilar, försök hitta någon vänlig persson med släp.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Låter som den fastnat i N-läget? Tur i så fall :)
Det går att bogsera automatbilar kortare sträckor, men jag har för mig att man skall fylla upp med mer olja i lådan vid bogsering. Sök på forumet så får du se hur det är på BMW.

Kan vara länkaget som har gått sönder, svårt att säga innan man kollat.

540iat -94
När motorn stannar slutar även växellådan att fungera, inte som en manuell att växeln ligger kvar i trots attt motorn är avstängd.
Ett tips är att Biltema har mkt billiga bränslepumpar.
br
45
brk95
745i 2002
när man bogserar en automat bil utan motorn igång så får lådan ingen smörjning . därför brukar man som mekaniker undvika att råda folk till detta , ett sätt att komma förbi detta problem är ju att lossa kardanstången så att lådan inte "snurrar " utan smörjning , ett tips som många bärgare använder sig av ,
Har dock aldrig hört en bärgare göra detta tror det är rätt ovanligt, inte lägger dom sig ner och lossar kardan på kund bilar.
Däremot så lyfter dom bakhjulsdrivna bilar i bakhjulen.
Här har du en skiss så du kan se hur vajern ser ut och kolla om den gått av.
Länk
br
45
brk95
745i 2002
jag har kört bärgare i gbg i några år och har gjort detta , om man inte har plats att ta bilen på bärgaren , det var mest för att dom skulle kunna bogsera utan att vara oroliga för att lådan skulle ta skada :)

Väldigt shyst att göra det, en del bryr sig inte ens om dom måste slå sönder rutan för att komma in.
Citat: "Här har du en skiss så du kan se hur vajern ser ut och kolla om den gått av.
[LÄNK] "

Vilken del är det nr 14?
ja det stämmer.
Brukar inte bärgarna lyfta upp bakdäcken i "vaggan" om det är en automat som är bakhjulsdriven vill säga?
Om det är en IX hade jag helt klart tagit den på kärra, men annars är det ju bara att bärja den baklänges med en låsanordning på ratten så inte framhjulen börjar svänga, det kan bli lite väl spännande :)

/ J
Någon som kan lägga upp ett mektips på hur man byter bränslepump i en e34?
Det vore GULD värt!
Tänkte att bilen skulle få vara igång när den bogseras så att oljan går runt i lådan..

Transocean
Länk
"Kom in med bilen på Torsdag, så ska jag titta på den på fredag!" "Det är ingenting komplicerat, ca en timmes jobb"

Idag, lördag så har jag fortfarande inte hört ett knyst!
Fast jag tror iof inte att de jobbar på lördagar..
Bara att hoppas på måndagen! VILL HA MIN BIL!!!

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag tror iofs inte att de ringer när de är klara - det får kunden oftast sköta själv mot slutet av den överenskomna dagen. Gissningsvis står din bil klar på verkstadsområdet. :-/

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
När jag lämnade in bilen så sa han att han skulle höra av sig så fort de visste något mer (vi var som sagt inte säkra på att det skulle vara vajern) jag hoppades ju som sagt på fredagen men när ingen hörde av sig så ringde jag själv, och fick då prata med en ganska irriterad verkstadsägare, som förklarade att han skulle höra av sig när han visste mer.

Ganska underförståt på hans ton att han inte ville att man skulle ringa o stressa honom!

Men ringer ingen imorn så ska jag f*n ringa ändå!

DOm ringer när den är klar, det gör dom oftat alltid då dom ej vill ha den stående och betalt, när det handlar om att dom skall ha pengar då går det väldigt fort.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
inga proble med att bogsera bmw automatare. I alla fall f o m när 24v kom 90/91. Läs i instruktionsboken. Där står det hur långt man får bogsera den och max hastigheten.

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Då har man fått tillbaka bilen!
Efter en VECKA! Jobbet skulle ju bara ta en timme som sagt..
Lämnade bilen hos Per Larsson i Huddinge, som enligt många skulle va den bästa BMW-Meken i Sthlm, och är å ena sidan nöjd men å andra sidan lite besviken.

"Jag hör av mig så fort jag vet nåt mer"
Blev till att jag själv fick ringa o tjata som ett litet barn.

Men när han väl fått tid att titta på den under tisdagen, gick det undan att beställa wiren med fäste och montera på torsdagen!

2100:- blev kostnaden den här gången.
KUL!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Så är det tyvärr, han är inte direkt okänd längre - han har måånga kunder och vet hur man tar betalt - men oftast kan han laga prylarna också... ;)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.