AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.857

M3 E36 motorras?

Sida 1 av 2
Tjena.Min kusin köpte en m3 3.2 -96 idag och under provkörning gick bilen utan problem inga konstiga ljud eller något.Bilen har gått 14200mil och är fullservad,senast 14100mil. Efter ca 10 mil hörde vi ett klingande från motor som kom till och från och när man gasade gick det snabbare.Sen efter ytterligare ca 6mil så började det gnissla/knacka i motor och när man kopplade och släppte gasen så dog bilen.När man sen startar bilen igen så måste man gasa för den inte ska dö och den rasslar och gnisslar i motor.Vad kan detta vara för fel?
Kan man häva köpet alternativt kräva pengar för lagning?

Tacksam för alla svar
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Vart ifrån kommer rasslandet och gnisslandet i motorn??
pg_ice
RIP låter det som
förannat vilken otur folk verkar ha med sina M3 köp!
är det bara lik som ligger ute på blocket?
pg_ice
det kan ju iofs vara startmotorn om du har riktigt flyt
annars låter det som nåt lagerhaveri
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Är ju inte helt ovanligt med vevlagerhaveri.

Om inte säljaren var medveten om problemet så är det i princip omöjligt att häva köpet.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Varför stannade ni inte direkt när ni hörde "klinget"? Det är ju bara idiotiskt att fortsätta köra. Hur som helst så låter detta som en dyr historia.

/Jonas
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Kanske en dum fråga: Men jag antar att ni kollat oljenivån i motorn? Det tenderar att börja gnissla rätt kraftigt när en motor går oljetorr....

Mvh
Det finns olja i motorn och den är nyligen bytt så en fundering är om det kan varit fel olja som har orsakat problemet för bilen har endast gått 100mil efter service.
Ljudet som hörs när man startar bilen är ett rasslande typ,låter som att det borde vara ett lager någonstans.

Är det ingen som har erfarenhet av detta på denna motor?
Tycker att en motor som gått så lite ska hålla bättre om inte det är ett service fel eller annan vanvård.
pg_ice
varför sitta här och spekulera
det är inte säkert du får rätt svar på vad som har hänt på just din M3a

skrapande ljud är till 99% ett lagerhaveri
lämna in bilen så märker dom nog rätt snart vad det är
bilen ska in på bmw för felsök om 2 veckor
Har lite nya funderingar nu ang problemet. Vi har spånat lite och kollat lite.Funderar på om det inte är några lager utan något i motorn är löst.
Bilen har normalt oljetryck och temp,när vi körde den senast precis när den började låta så gick bilen fortfarande som den ska. Vi har startat den en gång efter för att köra upp den på släp och den startade lätt och gick fint på tomgång förutom det eviga klingandet.
Det kan kanske vara så att något är löst i motorn och att en kolv slår mot detta.

Någon som haft något sådant problem?
Totte_84: Om "något är löst i motorn" så är det illa...Kolvar "lossnar" inte o har de slagit i "något" (ventiler) så brukar det gå illa...En enkel sak man kan göra själv för att verkligen vara säker på att det är motorn som alstrar det klingande ljudet är att plocka bort alla drivremmar o sedan starta motorn en kort stund (max 30 sek, betänk att vattenpumpen har ingen "drivning" således kan vattnet inte cirkulera/kyla...). Om ljudet inte finns där då, då vet du att det är något av "aggregaten" (vattenpump,servopump,AC-pump,generator eller luftpump) som alstrar ljudet, för er skull hoppas jag att det är så...Kan även tillägga att jag hjälpte en bekant med sin M5 som helt plötsligt utan förvarning fick ett metalliskt klingande ljud som följde varvtalet, naturligtvis trodde vi både på lager haveri...Vi plockade bort remmarna o startade motorn, den gick lika tyst som vanligt. I detta fall orsakades ljudet av servopumpen då dess axel hade ett litet för stort spel in/ut. Dessutom var remmen till densamma sliten o ej korrekt spänd. Vi satte dit nya remmar o spännde korrekt o sen dess har ljudet hållt sig borta, iaf vad jag vet...
Tack för tips,vi får kolla upp detta.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Rätta mig om jag har fel, men om en lager har skurit borde motorn gå trögt och vara riktigt trött och seg på att varva?

Om framhjulslagret rasar på en mc står man ju ofta på näsan tex ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag VET hur de kan bli. Min gick helt perfekt men lät som fan ur motorn. 71500:- fattigare har jag återigen en av landets absolut fräschaste M3 E36. Chansa FÖR FAN inte och starta och kör. Mina lager hade gått, vevaxeln va skev... en staken kunde lika gärna gått genom blocket direkt för mig men de hände inget.. En M3 E36 är inte dyrare i inköp än en kundvagn på konsum i dagsläget, men när de väl strular riktigt kostar de flis. Jag ger bara ett gott råd och hoppas du/ni slipper bättre undan, men som sagt chansa aldrig igen, de kan kosta er dyrt och ni kommer garanterat inte billigare undan av att lyssna själva. Låt nån som kan sköta saken

(Cit Bjerser) Jo man tycker ju det så därför så borde det inte vara ett lager utan något annat
Bjerser: Nej det brukar inte bli så...Men det bankar nåt djävulskt...Min första bil (Ascona B 1.9) fick lagerhaveri, 40 mil hemifrån...Var ingen höjdare att köra med ett bankande ljud o undra om det kommer hålla eller inte...Bilen svarade lika bra som vanligt på gas, någon skillnad märkte jag inte...
Jag hade en bil som ett vevlager skar på. Bilen gick precis som vanligt förutom att det knackade. Ingen M3:a dårå men ändå...

a_wingard73 : 71500 kr? Vad fick du för dom pengarna?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
GE : JAg fick alldeles för lite men mer än tillräckligt. Kvitto finns på varenda pinal och arbetskostnaden är bra prutad. Snabbt förklarat, allt nytt i bottendel utom kolvarna, Alla packninga packboxar, kamkjedja, oljepump mm mm mm mm

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Men om man kollar kompet med jämna mellanrum, kan man inte förhindra ett ev. "ras" då? Eller kan motorhaveri stå bakom nästa dörr du öppnar? =/

/Jonas
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det hjälper inte att ta ett kompprov, för ram och vevlager påverkar ju
inte kompet. Har oljefilmen brustit , så har där blivit repor på lagerhalvorna.
Och då slits lagerhalvorna ner på kort tid, kan även ha blivit repor på
vevaxlen om man fortsatt att köra.

mvh stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.