AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.256

Nyköpt 535i -91 E34

Sida 1 av 2
Tja!
Blev idag stolt ägare till en 535i -91.
Ett par frågor som jag hemskt gärna skulle vilja ha svar på:

1. FÖRBRUKNINGEN, tankade fullt när jag köpte bilen (80 liter enl mätaren) 61 liter gick i tanken. Nu har jag kört ganska exakt 17 mil med bilen och då 12 mil på motorväg (Snitt 110 km/h) och mätaren är bara millimeter från att lägga sig på halvtank! Jag har räknat på att det förbrukats ca 35 liter och förbrukningen blir då 2,05 l/100km. Är medveten om vad jag har köpt för bil och räknar med viss förbrukning, men 2,05 liter milen?!
Kan det vara fel på tankmätaren eller ska bilen SLUKA denna mängd bensin?

2. Vibrationer som känns som kraftigast mellan 90-100 km/h.
Drivlina? Kardanaxel?

3. Motstånd och gnisslande i ratten vid stillastående rattutslag, inget alls vid minsta rullning, Servoolja?

4. Ojämnt däckslitage endast höger bak, Hjulinställningar?

5. Fläkten i Kupén kommer ibland inte igång förens man ställer den på högsta läget, Orsak?

Tack på förhand, hoppas på svar!

Riccardo
Hej o välkommen till forumet!
1. Nej din bil ska inte dra över 2l/mil - lita inte på tankmätaren, utan stäm av genom att tanka fullt igen och räkna på antal liter/körda mil.

2. Skulle i 1:a hand kolla balanseringen av hjulen, både fram o bak.
Sen finns det en hel uppsjö av tänkbara orsaker till vibrationer om det nu inte skulle vara hjulen. Sök på "vibrationer" här på forumet och du har flera veckors läsning framför dig:-)

3. Nivån i servobehållaren är ju lätt att kolla - eller hur?

4. 4-hjulsinställning är aldrig fel - sparar på däcken och ger en körgladare bil!

5. Det verkar vara glapp i fläktmotståndet. Mektips: Länk

Lycka till med bilen!

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Mu
616
Mustang

540iat -94
Fyrhjulsinställning kommer inte hjälpa däckslitaget-den enda justerbara vinkeln på e34 är toe-in fram.
Kolla istället bussningar och länkar bak.
OK, visste inte detta om E34:orna - har bara haft en E39 i 5-serien.
Den gjorde jag en 4-hjuls på efter byte av bakvagnsbussningar, stötdämpare o fjädrar...

/Magnus
>e30Cabbe

Tack för svaret, glömde såklart att skriva det, men efter att ha kollat nivån och upptäckt att den faktiskt var OK, såg jag också att det var blött precis under behållaren. Antagligen läckage, prata me en kille på mekonomen som tyckte att jag skulle köra i nåt slags tätningsmedel som skulle ta hand om detta problemet.
Erfarenhet av detta, någon?
Min 535a automat drar ca 1,3 blandad körning (40/60, stad/landsväg). Runt 2l milen är definitivt ngt fel om du inte stelopererat högerbenet. Kontrollera lambda-sensor osv.

Vibrationer beror ofta på glappa framvagnsbussingar. Kommer oftast runt 90km/h.

Gratuelar till köpet f.ö. Kul bil!
Tätningsmedel kan man köra med i väntan på att fixa det "på riktigt".
Körde själv med det i min E30 i väntan på att hitta en bättre beg kuggstång på skroten. Det läckte ut betydligt mindre under de 2 veckor jag använde det, i alla fall.

/Magnus
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
JAg tankade fullt imorse och har kört 19 mil idag med min 535:a och ligger på snittförbrukning 0.89L/mil och dår är de ändå ett antal fullgas omkörningar på 3:an så att din skulle dra 2L/mil är inte troligt. Jag har också börjat få vibrationer men det är bara o söka på vibrationer så har du lite o läsa som sagt...

Beemer 4 Life!
Tjena grabbar! Tack för alla snabba svaren!
När jag köpte bilen så provkörde jag den med soppanålen på noll i ca 2-3mil.
Därefter tankade jag och fick som sagt in 61,31 liter, så jag räknar på att tanken rymmer ca 65 L i en full tank? (rätta mig gärna om jag har fel)
Därför så måste ju förbrukningen ligga rätt, eftersom jag nu har kört 48mil och reservlampan precis har tänts? om jag tar mig fram ytterligare 8-10 mil så ligger förbrukningen mellan 1,16-1,12 L/100km och det måste ju anses som helt ok! (?)

Körde i tätningsmedlet igår och läckaget (om det nu fanns något) kaske har löst sig men servon gnisslar fortfarande, så det måste väl vara servopumpen/motorn som är slut? I rullning känns som sagt inget av detta av..

Har även upptäckt att det vissa gånger när jag står still, tex vid en stopskyllt och sen ger gas för att komma iväg, så känner jag knackningar någonstans i bakvagnen. Detta händer dock bara vissa gånger och endast när jag precis rullar iväg, ingenting när körningen väl är igång. Någon som känner igen sig?

BMW-Because you'r worth it!
Har du kollat över drivremmarna till bl.a. servopumpen?
Det kan mkt väl vara där det gnisslar, pumpen får ju jobba hårdare för att vrida hjulen vid stillastående jämfört med under gång. Det räcker ju med att den inte är riktigt spänd, så skriker den...

Knackningarna i bakvagnen rör sig säkert om utslitna bussningar - hissa upp och bänd lite med en kofot.
Du skulle även kunna kolla hardyskivan (om nu en sådan finns på E34?), så att den är hel o fin. Känn även på knutkorsen i jakt på glapp!

/Magnus
Mu
616
Mustang

540iat -94
Tanken borde rymma 80 liter
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är servooljan dålig så gnäller det gärna lite från pumpen, byta olja och se om det hjälper.
Om det läcker i underkant på behållaren så är det nog helt bortkastat att hälla i någon tätningssmörja, kolla oljekärlet och slangarna/slangklämmor istället.

Min drar 1.25 (korta transporter), Tändsystem kan med fördel uppgraderas med nya kablar, stift (ev. tändspole) och även luft och bränslefilter. Många bäckar små kan bidra till problem. På 5-serien finns det 80-liters tank i plast alternativt en 81-liter i metall enligt RealOem.

Jag bytte original kläm-klämmorna till servobehållaren efter att lokaliserat läckaget på inrådan av BMW-mekaniker, till vanliga slangklämmor och torrt som i en vedeldad bastu blev det.

Vibrationer, förbrukning och däckslitage finns redovisat i många många trådar och kan ha många många lösningar. =)

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
zE
63
zEr0
535i -91
Hej! (lånar tråden)

Jag har också en 535i -91, som drar ungefär 2,2l/milen blandad körning. Tankade fullt häromdagen, och har kört jätte snällt, inga gaspådrag osv. Har kört ~17 mil och tankmätaren visar nästan halvtank. Bilen blöddrar på tomgång, så antar att det är nån lambda sond eller något? Nån som vet vad det brukar vara?

Sen har bilen stått sen april, och nu när jag körde igång den så har den ingen tomgång när den är kall. Om man inte gasar när man startar så dör den, och sen ligger den runt 400-500 rpm och vill dö hela tiden. Nån anning om vad det kan vara?

MVH zEr0
in
438
inkognito
E34 535-92
ett tips på vibrationerna är, kolla att du har centrerringar i varje fälg om det sitter alufälgar på. På min bil var det helt olidligt att köra, då jag saknade centrerring på h-bakhjul

/Stefan F
in
438
inkognito
E34 535-92
zero kallstartmunstycke tomgångsmotor kan vara några alternativ, min brukar också vara känslig på gasen då jag just startat, gasar jag till så varvar den upp, sen slocknar den nästan oh luiktar bensin

/Stefan F
zE
63
zEr0
535i -91
inkognito: Ok, vart sitter kallstarten då? =) Ingen teori på blöddrandet ?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag skulle tro att kontakten till lmm glappar eller liknande. loss me den o spreja med elektronik spray.

Beemer 4 Life!
zE
63
zEr0
535i -91
TheMan: Ska kolla på detta imorgon. Andra tips man kan kolla på samma gång? =)
Snacka om att stjäla en tråd!!!!

/Magnus
zE
63
zEr0
535i -91
e30cabbe: Lånar heter det, och vi har ju faktiskt samma problem med förbrukningen... =)

Och som jag glömde skriva förrut....

2. Jag hade också vibrationer (i ratten mest) vid 90-100. Gjorde framvagnsinställning så vart dom borta.

4. Har du kollat däcktrycket? Kan vara för lite/för mycket luft beroende vart det är slitet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.