AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
11.067

Vilka vinterdäck passar 1-serien?

Sida 2 av 2
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En viktig observation är, att 'punkteringsfria' vinterdäck (RFT), som är det BMW envisas med att rekommendera, i många fall verkar vara hopplösa på barmark. Gäller både 1- och 3-serierna.
Har själv kört på både Hakka 4 och Hakka 5, fast 'vanliga', icke-RFT, på både 1-serien och min nuvarande 320d E90. Funkar hur bra som helst, stadiga och bra på barmark och med fantastiskt fint grepp på vinterföre.
De dubbade RFT-däck jag fått 'tvångsmonterade' av BMW betedde sig exakt som beskrivits i tråden - oprecisa, vingliga och med dåligt grepp på barmark.
Jag har stått på mig tills jag fått byta till vanliga däck, och då har alla problem försvunnit. Plus att icke-RFT rullar mjukare, är tystare, rullar lättare (bränsleförbrukningen sjönk mätbart!) och dessutom greppar bättre på is......

Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Hej!

Jag kör med Hakka 5 RFT, 205-55-16. Fungerar alldeles utmärkt på vår bil. Har dock inget annat att jämföra med så det är svårt att veta om de är bra. De däcken har i alla fall placerat sig högt eller högst i olika tester men anses vara ett extremt vinterdäck, dvs bäst på snö och is och inte så bar på barmark och i regn. Eftersom jag bor i Skåne så kanke det inte är det perfekta valet men jag vill ha maximal säkerhet när det verrkligen behövs, till exempel på is.

Bellner
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bellner,
jag har inte provat Hakka 5 RFT, och vill inte göra det heller. Däremot har jag erfarenhet av Goodyear UG5 RFT samt Hakka 4 RFT, och bägge dessa var väldigt obehagliga att köra på barmark - instabila, oprecisa ("simmiga") och med så dåligt grepp att antispinnen grep in vid fullgas - på sjätte växeln!
Snudd på farligt, för att göra omkörningar fick man slå av antispinnen och vara beredd på en ormande bakvagn.
I bägge fallen fick jag till sist reklamera däcken och få dom utbytta till icke-RFT. Inte för att BMW erkände att det var fel på däcken, utan för att jag uttryckligen och skriftligen beställt icke-RFT, men ändå fått RFT levererade eftersom 'det ska vara det'. UG5:orna fick jag utbytta till Hakka 4 icke-RFT, Hakka 4 RFT fick jag utbytt till Hakka 5 icke-RFT. I bägge fallen var skillnaden häpnadsväckande, de 'riktiga' däcken är markant tystare, rullar mjukare, är stabila och har klart godkänt grepp även på barmark. Dessutom minskade bränsleförbrukningen mätbart.
Att däcken inte går att köra utan luft tycker jag också är en fördel - då märker jag problemet direkt, stannar och fyller på luft + ev punkteringsvätska med mitt M Mobility Kit (1.100 kr hos BMW), och åker sedan till däckverkstaden och får däcket lagat.
Kör man vidare med ett lufttomt RFT - det är väl det som är vitsen med dom? - är det bara att kassera däcket sedan. Har ett RFT gått några mil utan luft är det så skadat att det inte kan repareras. Det innebär att man i bästa fall kommer 20 mil, sen är det bara att ställa bilen i väntan på ett nytt däck - för vilken däckverkstad har RFT-däck av rätt sort och dimension 'på hyllan'?
Be
28
Bellner
BMW 118i -06
Audi Q7 3,0d -12
BMW 330e -17
Hej igen!

Att jag valde RFT-däck var dels för att det faktiskt är det som BMW själva rekommenderar och dels för att min sambo krävde det. Hon gav endast alternativen att antingen ha vanliga däck och då alltid ha med sig ett extra reservhjul eller RFT-däck. Eftersom det inte finns någon plats för reservhjul hade jag i så fall behövt använda halva av det redan lilla bagageutrymmet för detta. Det ända jag har emot RFT däcken är att de var ruskigt dyra, 13000 kronor för fyra däck och LM-fälgar. Men hade jag valt vanliga däck så hade jag alltså behövt köpa fem hjul. Jag anser mig köra lugnt och mest till/från stan på bra vägar och då fungerar dessa däck. De väsnas förstås en del men det gäller väl för alla dubbdäck.

Bellner
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vill man ta nackdelarna med RFT är det OK, det jag tycker är helt uppåt väggarna är att BMW vägrar sälja något annat än RFT med bilarna. Jag vill ha valfriheten, eftersom jag tycker RFT suger.....
Och... innan man har provat bilen med 'riktiga' däck kanske man tycker RFT är okej, men sätter du på icke-RFT blir det en helt annan bil. Den går stabilt, tyst, mjukt och drar mindre soppa.... plus att däcken är billigare OCH håller längre!
För prisskillnaden mellan RF och vanliga däck köper man lämpligen ett M Mobility Kit, som håller många år och ger en bättre beredskap mot punkteringar än RFT - den enda lilla nackdelen är att man får stanna och fylla luft + lagningsvätska i däcket om man får punka, men å andra sidan går däcket i de flesta fall att reparera. Kör du vidare på ett punkterat RFT-däck är det bara att kasta det sen....
gunnare
Vilken årsmodell av hakka 5 har du? Om du tycker dom fungerar bra så betvivlar jag dina argument av rft rejält. Jag har testat hakka 5 på 120d (däcken -07) och bilen gick inte att köra. Till och med en tekniker från nokian var och provkörde bilen och konstatera samma sak. Samma sak på min pappas 130i också en -07. Har satt på hakka 4 och dom fungerar bättre men långt från bra. Antispinn och dcs blinkar konstant på torr asfalt och det känns som bilen driftar i kurvor i låg till normalfart. Hög fart är inte att tänka på. Fick våra däck bytta kostnadsfritt då alla insåg bilen okörbar
Och det är inte rft-däck jag har ska tilläggas
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
ryk 330xi;
jag har kört de senaste två vintrarna med Hakka 5 tillverkade v.33 -06, dimension 205/55-16 icke-RFT. De första 100 milen eller så kändes däcken lite 'simmiga', men det rättade till sig när de blivit inkörda.
Idag har jag hämtat ut min nya bil (320Cd E92 -09) med flång nya Hakka 5 - har inte kollat tillverkningsdatum, men dimensionen är i alla fall 205/55-16 även här.
Har just kört 50 mil på växlande torrt/blött/frostigt underlag, och även dessa däck känns en liten aning oprecisa. Jag är dock övertygad om att det går över efter hand, det verkar som gummit måste 'sätta sig' lite. Inga problem med att få grepp däremot, det går utmärkt att gasa på rejält utan att det spinner eller att bilen bär sig illa åt. Vilken dimension var det på de Hakka 5 du hade problem med?
Vet att vissa dimensioner av Hakka 5 ofta levererats i 'Reinforced'-utförande, dvs med högre belastningsklass för lite tyngre bilar - dessa däck har betydligt hårdare skuldra, och beter sig lite som RFT-däck fast dom inte är det.

Körde för övrigt en kollegas 120d med Continental odubbade RFT förra veckan, och det var en riktig rysare - däcken var fruktansvärt instabila och spårkänsliga (tror det var 225/45-17, men jag är osäker på dimensionen).
gunnare
Vi kör på 205/50-17 icke rft. Det är dsc som får spel med däcken så dom är nog inte hala i verkligheten, men bilen parerar hela tiden så det känns som man driftar genom kurvor i normalfart. Jag hade precis samma problem med dubbfria hakka -00. Jag hade sådana på bileen och den fungerade hur bra somhelst, sedan råka jag ut för en olycka och fick byta alla däcken. Tog då samma däck fast dom blev en årsmodell nyare. När jag åkte från verkstande på torr asfalt så fanns det inget drag i bilen. Jag trodde först att dom kört slut på kopplingen innan jag såg antispinn blingka frenetiskt. På 5:an i 80km/h så indikerar den att jag tappa fästet och det är inte troligt på en 328 ;-) Det visade sig att Nokian hade problem med gummiblandning så dom inte passade bmw och mercedes bilars dcs-system då. Så dom fick tag på ett par däck tillverkade året innnan och då gick den hur bra som helst igen.
Bmw ska ha en lista med vilka däck som fungerar med deras system har jag hört, jag kan undersöka det till veckan.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan meddela att mina sprillans nya Hakka 5, icke RFT 205/55R16 är tillverkade v28 -08 och att jag inte har några som helst problem med DSC. Provocerade ganska bra idag, både på torrt och 'saltblött' underlag. DSC klipper såklart lite på 1:an och 2:an, men det finns nog inga vinterdäck som greppar så bra att inte det händer. På högre växlar har jag inga problem, och däcken (som nu gått 55 mil) känns helt OK att köra på.
ra
2
ramair
123d-08
Jag tror att du gunnar har fått det hela om bakfoten. Det är inte att bilen "släpper i fäste" utan att gummiblandningen är för mjuk så att gummit vrider sig och därmed lurar dsc att hjulet tappar fäste. Tror inte det fenomenet är lika vanligt på en 3-serie som på en 1-serie pga vikten. Har även detta problem om jag kör med högt ringtryck på mina hakka r friktion när det är plusgrader och måste då smyga iväg för att inte dsc ska lysa.Har någon liknande problem så prova att släppa 0,1-0,2kg på trycket så kan det bli bättre.
ke
21
keab
120i -07
Jag köpte dubbfria Hakkapelitta RSi förra vintern (16", ej RFT). "De" ger ifrån sig ett tjutande ljud som verkar komma från höger bak. Blir smått tokig på ljudet, men det försvann med sommardäcken, så det kan väl inte ha någon annan orsak?
Problemet med att antisladd luras av det mjuka gummit kommer ibland när däcken är riktigt varma.
Svårt att rekommendera däcket även om det har mycket bra grepp på vinterväg.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
ramair,
för det första skiljer det minimalt i vikt mellan 1- och 3-serien, så ev. skillnader i grepp lär inte bero på det. Däremot är 1:an stummare i chassiet, med kortare fjädringsväg, vilket kan ha betydelse i sammanhanget.
För det andra - om gummit är mjukt så klackarna vrider sig - är inte det att tappa grepp? Visserligen handlar det inte om totalsläpp, men det är trots allt så att hjulet slirar en aning pga. att gummit i slitbanan 'flexar'. Kan inte förstå hur DSC skulle kunna avgöra varför det slirar.....
Detta fenomen har jag upplevt på flera olika bilar med olika typer av vinterdäck, främst när däcken varit sprillans nya. Det är också värre när det är varmt än vid kallare väder, vilket stödjer tesen om att gummit är för mjukt. Det känns lite som att 'köra i sirap', det greppar men kasar lite eller hur man ska uttrycka det.... det brukar hur som helst gå över när däcken körts ett antal mil, och gummit hårdnat lite pga eftervulkning.
Tipset om att sänka trycket lite är intressant, det ska jag prova - tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.