|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att de sista årsmodellerna av e39 touring med 3,0 motorn verkar prisvärda. Jag har tre undringar: 1. Det förbryllar att de är så dyra i Tyskland, dyrare än här. Åtminstone de jag hittat. Vad kan det bero på? 2. Jag har också sett några 530iT "Executive" till salu, är det någon som känner till vad detta är för paket? 3. Jag vill ha tag på en helt orörd bil utan M-kjolpaketet men gärna med M-inredning och de uppdaterade mätarna. Finns det ett sådant paket och vad ska man betala? Priset verkar falla rejält nu. Patrik | |
|
Blir nog svårt att hitta en bil med M-alcantara utan M-sportpaket om ingen eftermonterat det och ett svart innertak, om man nu vill kalla det m-inredning. Och uppdatera kombiinstrumentet med ringar är väl en hyfsat enkel match. Eler du kanske tänker på sportstolar bara, när du säger m-inredning? |
|
|
1. Väldigt många vagnar har importerats hit vilket till viss del skapat en mättad marknad. En annan faktor har varit att en hel del på olika sätt "fuskade" bilar tagits hit och sålts till låga priser vilket har dragit ner den generella prisbilden och det har således också drabbat ärliga och välskötta bilar. 2. Osäker på vad det är för "paket" men en är det inte dom som bl a har ratt med träinlägg? 3. Jag antar att du inte menar att en bil med M-sportpaketet inte är orörd??? När det gäller de delar som ingår i M-sportpaketet så är vissa utvändig "kosmetika", vissa är inredningsdetaljer och vissa är "under skallet". Många av detaljerna gick att bocka för individuellt i utrustningslistan vilket gör att du hittar många vagnar med M-sportratt, M-växelspaksknopp eller svart innertak. Sportstolar är ju inte unikt för M-sportpaketet utan finns på många bilar. Övrig inredning typ alcantara klädsel eller M-fotstöd eller M-instegslister hittar du sällan på icke M-sportbilar. Med uppdaterade mätare så är det väl kromringarna runt dom du tänker på. Dessa fanns ej -01 (förutom på M5) och kom -02 på de med M-sportpaket. 03 eller där omkring kom dom även på bilar med Lifestylepaketet. Möjligt att dom även fanns på fler bilar i slutet på modellcykeln. Dessa är ju relativt billiga och enkla att eftermontera om man vill så. Vet inte om priserna faller rejält just nu? Dom har fallit rejält senaste året och letar du efter en bil utan M-sportpaketet så är utbudet stort och priserna lägre än motsvarande bil med M-sport. Vad man ska betala beror på vilken bil det handlar om, årsmodell, miltal, utrustning, historik, etc. Gissar att en 530iT 01-03 kan ligga i spannet 80-180' beroende på ovanstående. ___ //Ulf |
|
|
Tack för svar! Jag har sett ett antal 530iT som påstår sig vara "Executive edition". Finns en på Mobile.de. De har bland annat en annorlunda kryssekerfälg och brukar vara silvermetallic. Med "orörd" menar jag just att den är som den var då den såldes från BMW. Men jag själv vill inte ha M-paketet utvändigt. Vad jag förstår finns det bilar med endast M-inredning(?). Så mätarna är inte annorlunda i övrigt än kromringarna? De ser liksom mindre ut... Det är i vilket fall en väldig skillnad i hur pass e39:an känns med den senaste upplagan mätare, utrustning och ratt än i en bil från -98. Trots att det är i stort sett samma bil. Jag tycker nog att det verkar som om priserna tar stryk av konjunkturavmattningen och sommarens bränsleprisrace. Min bedömning är att det finns fina bilar för 100", och dito med fler mil för 85". Fast det är ju inte precis "fakta", bara den bild jag fått. Men det faktum att priserna inte verkar lägre i tyskland talar kanske emot detta. Finns det några andra ändringar 00-03 som man bör känna till om man ska köpa en 530? Patrik |
|
|
Jag hade en 525iT executive tidigare, vad jag kommer ihág är som syntes mest var att lädret var det exklusivare med prikigt mönster...samt kromlister pá sidolister, kofángare och baklucka. Stolarna var standard. Mugghállare, grov ratt och utökad klima (tror jag...) avbländbar spegel inne....nja kommer inte hág om det var nágot mer vesentligt. Fälger vet jag inte, för jag beställde M66 fälgarna istället. krom och lädret var det unikaste iaf. /Christian Länk |
|
|
Förövrigt är det ju facelift 2001, lampor, lackade mer integrerade kofángare (visuellt) Motormässigt 525, 530 istf 523, 528 /Christian Länk |
|
|
Tittade på bilen på mobile och ser inget unikt med denna som tyder på Exclusive eller Executive som du skriver. Den är välutrustad men men har inget som inte gick att välja till vilken 530 som helst. Kan ju ha varit någon kampanj BMW har kört under en period? Som jag skrevi i mitt förra inlägg så fanns många av M-detaljerna att välja till på utrustningslistan så visst det bilar som har en eller flera av dessa i inredningen men någon specifik M-inredning fanns inte som ett paket att välja. Mätarna är desamma i alla E39 förutom M5. Däremot så finns det skillnader på graderingar, t ex varvar ju dieselbilar inte lika högt som bensinare. Rattar finns det en hel uppsjö av. I princip så finns det gammal och ny standardratt, gammal och ny sportratt och gammal och ny M-sportratt. Väljer man en bil med inbyggd navi så finns det en gammal och ny. I övrigt är det mesta oförändrat mellan 96-04. Har själv haft E39:or från -00, -01 och -03. 530'n kom modellåret 2001 (september 2000) dock finns det en del förseriebilar som kom vår/sommar 2000. Inga direkta ändringar gjordes på modellen vad jag vet. Några små detaljer är - modellår 2002 (09/2001) den nya M-sportratten kom som tillval - modellår 2003 (09/2002) Navigator MK3 ersattes med MK4 som är DVD-baserad. I samband med detta så blev TV-funktionen ett extra tillval. Tidigare så ingick TV-funktionen i tillvalet Navigation Professional. ___ //Ulf |
|
|
Executive edition var ett paket som fanns 2002-2003, jag beställde det, eller ja, bilen fanns leveransklar.... Fanns tillsammans med M-paket, och alla andra paket. 2003 kom ocksá lifestyle paket. kanske finns info om man söker i forumet pá det, vad vet jag. /Christian Länk |
|
|
chrisod: det är nog som du beskriver men fanns denna redan -01? Bilen på mobile är i alla fall inte enligt dessa specar och dessutom så står det Exclusive i annonsen. ___ //Ulf |
|
|
Tittade pá ett gäng mobile annonser, exclusive finns nämt ända till E34an. Men visst finns det en läder typ som ocksá heter exclusive, precis som dakota etc.? Möjligt att det fanns tidigare i tyskland än i sverige, "exclusive edition" ska paketet heta iaf. pá en 2001 stár det dock edition, (läder, xenon, esp) sá kanske var det paketet innan och 2002 kom kromlisterna? Denna har rätt, observera kromet i UNDER kant listen, normalt övre kanten. Länk /Christian Länk |
|
|
en annan sak i min var att träet inte gick hela dörrsidorna, slutade 1dm frán instrumentbrädan med en guldrand. Sedan blev listen svart. iaf i min bil /Christian Länk |
|
|
Det var ju genant att det står Exclusive på mobile.de. Jaja, jag har i vart fall sett flera s.k. Executive bilar på andra ställen, t.ex. denna: Länk Men det verkar ju bara vara någon slags egenbenämingen på välutrustade bilar, jag har inte fått det bekräftat att det fanns en Executive någonstans så vi kanske ska glömma det. Lifestylepaketet verkar intressant dock. Beträffande instrumenten så förstår jag ju att graderingen varierar och beträffande motorerna känner jag till att man gick över till M54 motorn 2001. Det var mer de där småändringarna som smygs in som jag ville ha koll på. Och lite bättre koll har jag ju nu. Kom gärna med mer tips... Automat eller manuell? Vad är svagheterna med automaten, om de ens finns? Är alla 530 man lika Låång slagiga i växellådan som de jag kört (lång spak, bra växellåda)? Patrik |
|
|
ursäkta, jag är dum i huvudet, du frágar om executive, och jag surrar om exclusive hela tiden. INGEN aning vad exceutive är....finns VÄLDIGT fá E39, fler E34 av dem. Skriv fel (exclusive?) eller unikt paket, vet ej. denna har dock dörrpanelen jag beskrev innan. Länk /Christian Länk |
|
|
Jag har automat och det är en bra växellåda men om man ska hitta någon nackdel är det väl att utväxlingen är något låg, bl a märkbart lägre än 528:ans. Anledningen är väl att den ska vara lite piggare men det straffar givetvis förbrukningen något. chrisod: ser ovan att du svarar före jag hinner ställa frågorna...;) ___ //Ulf |
|
|
Minn tidigare bil var en 525iT -02 med "Stockholm Open"-paket. Det var en sen 02a med version 2 av det paketet. Tidiga 02or hade en annan variant som var mer komfort-inriktad med skinn och el-baklucka bl a. I "mitt" paket fanns det sportchassi, 17", sportstolar med halvläder, sportratt och antracit-innertak. Dvs som ett sportpaket utan det utvändiga. Handlarna kallar det paketet även för Lifestyle, som nämnts tidigare här. "BMW six appeal" |
|
|
Jag har Lifestyle-paket på min 02:a. Mycket trevligt paket med bl a prickar på panelerna och sportstolarna, aluringar till mätarna och svart tak. |
|
|
Här är en "Executive" på bytbil: Länk! Men FINNS det ett sådant paket ö.h.t.? Patrik |
|
|
Ja, det gjorde det. Titta på bilen i annonsen: Skinnklädseln är annorlunda mot standardskinnklädseln. Ratten är en trä-multiratt (tror den fanns som tillval dock) På bagageluckan sitter det en kromlist Dessa grejer ingick i paketet som jag kommer ihåg. //Lövet |
|
|
Usch vad ni jiddrar idag ;-) Länk Läs och lär. /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
thomash Precis vad jag sa, fast träratten var inte i min 2002. Dock träet pá dörrarna som ni ser. Men det finns mao INTE ett Executive som tráden igentligen handlar om? /Christian Länk |
|
|
Bra länk annars thomash E34 hade ett executive paket Länk kanske har de som skriver det pá E39 förväxlat benämingarna? /Christian Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.